نویسنده: fema co
10 ژانویه 2024
0 110
معرفی داکر و مزایای استفاده از آن

معرفی داکر و مزایای استفاده از آن

اگر کمی درباره توسعه نرم‌افزار و طراحی برنامه‌ها و سایت‌های مختلف اطلاعات داشته باشید، حتماً یک آشنایی سطحی با داکر دارید. داکر یک پلتفرم متن‌باز (open-srouce) است که به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در هر زمینه‌ای اجازه مجازی‌سازی و استفاده از قابلیت‌های یک سیستم مجازی را می‌دهد.

در داکر مجازی‌سازی توسط کانتینرها انجام شده که بسته‌هایی نرم‌افزاری با ویژگی‌های خاص هستند. برای آشنایی بیشتر با داکر و مزایای استفاده از آن، می‌توانید تا انتهای این مقاله آموزشی ما را همراهی کنید.

داکر (Docker) چیست؟

داکر (Docker) چیست؟

همان‌طور که بالاتر نیز اشاره کردیم، داکر یک پلتفرم منبع‌باز یا متن‌باز است که توسط توسعه‌دهندگان مختلفی اختراع شده و در حال به‌روزرسانی و پیشرفت است. این پلتفرم مجازی به شما امکان مجازی‌سازی را می‌دهد. به طور مثال اگر بخواهید یک نرم‌افزار را در سیستم خود توسعه دهید، ممکن است برخی از وابستگی‌ها با هم سازگاری نداشته و در توسعه نرم‌افزار مشکل ایجاد شود.

برای این که بتوانیم اثرگذاری وابستگی‌های مختلف را نسبت به هم از بین ببریم، می‌توانیم یک کانتینر مجازی داکر ساخته و در آن با اضافه‌کردن وابستگی‌ها، توسعه نرم‌افزار را انجام دهیم.

تفاوت‌های مهم داکر و ماشین مجازی

اگر تعریف بالا را در نظر بگیرید، شاید با خودتان فکر کنید که داکر و ماشین مجازی با هم یکی هستند. شاید از نظر کاربرد این دو پلتفرم با هم یکی باشند؛ اما از نظر ساختار و نحوه عملکرد تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند. داکر تنها لایه برنامه‌ها را به دست گرفته و با اشغال‌کردن فضای کمی از پردازنده، بسیار سریع و آسان راه‌اندازی می‌شود؛ اما ماشین مجازی یا همان Virtual Machine علاوه بر لایه برنامه، هسته‌های سیستم را نیز اشغال کرده و به دلیل حجم بالایی که از سیستم اشغال می‌کند، راه‌اندازی آن زمان زیادی طول می‌کشد.

کانتینر داکر (Docker Container) چیست؟

یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در داکر وجود داشته و به‌عنوان بخشی جدانشدنی از آن شناخته می‌شود، کانتینر داکر است. کانتینر همان‌طور که از نامش مشخص است، یک فضای نگهدارنده برای وابستگی‌ها و مدهای برنامه مدنظر شما است.

کانتینر داکر دارای وابستگی‌های مختلف بوده و می‌تواند برای اجرای برنامه‌های مختلف مانند میکروسرویس‌ها، برنامه‌های کوچک و بزرگ و… مورداستفاده قرار بگیرد. برای توسعه برنامه‌های بزرگ‌تر ممکن است چندین کانتینر با هم به‌صورت دسته‌ای استفاده شوند.

چرا باید از داکر استفاده کنیم؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در داکر وجود دارد این است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار زیادی از آن استفاده می‌کنند؛ اما آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا؟ مهم‌ترین دلایلی که برای این موضوع وجود دارند عبارت‌اند از:

1)   مستقل از سیستم‌عامل

یکی از مهم‌ترین دلایلی که توسعه‌دهندگان مختلف از داکر استفاده می‌کنند مستقل شدن از سیستم‌عامل است. داکر را می‌توانید روی سیستم‌عامل ویندوز و بیشتر توزیع‌های لینوکس راه‌اندازی می‌شود. اما نکته مهم‌تر این است که شما می‌توانید به‌راحتی و بدون این که نگران سیستم‌عامل و ویژگی‌های آن باشید، توسط داکر برنامه‌های مختلف را توسعه دهید.

