نویسنده: fema co
22 فوریه 2023
0 130
پایان عمر اوبونتو 18.04

پایان عمر اوبونتو 18.04

اوبونتو 18.04 در سال 2018 منتشر شد و با پنج سال پشتیبانی و به روز رسانی Canonical عرضه شد. دوره پشتیبانی به زودی به پایان می رسد و اوبونتو 18.04 در 30 آوریل 2023 به EOL (پایان تعمیر و نگهداری و پشتیبانی) خواهد رسید.

 

پایان عمر اوبونتو 18.04

Ubuntu 18.04 LTS (Bionic Beaver) در آوریل 2018 منتشر شد و قرار است تا 30 آوریل 2023 به روز رسانی و پشتیبانی Canonical را دریافت کند. EOL به این معنی است که Canonical پس از تاریخ تعیین شده نگهداری و پشتیبانی از توزیع را متوقف می کند. نسخه های LTS به مدت ده سال به روز رسانی های نگهداری و امنیتی را از Canonical دریافت می کنند. پنج سال اول شامل به‌روزرسانی‌های نگهداری عمومی در دسترس است و پنج سال دیگر به‌روزرسانی‌ها نیاز به خرید Extended Security Maintenance (ESM) دارند. ESM با اشتراک Ubuntu Advantage در دسترس است. بخش‌های زیر به سیستم اوبونتو 18.04 شما برای ارتقا و آنچه می‌توانید پس از 30 آوریل 2023 انتظار دارید کمک می‌کند.

چگونه برای Ubuntu 18.04 EOL آماده شویم

بسته به مورد استفاده شما، چندین گزینه در دسترس است:

اوبونتو 18.04 را به اوبونتو 20.04 LTS ارتقا دهید. نسخه 20.04 تا آوریل 2030 پشتیبانی می شود.

توجه: اوبونتو پس از اوبونتو 18.04 پشتیبانی از سیستم های 32 بیتی را کنار گذاشت. بنابراین، اگر از سیستم 32 بیتی استفاده می کنید، امکان ارتقا به 20.04 وجود ندارد.

به استفاده از اوبونتو 18.04 با Canonical ESM ادامه دهید. ESM به‌روزرسانی‌های امنیتی را بعد از تاریخ EOL ارائه می‌کند اما با هزینه همراه است. دستگاه خود را بازنشسته کنید اگر دستگاه روی سخت‌افزار 32 بیتی اجرا می‌شود که از نسخه‌های سیستم‌عامل جدیدتر پشتیبانی نمی‌کند، بازنشستگی گزینه‌ای است.

به اوبونتو 20.04 LTS ارتقا دهید

بهترین گزینه بعد از Ubuntu 18.04 EOL ارتقاء به نسخه بعدی LTS است که Ubuntu 20.04 (Focal Fossa) است. این توزیع تا آوریل 2030 دارای پشتیبانی طولانی مدت و به روز رسانی است.

مهم: هنگام ارتقای اوبونتو، نسخه های LTS را نمی توان نادیده گرفت. این بدان معناست که امکان ارتقا مستقیم از نسخه 18.04 به نسخه 22.04 بدون ارتقاء به 20.04 وجود ندارد.

 

آموزش ها را برای ارتقا به اوبونتو 20.04 دنبال کنید، که برای کاربرانی که از نسخه 18.04 یا 19.04 در سیستم های 64 بیتی استفاده می کنند، قابل اجرا است. آموزش گام به گام دو گزینه را پوشش می دهد:

  • با استفاده از رابط کاربری گرافیکی به نسخه 20.04 ارتقا دهید.
  • ارتقا با استفاده از CLI.

برای ارتقای سیستم خود، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

تعمیر و نگهداری امنیتی پیشرفته Canonical

پشتیبانی و نگهداری اضافی برای کاربرانی است که اشتراک Ubuntu Advantage را خریداری کرده اند. Canonical با ESM، تعمیرات امنیتی مداوم و بسته‌های ضروری را پس از پشتیبانی اولیه پنج ساله ارائه می‌کند.
کسب‌وکارها معمولاً ESM را خریداری می‌کنند، زیرا به‌رغم مزایای زیادی که یک ارتقا به همراه دارد، ارتقاء به آخرین سیستم‌عامل می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای برای برخی از استقرارها باشد. پیچیدگی معمولاً ناشی از:
  • نرم افزار ارائه شده توسط فروشندگان شخص ثالث. چنین نرم‌افزاری معمولاً به پشته‌های نرم‌افزار خاصی (مانند جاوا یا پایتون) بستگی دارد که دارای ویژگی‌های منسوخ یا متفاوت در نسخه ارتقا یافته هستند.
  • نرم افزارهای قدیمی هنگامی که یک سازمان نرم افزار قدیمی را اجرا می کند که به کتابخانه ها و بسته های قدیمی نیاز دارد، ارتقاء به یک مشکل تبدیل می شود.
  • الزامات سخت افزاری نرم افزار ساخته شده بر روی یک نسخه (مثلاً محیط های HDI یا SCADA) قبل از ارتقاء به نسخه جدید سیستم عامل نیاز به آزمایش بیشتری دارد.

 

ماشین اوبونتو 18.04 خود را بازنشسته کنید

آخرین گزینه، بازنشستگی دستگاهی است که سیستم 32 بیتی اوبونتو 18.04 را اجرا می کند. دستگاه های قدیمی 32 بیتی نمی توانند نسخه های 64 بیتی جدید اوبونتو 20.04 یا اوبونتو 22.04 را اجرا کنند. در این مورد، سخت افزار باید تعویض شود. این فرصت خوبی برای تازه کردن وسایلتان است.

قبل از بازنشستگی دستگاه و حذف داده ها، از داده های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید.

نتیجه

این مقاله توضیح می‌دهد که وقتی اوبونتو 18.04 در آوریل 2023 به پایان عمر خود می‌رسد، چه انتظاراتی می‌توانید داشته باشید. همچنین در صورت تمایل و نیاز به ارتقای سیستم، چندین راه‌حل ممکن را ارائه کردیم.

ارتقا در حال حاضر ساده شده و کاربر پسند است و انتقال را در بیشتر موارد روان می کند.

 

پایان عمر اوبونتو 18.04 – فاماسرور

اشتراک گذاری

در صورت عدم آپگرید به نسخه بالاتر آیا سرویس دهی به نسخه 18.04 موقف میشود؟

خیر سرویس دهی متوقف نمیشود ولی مانند centos 6 مخزن های نرم افزاری از آن پشتیبانی نمیکنند. البته مدتی زمانبر است ولی در صورت امکان حتما بروزرسانی به نسخه 20.04 را انجام دهید.

سخت افزار من نسخه 20.04 را پشتیبانی نمیکند راه حل چیست؟

در صورت امکان آن را تعویض کنید زیرا نسخه 20.04 هم تا 2 سال آینه بازنشست میشود ولی اگر امکان بروزرسانی سخت افزاری را ندارید و نمیتوانید نسخه clean install 20.04 را در سرور یا سیستم شخصی نصب کنید پیشنهاد میکنیم یا از مجازی سازی استفاده کنید و یا نسخه 18.04 را نصب و سپس آن را بروزرسانی( آپگرید) به نسخه بالاتر کنید.

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.