نویسنده: fema co
23 ژانویه 2024
0 75
تغییر پورت SSH در لینوکس CentOS برای افزایش امنیت

تغییر پورت SSH در لینوکس CentOS برای افزایش امنیت

یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های سیستم‌عامل‌هایی که می‌توانید در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود از آن بهره ببرید سیستم‌عامل لینوکس است. لینوکس یکی از بهترین و خاص‌ترین سیستم‌عامل‌هایی است که از ظاهر گرافیکی ساده‌ای برخوردار است؛ اما در عوض سرعت و قدرت آن در اجرای برنامه‌ها و کدهای مختلف بسیار بالاتر است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید دررابطه‌با هر سیستم‌عاملی در نظر داشته باشید، امنیت سیستم‌عامل است.

بسیاری از افراد به ایمنی داده‌های خود اهمیت داده و زمان انتخاب سیستم‌عامل برای سرور یا کامپیوتر شخصی، اهمیت زیادی به این موضوع می‌دهند. این امر به دلیل وجود بد افزارها و ویروس‌های فراوانی است که در سطح شبکه بین‌المللی اینترنت وجود دارند. شما می‌توانید با انجام ترفندها و روش‌های مختلف، از پیوستن سرور یا سیستم کامپیوتری شخصی خود به این شبکه مخرب جلوگیری کنید.

یکی از بهترین این روش‌ها تغییر پورت SSH در لینوکس است. تغییر پورت SSH در Linux برای افزایش امنیت آن انجام می‌شود. در واقع شما با این روش پورت پیش‌فرض سرور خود که حملات از طریق آن انجام می‌شود را تغییر می‌دهد تا مسیر این حمله را ببندید. اگر می‌خواهید ایمنی سیستم کامپیوتری یا سروری که از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کند را بیشتر کنید، پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مقاله آموزشی همراه ما باشید.

در ادامه به بررسی دقیق مراحل تغییر پورت SSH در Linux Cent OS که یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن پورت SSH پیش‌فرض سرور خود را عوض کرده و ایمنی سرور خود را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید. ما در فاماسرور تمام تلاش خود را می‌کنیم که با ارائه مطالب آموزشی مفید، ایمنی سرورهای شما را افزایش دهیم.

تغییر پورت SSH در لینوکس با چه هدفی انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که کاربران سیستم‌عامل‌های لینوکس از ما می‌پرسند این است که چرا پس از نصب سیستم‌عامل لینوکس روی سرور، باید نسبت به تغییر پورت SSH در Linux اقدام کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که حملات ویروسی از طریق پورت‌های پیش‌فرض در لینوکس انجام می‌شود.

به همین دلیل باید پورت پیش‌فرض را تغییر دهید تا بتوانید از این حملات جلوگیری کنید. پورت پیش‌فرض در سیستم‌عامل لینوکس 22 است؛ شما می‌توانید به راحتی این پورت را با استفاده از چندین دستور ساده به پورت 965 تغییر داده و راه حملات را مسدود کنید.

تغییر پورت SSH در لینوکس و تأثیر آن در اتصال به شبکه اینترنت

نکته مهمی که باید دررابطه‌با تغییر پورت SSH در Linux بدانید این است که این کار هیچ‌گونه تأثیر منفی در اتصال شما به شبکه اینترنت نخواهد داشت. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پورت SSH روی سرعت اینترنت تأثیر مستقیم دارد؛ اما این موضوع درست نیست. شاید در برخی از شرایط تغییر پورت SSH بتواند کندی اینترنت را برطرف کند؛ اما تغییری که در این مقاله به آن می‌پردازیم باعث کندی سرعت اینترنت سرور نخواهد شد. تنها تأثیر آن افزایش امنیت سرور است.

تغییر پورت SSH در لینوکس CentOS

یکی از محبوب‌ترین توزیع‌هایی که جزو سیستم‌عامل لینوکس محسوب می‌شود، توزیع CentOS است. این توزیع از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی از آن به‌عنوان سیستم‌عامل برای سرور یا سیستم شخصی استفاده می‌کنند. یکی از نکات مهم در این سیستم‌عامل امنیت آن است. برای این که بتوانید تغییر پورت SSH در لینوکس CentOS را انجام دهید باید این کار را با استفاده از نرم‌افزار پوتی انجام دهید. نرم‌افزار Putty به شما امکان اتصال به سرور را می‌دهد.