به طور مثال زمانی که به‌تازگی پردازنده‌های ARM اپل وارد بازار شده بودند توسعه‌دهندگان توانایی توسعه برخی از تکنولوژی‌ها را در این سیستم‌ها نداشتند. در چنین شرایطی استفاده از داکر برای بهینه‌سازی شرایط توسعه روشی سریع و آسان برای توسعه بود.

2)   انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر

انعطاف‌پذیری داکر موجب شده تا بتوانید از آن برای توسعه هر چیزی استفاده کنید. داکر این امکان را به شما می‌دهد تا با استفاده از DockerImage به‌راحتی یک کانتینر موردنیاز خود را ایجاد کرده و نرم‌افزار مدنظر خود را در آن توسعه دهید.

ممکن است شما به وابستگی‌های مختلفی مانند تکنولوژی‌های مختلف، کتابخانه‌های متنوع، ابزارهای متفاوت و… نیاز داشته باشید؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که این موارد را به داکر ایمیج اضافه کرده و با کمک آن کانتینر مدنظر خود را ایجاد کنید.

 

مزایای استفاده از داکر

دلیلی که باعث شده بسیاری از توسعه‌دهندگان به دنبال یادگیری داکر باشند، مزایای فوق‌العاده این پلتفرم است. از مهم‌ترین مزایای داکر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داکر را می‌توانید برای توسعه برنامه‌های مختلف با الزامات و وابستگی‌های متنوعی استفاده کنید؛ پس اگر برنامه‌ها به وابستگی‌ها و سیستم‌عامل‌های یکسانی نیاز داشته باشند، می‌توانید آن‌ها را روی یک‌هاست مشخص مستقر کنید.
  • استفاده از داکر موجب بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی می‌شود.
  • کانتینرها درون خود دارای سیستم‌عامل نبوده و همین موضوع سرعت آن‌ها را بسیار بالا برده است.

معایب داکر

در کنار مزایای عالی و منحصربه‌فرد، پلتفرم داکر از تعدادی عیب نیز برخوردار است. مهم‌ترین عیب داکر این است که شما نمی‌توانید برنامه‌های مختلف با نیاز سیستم‌عامل متفاوت را روی یک Docker Host قرار دهید. به طور مثال اگر از بین 3 برنامه شما، 2 برنامه نیازمند سیستم‌عامل لینوکس، و 1 برنامه نیازمند ویندوز باشد، نمی‌توانید برنامه ای که به ویندوز نیاز دارد را در کنار 2 برنامه لینوکسی روی یک داکر هاست قرار دهید. به همین دلیل باید 2 عدد داکر هاست برای این کار در نظر بگیرید.

داکر به چه شکلی کار می‌کند؟

برای این که بتوانید دقیق‌تر با داکر آشنا شوید باید بدانید که این پلتفرم از یک اکوسیستم با اجزای زیر تشکیل شده است:

  • Daemon Docker
  • Docker Client
  • Docker Images
  • Docker Registries
  • Docker Containers

هر کدام از این بخش‌ها عملکرد و کاربرد به خصوصی داشته و برای توضیح آن‌ها نیازمند یک بررسی کامل و جامع هستیم. اما در این حد بدانید که برای داکر فایل دستورالعمل‌های مختلف را به‌صورت لایه‌ای به داکر ایمیج اضافه کرده و سپس داکر ایمیج به‌عنوان یک بسته نیازمندی، کانتینر داکر را ایجاد می‌کند. شما می‎توانید Imageهای آماده داکر را از داکرهاب دانلود کرده و برای ساخت کانتینر از آن بهره ببرید.

معرفی داکر و مزایای استفاده از آن

معرفی داکر و مزایای استفاده از آن

سخن پایانی

یکی از بهترین ابزارهایی که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده شده داکر است. داکر یک پلتفرم متن‌باز است که روزبه‌روز پیشرفت کرده و ویژگی‌های مختلفی به آن اضافه می‌شود. شما می‌توانید با نصب‌کردن داکر روی سیستم‌عامل لینوکسی یا ویندوزی خود به‌راحتی از یک سیستم مجازی سریع و کم‌حجم برای توسعه نرم‌افزارهای خود استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل آشنایی اولیه‌ای از داکر و مزایای آن را برای شما ایجاد کنیم. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار داکر و تفاوت آن با ماشین مجازی می‌توانید دیگر مقالات ما را دنبال کنید.

اشتراک گذاری
منابع:

فاماسرور

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.