نویسنده: fema co
1 فوریه 2024
0 78
بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید دررابطه‌با وردپرس در نظر داشته باشید، سرعت وب‌سایت وردپرسی شما است. هر چه سرعت این وب‌سایت بالاتر باشد، کاربر سریع‌تر می‌تواند محتوای درج شده توسط شما را مشاهده کند؛ عوامل مختلفی در سرعت وردپرس تأثیرگذار هستند؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها دیتابیس وردپرس است.

در صورتی که دیتابیس وردپرس شما بهینه نشده باشد، سرعت سایت کاهش پیدا کرده و ممکن است در سئوی سایت تأثیر منفی وجود داشته باشد. راه‌حل‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس را انجام دهید. اگر می‌خواهید با روش‌های این کار آشنا شوید، می‌توانید تا انتها ما را همراهی کنید. در ادامه بهترین افزونه‌های وردپرس برای بهینه‌کردن دیتابیس را به شما معرفی می‌کنیم.

دلایل بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

قبل از این که روش‌های مختلف بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس را بررسی کنیم، بهتر است دلایلی که این کار را واجب می‌کند بررسی بنماییم. در صورتی که مدت زیادی از وردپرس استفاده کنید، اطلاعات بی‌استفاده زیادی در دیتابیس آن ایجاد می‌شوند.

این اطلاعات شامل کامنت‌های اسپم، محتوای زباله‌دان و متادیتاهای بدون صفحه هستند. این داده‌ها معمولاً حجم زیادی از دیتابیس را اشغال کرده و موجب کاهش سرعت و افزایش حجم بک‌آپ‌های وردپرس می‌شوند. با پاک‌سازی این داده‌ها می‌توانید حجم دیتابیس وردپرس خود را به طور چشمگیری کاهش دهید.

راه‌حلی برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها به‌راحتی بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس را ممکن کنید. اما قبل از این که هر کاری را انجام دهید، باید از وردپرس خود یک بک‌آپ کامل بگیرید؛ زیرا قرار است با دیتابیس آن کار کنید.

در مرحله بعدی باید از یکی افزونه‌ها یا پلاگین‌هایی که برای بهینه‌سازی وردپرس طراحی شده‌اند را نصب کنید. این افزونه‌ها علاوه بر بهینه‌سازی پایگاه‌داده، کل وردپرس را برای شما بهینه می‌کنند تا سرعت سایت را افزایش دهند.

یکی از کاربردی‌ترین این افزونه‌ها افزونه WP-Optimize است. پس از نصب و فعال‌سازی این افزونه باید به منوی مدیریت آن رفته و سپس با مطالعه گزینه‌های مختلف این افزونه می‌توانید به‌راحتی آیتم‌های مختلف را فعال یا غیرفعال کنید.

آیتم‌هایی که به رنگ قرمز درآمده‌اند، به عملیات های پیچیده‌تر و زمان‌بر نیاز دارند و احتمال آسیب‌زدن آن‌ها به دیتابیس بالاتر است. پس از انتخاب گزینه‌های مدنظر، در قسمت بالای صفحه گزینه Run on all selected Items را کلیک کنید. پلاگین بلافاصله بهینه‌سازی را آغاز خواهد کرد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که در صورت استفاده جداول دیتابیس MySQL از موتور InnoDB، پلاگین WP-Optimize نمی‌تواند بهینه‌سازی جداول را انجام دهد. به همین دلیل باید عملیات بهینه‌سازی را به‌صورت دستی از طریق phpMyAdmin انجام دهید.

بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

بهترین افزونه‌ها برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

همان‌طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، افزونه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس در اختیار شما قرار گرفته‌اند که می‌توانید از انواع آن‌ها استفاده کنید. از بهترین و کاربردی‌ترین این افزونه‌ها که سرعت و دقت بالایی نیز دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

UpdraftPlus

یکی از بهترین افزونه‌هایی که می‌توانید برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس از آن استفاده کنید، افزونه UpdraftPlus نام دارد. این افزونه فوق کاربردی بیش از 3 میلیون بار نصب شده و در وب سایت‌های مختلف برای بهینه‌سازی از آن استفاده می‌شود. این پلاگین می‌تواند بک آپی کامل و دقیق از وب‌سایت وردپرسی شما گرفته و در کامپیوتر شما ذخیره کند.