  • به‌صورت پیش‌فرض در تمامی سرورها ویرایشگر vim نصب است که می‌تواند در ویرایش فایل‌ها از طریق شل مؤثر واقع شود. اگر vim روی سرور شما نصب نیست، می‌توانید با استفاده از دستور زیر آن را نصب کنید:
yum install vim-enhanced

 

  • برای این که بتوانید تغییر پورت SSH در Linux را انجام دهید، باید فایل sshd_config را در سرور خود ویرایش نمایید. برای این کار استفاده از دستور زیر به شما کمک می‌کند:
vim /etc/ssh/sshd_config

 

  • پورت ssh در سیستم‌عامل‌های لینوکس به‌صورت پیش‌فرض 22 است؛ این همان پورتی است که اکثر حملات ویروسی از طریق آن انجام می‌شوند. به همین دلیل در فایل باز شده متن #Port 22 را مشاهده می‌کنید.
  • حال برای تغییر پورت SSH در لینوکس، باید این مقدار را تغییر دهید. مقدار بالا را به Port 965 تغییر دهید تا پورت SSH در سیستم‌عامل سرور، به پورت 965 تغییر پیدا کند.
  • برای ذخیره‌سازی و خروج باید کلید Esc را فشرده و سپس عبارت: wq را تایپ کنید.

  • در آخرین مرحله برای ذخیره تغییرات و اعمال تغییر پورت، باید سرویس SSH را دوباره راه‌اندازی کنید. دستور زیر این کار را برای شما انجام می‌دهد:
service sshd restart

نکته: توزیع های لینوکس centos  نسخه 6 و 7 آن توقف پشتیبانی شده اند و نسخه 8 در دسترس میباشد که پیشنهاد میکنیم از توزیع های آلما لینوکس بجای centos استفاده نمایید.

سخن پایانی

اگر به دنبال این هستید که به طور کامل و حرفه‌ای امنیت سرور لینوکسی خود را افزایش دهید، باید برای این کار روش‌ها و مراحل مختلفی را طی کنید. یکی از توزیع‌های محبوب لینوکس که در اکثر سرورهای لینوکسی از آن استفاده می‌شود توزیع CentOS است. این توزیع فوق‌العاده از نظر امنیت عملکردی عالی از خود نشان داده است.

اما برای این که بتوانید ایمنی آن در برابر حملات ویروسی از طریق اینترنت را بهبود دهید، می‌توانید از تغییر پورت SSH در لینوکس استفاده کنید. این روش فرایندی است که در آن پورت پیش‌فرض لینوکس برای اتصال به اینترنت تغییر پیدا کرده و در نتیجه موجب می‌شود تا امنیت سرور بیشتر شود. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل و حرفه‌ای این موضوع را برای شما بررسی کنیم تا اطلاعات شما دراین‌رابطه بیشتر شود.

اشتراک گذاری

هنگام تغییر پورت SSH در Linux به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تغییر پورت SSH در لینوکس نکته خاصی ندارد. در واقع این کار بسیار راحت بوده و تنها باید با استفاده از نرم‌افزار پوتی به سرور متصل شده و فایلی را ویرایش کنید.

آیا تغییر پورت SSH در لینوکس، برای هر توزیعی انجام‌پذیر است؟

بله؛ تغییر پورت SSH در Linux برای تمامی توزیع‌های آن در دسترس بوده و محدودیتی برای شما وجود ندارد.

آیا می‌تواند تغییر پورت SSH را در سیستم‌عامل‌های دیگر نیز انجام داد؟

امکان این که در سیستم‌عامل‌های دیگر، تغییر پورت SSH را انجام دهید نیز وجود دارد. البته این نکته را باید بدانید که روش انجام این کار متفاوت خواهد بود؛ به همین دلیل آموزش‌هایی جداگانه برای آن‌ها قرار گرفته‌اند.

منابع:

فاماسرور – centos

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.