نویسنده: fema co
29 ژانویه 2024
0 88
آموزش نصب میل سرور exim 4 و اتصال به SMTP server خارجی

آموزش نصب میل سرور exim 4 و اتصال به SMTP server خارجی

ارسال و دریافت ایمیل یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای پیاده‌سازی سرویس‌های مختلف انجام دهید. میل سرورها سرویس‌هایی هستند که می‌توانند به شما در دریافت و ارسال ایمیل بر اساس پروتکل‌های مختلف کمک کنند.

میل سرورهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید با نصب و تنظیم آن‌ها روی سرور خود، به‌راحتی از پروتکل‌های ایمیل استفاده کنید. یکی از کاربردی‌ترین میل سرورها، اگزیم یا همان Exim است. اگر دیگر آموزش‌های فاماسرور را دنبال کرده باشید متوجه شده‌اید که در بسیاری از مقالات مربوط به ایمیل از exim استفاده کرده‌ایم.

اگر می‌خواهید میل سرور اگزیم در نسخه چهارم را روی سرور دبیان یا اوبونتو نصب و راه‌اندازی کنید، می‌توانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. در این مقاله به بررسی دقیق مراحل این کار و استفاده از SMTP Server خارجی می‌پردازیم.

آشنایی با اگزیم Exim

اگزیم یک نوع میل سرور محبوب است که برای اولین‌بار در سال 1995 وارد حوزه سرویس‌های ایمیل شد. این سیستم ارسال و دریافت ایمیل مبتنی در سیستم‌عاملی مشابه با یونیکس است و تحت مجوز GPL ارائه شده است. در سال‌های اولیه ارائه این میل سرور، از آن در دانشگاه کمبریج برای سرویس محاسباتی یک سیستم تبادل ایمیل استفاده می‌شده است. این سرویس امروزه به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین میل سرورها در دنیا تبدیل شده است.

اولین قدم؛ به‌روزرسانی سیستم‌عامل به جدیدترین نسخه

اولین کاری که باید برای نصب Exim4 انجام دهی این است که سیستم‌عامل سرور خود را به به‌روزترین نسخه آپدیت یا به‌روزرسانی کنیم. ازآنجایی‌که Exim4 آخرین نسخه از اگزیم است، باید سیستم‌عامل شما نیز به‌روز باشد تا به بهترین شکل با آن ارتباط برقرار کند. دستورات زیر می‌تواند شما را در این کار کمک کند:

apt-get update

apt-get upgrade

 

پس از این که سیستم‌عامل خود را به‌روز کردید، وقت این است که اقدام به نصب آخرین نسخه پایدار اگزیم کنید. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما راحت‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از دستور خط فرمان است. در سیستم‌عامل‌های ویندوزی می‌توانید فایل نصبی exim را دریافت و به‌صورت گرافیکی نصب کنید؛ اما این کار در لینوکس ممکن نبوده و نصب هرگونه پکیج و برنامه‌ای تنها با استفاده از خط فرمان انجام می‌گیرد. باید برای نصب اگزیم 4 از دستور خط فرمان استفاده کنید.

نصب آخرین نسخه پایدار اگزیم

پس از به‌روز کردن سیستم وقت این است که از خط فرمان برای نصب اگزیم نسخه 4 کمک بگیرید. برای این کار حتماً بررسی کنید که سیستم‌عامل شما در سرور به‌درستی به‌روز شده باشد؛ در غیر این صورت نصب آخرین نسخه اگزیم ممکن است با مشکل مواجه شده یا به‌درستی روی سرور شما اجرا نشود. نسخه‌ای که می‌خواهیم در این آموزش از آن برای نصب استفاده کنیم، نسخه 4.85 از اگزیم است که با نسخه‌های به‌روز اوبونتو سازگاری مناسبی دارد. برای نصب اگزیم دستور زیر را در خط فرمان وارد کنید:

apt-get install exim4

این دستور آخرین نسخه پایدار از Exim4 را برای شما نصب می‌کند.

