نویسنده: fema co
23 ژانویه 2024
0 84
تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است؟

همان‌طور که می‌دانید امروزه استفاده از اینترنت و دنیای شبکه‌های اینترنتی بسیار پیشرفت کرده است؛ اما نکته مهمی که وجود دارد این است که بخش جدانشدنی از این دنیا سرورها هستند. در واقع با تجمیع سرورهای مختلف در سرتاسر دنیا شبکه اینترنت به وجود آمده و دسترسی شما به اطلاعات و داده‌های مختلف را افزایش داده است. شما می‌توانید با استفاده از سرورها به‌راحتی امور مختلفی را به ثمر برسانید که یکی از رایج‌ترین آن، راه‌اندازی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت در آن است.

مدل‌های مختلفی از سرورها وجود دارند که هر کدام می‌توانند کاربردهایی خاص به شما ارائه دهند. محبوب‌ترین آن‌ها سرورهای اختصاصی و سرورهای ابری هستند. تفاوت‌هایی میان این دو سرور وجود دارد که می‌توانید با بررسی این تفاوت‌ها، به‌راحتی بین یکی از سرورهای اختصاصی و ابری یکی را انتخاب کنید؛ به همین دلیل این مقاله را برای شما نگارش کردیم تا بهتر و سریع‌تر پاسخ سوال تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است را درک کنید.

سرور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سرور در واقع یک سیستم کامپیوتری قوی و همیشه روشن است که با استفاده از سخت‌افزارهای فوق قوی و سیستم‌های خنک‌کننده سریع، فضایی کاربردی برای ارائه فایل‌ها و سایت‌های مختلف به دنیای اینترنت استفاده می‌کند. از مهم‌ترین کاربردهای سرور می‌توان به ارائه فایل‌های ثابت یا راه‌اندازی سایت‌های فروشگاهی، خبری و… اشاره کرد.

سرور ابری چه نوع سروری است؟

اگر بخواهیم سوال تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است را برای شما پاسخ دهیم باید در اولین مرحله با سرورهای ابری آشنا شویم. سرور ابری در واقع نوعی سرور مجازی است که در محیط‌های رایانش ابری اجرا می‌شود.

این سرور مقیاس‌پذیری فوق‌العاده‌ای داشته و کاربردهایی خاص را به کاربران ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از سرور ابری می‌توان به عدم نیاز به هزینه اولیه برای خرید سخت‌افزار، استقرار و تحویل فوری، هزینه متغیر نسبت به استفاده از سرور، مجازی‌سازی قوی و… اشاره کرد.

معرفی سرور اختصاصی

نوع دیگری که از سرورها وجود داشته و می‌تواند کاربردهایی قوی را به شما ارائه دهد، سرورهای اختصاصی هستند. سرور اختصاصی یک عدد کامپیوتر یا همان سرور قوی است که به‌صورت اختصاصی به یک کاربر ارائه داده می‌شود؛ یعنی بخش‌های مختلف آن به هاست تقسیم‌بندی نشده و به همین دلیل تمامی منابع سخت‌افزاری در اختیار شما قرار دارد. این سرور از قابلیت مجازی‌سازی استفاده نمی‌کند؛ در عوض مزایای دیگری مانند مزایای زیر را به شما ارائه می‌دهد:

1- آزادی کامل در سفارش انواع سرور با هر گونه سخت‌افزار

2- تضمین امنیت و حفظ حریم شخصی داده‌ها

3- آپ تایم بی‌نظیر

4- سرعت لود بسیار بالا

تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است؟

مهم‌ترین تفاوت‌های بین سرور ابری و سرور اختصاصی

اگر می‌خواهید به طور کامل پاسخ سوال تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است را بررسی کنید، بهتر است این امر را به‌صورت معیاری بررسی کنید. از مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو سرور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معیارسرور ابریسرور اختصاصی
نوع زیر ساختاستفاده از Hypervisor برای تقسیم‌بندی به قسمت‌های مختلفسخت‌افزار فیزیکی اختصاصی
کاراییعملکرد عالی، امکان کاهش سرعت در پردازش‌های بالاکارایی فوق‌العاده سریع و قوی
امکان مقیاس‌پذیریبه‌سادگی و سرعت بالاهزینه بر و زمان بر در صورت نیازمند بودن به سخت‌افزار بیشتر
مقیاس‌پذیری خودکاربلهخیر
زمان استقرارفوری و سریعکمی طولانی‌تر
دسترسی به روت (ROOT)عدم دسترسی به روت در صورت میزان روی ابر عمومیبله
سفارشی‌سازیدارای محدودیتسفارشی‌سازی کامل
متعادل‌کننده باربلهبله
مهاجرت به سرورهای دیگرسریع و سادهزمان بر برای حفظ کامل داده‌ها
سرمایه‌گذاری اولیهعدم نیاز به خرید سخت‌افزار و محل نگهداری برای آننیازمند خرید سخت‌افزار قوی و تهیه محلی حرفه‌ای برای نگهداری
مقرون به‌صرفه‌بودنهزینه پرداختی متناسب با نحوه استفاده از سرورهزینه تنظیم شده
پشتیبانی از نرم‌افزارمحدودیت در انتخاب برخی از نرم‌افزارهاپشتیبانی از هر نرم‌افزار
کاربردحجم کاری کم برای کسب‌وکارهای معمولیشرکت‌های حرفه‌ای با حجم ترافیک کاربر بسیار بالا

 

آیا بین سرور اختصاصی و سرور ابری شباهت‌هایی وجود دارد یا خیر؟

حال که به پاسخ تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است رسیدیم، بهتر است این نکته را هم بدانیم که به‌علاوه تفاوت‌ها، شباهت‌هایی نیز میان این دو سرور وجود دارد. از مهم‌ترین مواردی که بین سرور اختصاصی و سرور ابری مشابه است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. با بررسی این موارد متوجه می‌شوید که این دو سرور آن‌قدر هم با هم متفاوت نبوده و تنها کاربردهایی خاص در آن‌ها قابل‌انجام است.

1- نحوه ذخیره داده‌ها

2- دریافت درخواست یا Request برای ذخیره‌سازی انواع داده‌ها

3- پرداخت درخواست‌ها

4- بازگردانی اطلاعات به کاربران

5- قابل‌استفاده برای میزبانی انواع برنامه‌های آنلاین، سایت‌های فروشگاهی، سایت‌های شرکتی و…

سخن پایانی

اگر می‌خواهید طراح سایت، توسعه‌دهنده برنامه‌های اینترنتی یا غیره شوید، باید با انواع سرورها و تفاوت‌هایی که میان آن‌ها وجود دارد آشنایی پیدا کنید. از مهم‌ترین انواع سرور می‌توان به سرورهای اختصاصی و سرورهای ابری اشاره کرد. سرور اختصاصی همان‌طور که از نامش مشخص است نوعی سرور اختصاصی برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف است.

از طرف دیگر سرور ابری نوعی سرور مجازی است که در رایانش ابری و در یک ابر عمومی قرار می‌گیرد. تفاوت‌های مختلفی میان این دو سرور وجود دارد. به همین دلیل سعی کردیم در این مقاله با ارائه نکات مختلف، پاسخ سوال تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است را برای شما توضیح دهیم.

 

اشتراک گذاری

سرور ابری چیست؟

سرور ابری یک نوع سرور مجازی است. در واقع این سرور در محیط رایانش ابری قرار گرفته و ممکن است در یک ابر عمومی عملکرد خود را به شما ارائه دهد.

سرور اختصاصی چه نوع سروری است؟

سرور اختصاصی نوعی سرور فیزیکی است که قابلیت مجازی‌سازی ندارد؛ اما این سرور از سخت‌افزارهای قوی و کاملاً اختصاصی تشکیل شده که برای شرکت‌های بزرگ فوق‌العاده عمل می‌کند.

امنیت سرور ابری چگونه است؟

مهم‌ترین نکته دررابطه‌با هر نوع سرور امنیت آن است. در پاسخ به این سوال که آیا سرور ابری ایمن است یا خیر می‌توان گفت که بله؛ سرور ابری با کمک تدابیر امنیتی فوق‌العاده، از داده‌های شما به بهترین شکل محافظت می‌کند. اگر خیلی به امنیت داده‌ها حساسیت دارید بهتر است از سرورهای اختصاصی استفاده کنید.

منابع:

فاماسرور

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.