افزونه UpdraftPlus

افزونه UpdraftPlus

WP-DBManager

ابزار دیگری که برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس می‌تواند گزینه‌های مختلفی را در اختیار شما قرار دهد، ابزار WP-DBManager است. این افزونه همه‌کاره قابلیت‌های متنوعی داشته و به‌صورت ساده‌ای طراحی شده است.

افزونه WP-DBManager

افزونه WP-DBManager

Better Search Replace

پلاگین فوق‌العاده کاربردی که می‌توانید با سرعت و دقت بالایی بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس را انجام دهد، افزونه Better Search Replace است. این پلاگین امکان جستجو در دیتابیس وردپرس را داشته و فعالیت‌های مختلفی را می‌تواند روی دیتابیس وردپرس شما انجام دهد.

پلاگین Better Search Replace

پلاگین Better Search Replace

WP-Sweep

WP-Sweep پلاگینی سریع و کاربردی است که به کمک آن بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس را می‌توانید به‌راحتی انجام دهید. این پلاگین می‌تواند داده‌های اسپم و غیرکاربردی را تشخیص داده و در کمترین زمان ممکن آن‌ها را از روی دیتابیس شما پاک کند. تنها باید قسمت‌های مدنظر دیتابیس خود را در این پلاگین انتخاب کنید تا عملیات روی آن‌ها انجام شود.

پلاگین WP-Sweep

پلاگین WP-Sweep

JetPack Backup

JetPack Backup پلاگینی معروف و مشهور وردپرس است که از تیم JetPack ارائه شده و می‌تواند به‌سرعت از دیتابیس وب‌سایت وردپرسی شما بک‌آپ بگیرد. این ابزار علاوه بر بک‌آپ‌گیری امکان بهینه‌سازی پایگاه‌داده را نیز به شما خواهد داد.

پلاگین JetPack Backup

پلاگین JetPack Backup

Advanced WordPress Reset

آخرین افزونه‌ای که می‌خواهیم برای بهینه‌سازی پایگاه‌داده وردپرس به شما معرفی کنیم افزونه Advanced WordPress Reset است. این ابزار امکان بازیابی دیتابیس را به شما داده و امکان حذف داده‌های مختلف را به شما خواهد داد.

افزونه Advanced WordPress Reset

افزونه Advanced WordPress Reset

سخن پایانی

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از بهینه‌سازی وب‌سایت وردپرسی خود گرفته و سئوی آن را نیز در بهترین حالت بهینه کنید، باید به بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس فکر کنید. دیتابیس یا همان پایگاه‌داده وردپرس از نوع MySQL است که قابلیت‌های مختلفی دارد؛ اما نکته مهم این است که این پایگاه‌داده ممکن است اطلاعات و داده‌های مختلفی که غیرضروری هستند را درون خود جای‌داده باشد.

برای از پاک‌سازی این داده‌ها و افزایش سرعت بک‌آپ‌گیری از وب‌سایت وردپرسی می‌توانید از افزونه‌های مختلفی که برای این کار در اختیار شما قرار گرفته‌اند استفاده کنید. در این مقاله به طور کامل این افزونه‌ها را با هم بررسی کردیم.

اشتراک گذاری

دیتابیس وردپرس چرا باید بهینه شود؟

در صورتی که دیتابیس وردپرس در سایت شما بهینه نشود، علاوه بر کاهش سرعت بک‌آپ‌گیری سایت دچار کندی شده و سئوی آن آسیب‌های مختلفی می‌بیند.

چگونه دیتابیس وردپرس را بهینه کنیم؟

اگر می‌خواهید که بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس را انجام دهید، باید ابتدا از وب‌سایت وردپرسی خود یک بک‌آپ گرفته و سپس با استفاده از افزونه‌های مختلفی که برای این کار در اختیار شما قرار گرفته‌اند استفاده کنید.

بهترین افزونه بهینه‌ساز دیتابیس وردپرس کدام است؟

از بهترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس که شما را در بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس کمک می‌کنند می‌توان به افزونه WP-Optimize و UpdraftPlus اشاره کرد.

بهترین هاست وردپرسی را از کجا تهیه کنیم؟

اگر دنبال تهیه بهترین هاست وردپرسی برای وب‌سایت خود هستید، پیشنهاد می‌شود هاست‌های فاماسرور را که با قیمت عالی و سخت‌افزارهای فوق‌العاده در اختیار شما قرار گرفته‌اند بررسی کنید.

منابع:

Famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.