پیکربندی اگزیم

در مرحله سوم از نصب و راه‌اندازی Exim4 باید اقدام به پیکربندی اگزیم کنیم. برای این کار باید ابتدا از نصب درست اگزیم مطمئن شوید. سپس باید برای پیکربندی از یک Smart SMTP host  با نام smarthost.domain.tld استفاده کنید. سپس برای پیکربندی می‌توانید از دستورات زیر استفاده کنید.

cp /etc/exim4/update-exim4.conf.conf{,.orig}
cat > /etc/exim4/update-exim4.conf.conf dc_eximconfig_configtype=’satellite’
dc_other_hostnames=’host.domain.tld’
dc_local_interfaces=’127.0.0.1′
dc_readhost=’host.domain.tld’
dc_relay_domains=”
dc_minimaldns=’false’
dc_relay_nets=”
dc_smarthost=’smarthost.domain.tld’
CFILEMODE=’644′
dc_use_split_config=’false’
dc_hide_mailname=’true’
dc_mailname_in_oh=’true’
dc_localdelivery=’mail_spool’

 

نکته بسیار مهمی که باید دررابطه‌با پیکربندی اگزیم 4 بدانید این است که باید عبارت host.domain.tld با نام یک‌هاست واقعی و سپس عبارت smarthost.domain.tld با نام یک Smart SMTP host حقیقی جایگزین شوند؛ در غیر این صورت پیکربندی به مشکل بر می‌خورد.

پس از پیکربندی‌های ارائه شده باید دستورات زیر را اجرا کنید تا فایل‌های پیکربندی exim4 ایجاد شود:

sudo update-exim4.conf

پس از این کار باید اگزیم 4 را دوباره راه‌اندازی کنید تا تغییراتی که انجام دادید روی سرویس موردنظر پیاده‌سازی شود. برای این کار دستورات زیر به شما کمک می‌کنند:

service exim4 restart

update-rc.d exim4 enable

پس از ری استارت کردن سرویس نوبت به این می‌رسد که برای هاست یک دسترسی جهت ارتباط از Smart SMTP server ایجاد کنید. اگر از تنظیمات پایه‌ای mail server استفاده کنید، کافی تنها دستورات زیر را به‌سادگی وارد کنید:

echo host.domain.tld >> /etc/mail/whitelist_hosts

حال که تمامی مراحل پیکربندی اگزیم به پایان رسید، می‌توانید برای بررسی صحت تنظیمات مراحل زیر را طی کنید:

echo testing | mail -s testing youremail@gmail.com

tail -100 /var/log/exim4/mainlog

سخن پایانی

یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین میل سرورهایی که می‌توانید در سرور و هاست‌های مختلف نصب کنید، میل سرور Exim است. اگزیم کاربردهای بسیار زیادی داشته و امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا از اسپم میل سرور نیز جلوگیری کنید.

امنیت و راحتی استفاده از مهم‌ترین مزایای اگزیم هستند. Exim4 نسخه‌ای محبوب از اگزیم است که در سرورهای مختلفی استفاده می‌شود. اگر سیستم‌عامل سرور شما توزیع‌های لینوکسی اوبونتو یا دبیان هستند، می‌توانید با دستورات ساده‌ای این میل سرور را نصب‌کرده و از پیکربندی آن را نیز انجام دهید.

در این مقاله مراحلی که برای نصب و راه‌اندازی میل سرور اگزیم روی اوبونتو و دبیان وجود داشت را بررسی کردیم. درصورتی‌که از سرورهای فاماسرور استفاده کنید، نصب و راه‌اندازی میل سرور بسیار راحت‌تر خواهد بود. فاماسرور بهترین سرورها را با قیمتی عالی در اختیار شما قرار داده است.

اشتراک گذاری

Exim چیست؟

Exim نوعی میل سرور است؛ میل سرور یک سرور مخصوص به ایمیل بوده و از آن برای دریافت و ارسال ایمیل‌های مختلف استفاده می‌شود. ابزارهای زیادی در اگزیم وجود دارد که ردیابی اسپم را برای شما راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند.

چگونه میل سرور exim را نصب کنیم؟

اگر قصد دارید که از میل سرور اگزیم روی سرور خود استفاده کنید، باید نسبت به سیستم‌عامل خود یکی از روش‌های نصب را طی کنید. اگر سرور شما از سیستم‌عامل اوبونتو یا دبیان استفاده می‌کند، نصب اگزیم با واردکردن چند دستور ساده ممکن خواهد بود.

نحوه اتصال اگزیم به SMTP Server چگونه است؟

اگر می‌خواهید با استفاده از اگزیم به یک SMTP متصل شوید، باید ابتدا پیکربندی اگزیم را انجام دهید. تمامی مراحل اتصال به smtp در مقاله برای شما توضیح داده شده است.

منابع:

famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.