نویسنده: fema co
5 آوریل 2022
0 139
مراحل آماده سازی سرور

مراحل آماده سازی سرور

در این پست به موضوع مراحل آماده سازی سرور  اشاره خواهیم داشت و بصورت کلی به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

مراحل آماده سازی سرور

قطعا اگر خواننده این مقاله هستید تجربه استفاده از سرور مجازی , سرور اختصاصی  یا … را داشته اید که مخاطب این مقاله قرار گرفته اید .

استفاده از خدمات میزبانی دیتا همواره بعد از خرید میسر میشود و به گونه ای میباشد که کاربر منابع مورد نظر را انتخاب و بعد از پرداخت و تحویل از خدمات و سرویس ها استفاده میکند.

اما تا بحال به این نکته توجه کرده این که یک سرور اختصاصی چگونه به مرحله بهره برداری میرسد؟

در این مقاله به موضوعات کلی آن اشاره میکنیم. با ما همراه باشید.

 

 

برسی اتصالات

در مرحله اول نیاز است تا اتصالات را برسی کنیم , اتصالات شامل موارد زیر میشود:

  • پاورهای منبع تغذیه سرور
  • کارت شبکه
  • کارت Raid(cash cart)
  • باتری کش(battery cash)
  • اتصال کابل های کنسول هارد به Main(معمولا هر سرور دارای 2 کنسول بالا و پایین میباشد که به Mainboard با 2 کابل متصل میگردد)
  • هتسینک(خنک کننده)
  • کاپی های cpu
  • رایزرهای اصلی که شامل 1 یا 2 رایزر میباشد
  • اتصالات درج شده در رایزرها
  • اتصالات فرعی رایزر ها
  • محفظه هدایت کننده باد فن ها (موجود در مثبت 1 یونیت)
  • فن ها
  • بلید های فن ها (برای شناسای گیرپاژ بلید ها)
  • کابل تغزیه کنسول هارد ها
  • باتری بایوس
  • اتصالات مربوط به تنظیمات سخت افزاری سرور (در صورت نداشتن تجربه از خاموش و روشن کردن کلید های 8 تا 12 گانه خودداری کنید)
مراحل آماده سازی سرور

مراحل آماده سازی سرور

موارد ذکر شده تنها بخشی از چک لیست هایی هستند که باید قبل از روشن کردن سرور برای مراحل بعدی چک شوند و در صورت وجود مشکل رفع گردند.

 

آپدیت سرویس پک سرور

مرحله دوم رسیدگی به ورژن فریمور و شناسایی نقطه ضعف ها میباشد.

در مقاله آپدیت فریمور سرور بصورت کامل به این موضوع پرداخته ایم.

در ابتدا در صورتی که ورژن سرویس پک یا ssp آخرین نسخه نمیباشد اقدام به آپدیت ssp سرور مینماییم. در آموزش ذکر شده به این موضوع پرداخته ایم.

نکته: در صورتی که از منابع قدیمی مانند کدی هارد , رم , سیپیو و … ورژن جدید استفاده میکنید دقت داشته باشید که با آپدیت فریمور یا سرویس پک ممکن است با ارور تاریخ انقضا مواجه شوید لذا قبل از آپدیت مطمن شوید که پارت نامبر ذکر شده در قطعات شما در آپدیت فریمور موجود باشد.

 

تنظیمات آیلو (ilo)

آیلو یا ilo ابزاری است که بصورت سخت افزاری و نرم افزاری در سرور های شرکت HP موجود میباشد و هدف خلق این ابزار کنترل از راه دور و مدیریت سرور میباشد.

در پست آموزش تنظیم آیپی اختصاصی در آیلو به این موضوع پرداخته ایم لطفا مقاله ذکر شده را مطالعه بفرمایید.

نکته: ilo از 2 رود مپ اختصاصی و اشتراکی استفاده میکند که میتوانید بصورت اختصاصی یک کابل شبکه به پورت آیلو متصل نمایید و اقدام به ست کردن آیپی منحصر به فرد نمایید یا با کابل متصل شده به کارت شبکه میتوانید آیپی اشتراکی برای آیلو ست کنید.

 

RAID

مرحله بعدی تنظیم رید بندی هارد ها و ترکیب و نوع آن میباشد. در کل میتوانید با مراجعه به مقاله raid چیست؟ اطلاعات بیشتری نسبت به آن کسب کنید.

در مقاله آموزش raid بندی سرور به نحوه انتخاب نوع raid و ترکیب آنها صحبت کرده ایم میتوانید بصورت کامل با کلیک روی لینک مقاله مطالعه کنید.

نکته: بصورت پیشفرض اگر از 1 عدد هارد متصل شده به سرور استفاده کنید نوع raid شما 0 میباشد و در صورتی که از دیتا طبقه بندی شده و مهمی در سرور استفاده میکنید حتما از نوع raid 1+0 یا 5 یا .. بسته به تعداد هارد ها استفاده کنید.

 

نصب مجازی ساز

بعد از گذر از مراحل مهم و حیاتی در مراحل آماده سازی سرور نوبت به انتخاب مجازی ساز با نصب سیتم عامل برای بهره برداری میباشد.

