نویسنده: fema co
8 آوریل 2023
0 106
آموزش ساخت دیتابیس در cpanel

آموزش ساخت دیتابیس در cpanel

در این مقاله به آموزش ساخت دیتابیس در cpanel میپردازیم و کار با پایگاه داده در سیپنل را مرور خواهیم کرد.

 

دیتابیس (database) یا پایگاه داده

دیتابیس(database) یا پایگاه داده  چیست؟ دیتابیس (DataBase) یا پایگاه داده , مجموعه ای از اطلاعات ثابت و متغییر میباشند که در محلی برای مدیریت و منظم سازی ذخیره میشود که به آن پایگاه داده یا دیتابیس(database) میگویند.

فرض کنید شما تعداد زیادی لباس دارید که بصورت نامنظم در اتاقتان , راهرو منزل , محل کار , و در اتومبیلتان از آنها نگهداری میکنید و هیچ الگویی جهت پیدا کردن و مرتب کردن آنها برای فصل های مختلف , مهمانی ها و ورزش ندارید و صرفا بصورت در هم از آن ها استفاده میکنید . زمانی که نیاز به یک لباس برای فصل سرد دارید باید تمامیه لباسهایتان را نگاه و انتخاب کنید.

حال اگر یک کمد برای لباسهایتان ایجاد کنید و با ترتیب فصل ها و رنگ ها و … آن ها را نظم دهید , در اینجا لباسها داده و کمد پایگاه شماست.

پایگاه داده یا دیتابیس(database) نیز در ماشین های کامپیوتری همین است و محلی برای ذخیره سازی اطلاعات ثابت که قابلیت تغییر را دارند را پایگاه داده میگویند .

آموزش ساخت دیتابیس در cpanel

برای ساخت پایگاه داده در سیپنل باید از قسمت Databases در سیپنل گزینه Mysql Databases را انتخاب کنیم.

آموزش ساخت دیتابیس در cpanel

آموزش ساخت دیتابیس در cpanel

 

سپس در پنجره باز شده در کادر new database کلیک کرده و نام دلخواه دیتابیس خود را وارد میکنید و در نهایت روی گزینه Create Database کلیک میکنیم.

 

بعد از ساخت پایگاه داده با پیام موفقیت آمیز Added the database “famaserv_database1”. مواجه خواهید شد و روی گزینه back کیک کنید.

در قسمت پایین صفحه Mysql Databases بخشی وجود دارد به نام MySQL Users  و در بخش Add New User مشخصات کاربر جدید را که قصد الحاق آن به پایگاه داده را داریم وارد میکنیم و روی گزینه Create User کلیک میکنیم.

بعد از ساخته شدن کاربر مجدد به صفحه پایگاه داده در سیپنل باز میگردیم و به قسمت Add User To Database مراجعه میکنیم.

این بخش برای اختصاص نام کاربری و کلمه عبور یا اختصاص کاربر به پایگاه داده میباشد و همانطور که میدانید پایگاه داده نمیتواند بدون کاربر و کلمه عبور باشد برای امنیتی بیشتر آن.

کاربر ایجاد شده یا کاربری دلخواه را به پایگاه داده خود add کنید تا وارد صفحه بعدی شوید.

اختصاص کاربر به پایگاه داده

 

بعد از زدن کلید Add وارد صفحه  Privileges میشویم دقیقا جایی که به دیتابیس میگوییم این کاربر و دیتابیس اجازه استفاده از چه دسترسی هایی دارند.

برای مثال ممکن است نیاز باشد در یک سورس یا یک برنامه و یا سایتی اجازه آپدیت مقادیر به کاربران داده نشود و یا اجازه حذف هیچ داده ای در پایگاه داده وجود نداشته باشد, در اینجا میتوان دسترسی های مورد نیاز را به کاربر و دیتابیس اعطا نمود یا از آن سلب کرد.

پرمیژن دیتابیس

 

و در اخر بعد از زدن کلید Make Change تغییرات با موفقیت ذخیره میشود و پایگاه داده شما با نام دلخواه و نام کاربری و کلمه عبور انتخاب شده آماده استفاده و بهره برداری میباشد.

 

نکته:برای سهولت در کارکرد و راحتی کار میتوانید در هنگام استفاده از ویزارد (Mysql Database Wizard) نیز استفاده کنید که به ترتیب مراحل را طی میکند ولی مناسب مواردی که نیاز به اصلاح و ویرایش کاربر پایگاه داده یا دیتابیس دارد کاربردی ندارد.

آموزش ساخت دیتابیس در cpanel  –  فاماسرور

 

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.