مجازی ساز های مختلفی وجود دارند که برخی از قویترین آنها عبارتند از:

  • vmware
  • Hyper –V
  • KVM
  • OpenVZ
  • Xen
  • VirtualBox
  • hyperVM که پیشنهاد میکنیم از آن استفاده نکنید . برای اطلاعات بیشتر به مقاله باگ hypervm مراجعه کنید.

در صورتی که هدف میزبانی دیتا میباشد از برند ترین و پر کاربردترین آنها مانند KVM  و Vmware (esxi) استفاده کنید.

ممکن است شما به مجازی ساز نیاز نداشته باشید پس میتوانید بصورت مستقیم سیستم عامل را نصب کنید .

 

تنظیم iP

مرحله بعدی تنظیم آیپی اختصاصی روی سرور میباشد (نکته: تنظیم آیپی آیلو با آیپی سیستم عامل یا مجازی ساز متفاوت است) که در صورت استفاده از مجازی ساز یا سیستم عامل , باید مراحل منحصر بفردی برای هر مجازی ساز یا سیستم عامل طی گردد.

 

آمپرمتر سرور

با وجود مشکلات خنک کندگی و کمبود برق در دیتاسنتر ها متاسفانه دیتاسنتر های زیادی مثل آسیاتک , لایزر و … با کمبود برق مواجه هستند .

این کمبود برق یا عدم مدیریت صحیح در سرویس دهی را کاربر باید جوابگو باشد نه مسولین مربوطه. به همین دلیل در هر فول رک بیشتر از 15 امپر برق اگر مصرف شود هزینه اضافه بابت پرداخت آمپر برق باید بصورت گراف ماهانه پرداخت شود.

15 امپر در یک رک 42 یونیتی شوخی بیش نیست ولی برای جلوگیری از مشکلات و خاموشی حتما بعد از تنظیمات برق سرور را بوسیله امپرمتر ها ذخیره کنید .

اگر مشکل استفاده بیش از حد برق داشته باشید در اینجا میتوانید آن را ببینید و جلوگیری کنید.

آمپرمتر سرور

آمپرمتر سرور

نکته: برق مصرفی در سرور ها بستگی به نوع سرور , سخت افزار های جانبی مثل باس رم , نوع CPU , نوع هارد و تعداد آنها و منبع تغذیه یا POWER میباشد.

مجموعه فاماسرور برای سرور اقتصادی ایران از نوع سرور اختصاصی هیبریدی یا سرور های کم مصرف استفاده میکند که برق خیلی کمتری نسبت به مدل های همنوع خود دارد.

ارسال به دیتاسنتر

آخرین مراحل آماده سازی سرور ارسال سخت افزار به دیتاسنتر میباشد , بعد از گذشت مراحل اولیه و تنطیمات و کانفیگ ها و نصب سیستم عامل , مجازی ساز میبایست برای میزبانی دیتا سرور به دیتاسنتر اعزام شود.

پس از بارگزاری سرور در Rack میتوانیم از آن استفاده کنیم و هم اکنون سرور ما آنلاین میباشد .

خدمات میزبانی در دیتاسنتر به ازرای هر یونیت را کلولوکیشن مینامند.

 

مراحل آماده سازی سرور

فاماسرور

اشتراک گذاری

برای هر واحد سرور این مراحل باید طی شود؟

طبیعتا بلی, ما بصورت گروهی هنگام خرید تجهیزان یک بار آنها را تست میکنیم و کراحل را طی میکنیم و در زمان استفاده بصورت چشمی فقط چک لیست های ذکر شده انجام میشوند.

در صورت قدیمی بودن پارت نامبر قطعات چه اتفاقی میافتد؟

در صورتی که از پارت نامبر یک قطعه مثل کدی هارد دیسک استفاده میکنید و مثلا قطعه برای 10 سال پیش است و تاریخ انقضا آن گذشته است در آپدیت سرویس پک و فریمور ها به مشکل مواجه میشوید در صورتی که هیچ ایرادی در کارکرد ندارید ولی ارور های متعددی دریافت میکنید.

منظور از تاریخ انقضا قطعات چیست؟

در آیتی تاریخ انقضا معنا ندارد ولی قطعات با بچست قدیمی و جدید از هم جدا میشوند , وقتی از شاسی سرور جی 9 استفاده میکنید و  کدی هارد جی 8 10 سال قبل را روی آن سوار میکنید طبیعتا پارت نامبر آن قطعه در سرویس پک سرور تعریف یا تعیین نشده است و با ارور مواجه میشوید که این ارور میتواند بصورت اخطار یا ارور عدم شناسایی باشد که در رسیدگی روزانه موارد ذکر شده در چک لیست های دیتاسنتر دچار مشکل میشوید و بعد از چند بار اخطار مجبور به تعویض آن قطعه میشوید.

آیا وجود اخطار در سخت افزار مربوط به آپدیت سرویس پک مشکل دارد؟

بستگی به محل میزبانی یا کلولوکیشن دارد, مثلا در دیتاسنتر ها روزانه رک ها چک میشوند و سرور هایی که دارای آلارم سخت افزاری هستند مارک گذاری یا برچست گذاری میشوند که به اطلاع مدیر سرور یا مسول rack میرسانند و بسته به سیاست آنها بعد از چند بار اخطار مجبور به خاموش میشوند و در برخی از دیتاسنتر ها هم اینچنین نیست.ولی آلارم یا ارور سخت افزاری ممکن است برای همه خوش آیند نباشد.

 

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.