نویسنده: fema co
5 مارس 2024
0 71
تفاوت هایبرید سرور و سرور ابری

تفاوت هایبرید سرور و سرور ابری

برای این که بتوانید از خدمات اینترنتی استفاده کرده و وب سایت یا سرویس اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید نیازمند بررسی سرورها و تهیه آن‌ها هستید. سرور نوعی کامپیوتر قدرتمند است که به شبکه سریع اینترنت متصل بوده و می‌تواند داده‌های بسیار زیادی را پردازش کند.

نکته‌ای که باید بدانید این است که سرورها انواع گوناگونی داشته و هرکدام کاربردهای خاص را به شما ارائه می‌دهند. از محبوب‌ترین نوع‌های سرور می‌توان به سرورهای هایبرید و سرور ابری اشاره کرد. اگر می‌خواهید به طور کامل و حرفه‌ای تفاوت‌هایی که میان این دو سرور وجود دارد را بررسی کنید پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

چه زمانی به یک سرور نیاز داریم؟

سوالی که در همین اول در ذهن برخی از کاربران ایجاد می‌شود این است که چه زمان‌هایی به سرور نیاز خواهیم داشت. در پاسخ باید گفت که سرورها برای اتصال به دنیای اینترنت مناسب هستند. ممکن است برای این کار شما نیازمند کاربردهای گوناگونی باشید.

به طور مثال اگر بخواهید وب سایت یا اپلیکیشن تحت وب راه‌اندازی کنید، باید سروری مناسب تهیه کرده و فایل‌های سایت را درون آن قرار دهید. البته برخی از افراد هم برای اتصال به اینترنت و دورزدن تحریم‌ها از سرورهای خاصی استفاده می‌کنند.

معرفی هایبرید سرور

یکی از انواع سرورهایی که می‌توانید برای دسترسی به کاربردهای اینترنت از آن بهره ببرید سرورهای هایبرید یا چندگانه هستند. در پاسخ به این سوال که سرور هایبرید چیست باید گفت که این سرور ترکیبی از سرور مجازی و سرورهای اختصاصی فیزیکی هستند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هایبرید سرور با VPS یا همان سرور مجازی یکی است؛ اما باید گفت که برخلاف سرور مجازی، این سرور محدودیت سخت‌افزاری نداشته و حدود 100 درصد سخت افزار سرور را به خود اختصاص می‌دهد. این کار با استفاده از زیرساخت مجازی‌سازی KVM امکان پذیر است.

کاربردهای هایبرید سرور

برای این که بتوانید دقیق‌تر و کامل‌تر با سرورهای هایبرید آشنا شوید می‌خواهیم کاربردهای این سرور را برای شما بررسی کنیم. مهم‌ترین کاربردهایی که با سرور چندگانه نصیب شما می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • راه‌اندازی وب سرور اختصاصی
  • ذخیره‌سازی انواع پرونده‌ها
  • مانیتورینگ کامل سرور
  • میزبانی از انواع پایگاه‌داده
  • راه‌اندازی وب‌سایت‌های گوناگون
  • استفاده به‌عنوان سرور API اپلیکیشن‌های تحت وب
  • و…

این کاربردها به دلیل قدرت پردازشی بالای پردازنده و میزان بالای رم سرور هستند.

سرور ابری و ویژگی‌های آن

در سمت دیگر این مقایسه و بررسی سرورهای ابری وجود دارند. سرور ابری یا همان Cloud Server نوعی سرور است که در فضای رایانش ابری راه‌اندازی می‌شود. این سرور عالی و کاربردی با استفاده از چندین سرور فیزیکی راه‌اندازی شده و برخی از منابع سخت‌افزاری آن‌ها را به‌صورت اشتراکی استفاده می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی که در سرور ابری وجود دارد این است که سرور هرگز غیرفعال نمی‌شود؛ زیر فضای ابری این امکان را دارد که در صورت غیرفعال‌شدن یکی از سرورهای شبکه، پردازش را برعهده دیگر سرورهای متصل به این فضا قرار دهد.

مزایای استفاده از سرور ابری

شاید با خودتان فکر کنید که استفاده از سرور ابری مزیت خاصی نداشته و این سرور ویژگی‌های محدودی دارد؛ اما باید گفت که سرور ابری از خاص‌ترین سرورها بوده و امکاناتی عالی در اختیار شما قرار می‌دهد. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت دسترسی فوق‌العاده و عدم غیرفعال‌شدن سرور
  • مقیاس‌پذیری فوق‌العاده در هر زمان و شخصی‌سازی منابع به‌راحتی
  • تهیه نمونه‌های جدید از سرور ابری در هر زمان و با هر شرایطی
  • هزینه مناسب‌تر نسبت به سرورهای اختصاصی و فیزیکی

کاربردهای سرور ابری

نکته مهمی که دررابطه‌با سرور ابری وجود دارد این است که این سرور کاربردهای گوناگونی دارد. در واقع می‌توان سرور ابری را از کاربردی‌ترین سرورها دانست. به همین دلیل است که سالیانه افراد زیادی آن را تهیه و برای امور گوناگون از آن استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین کاربردهایی که برای سرور ابری وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزبانی وب‌سایت‌ها
  • راه‌اندازی وب‌سایت‌های تجاری
  • استفاده به‌عنوان سرور ذخیره‌سازی داده
  • میزبانی دیتابیس‌ها در حجم و اندازه‌های مختلف
  • استفاده به‌عنوان سرور وی‌پی‌ان

چه تفاوتی میان سرور هایبرید و سرور ابری وجود دارد؟

حال بهتر است برویم سراغ اصل مطلب. گفتیم که هر کدام از سرورهای ابری و سرورهای هایبرید از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین سرورها هستند. اما در برخی از معیارها میان این دو سرور تفاوت وجود دارد. مهم‌ترین این تفاوت‌ها را می‌توان به شکل زیر بررسی کرد:

مقایسه از نظر عملکرد و بازدهی

عملکرد و بازدهی از مهم‌ترین معیارها برای مقایسه سرورها است. اگر سروری بازدهی کمتری داشته باشد، خرید آن معقول نبوده و باید سراغ گزینه‌های بهتر بروید. دررابطه‌با این معیار باید گفت که سرور هایبرید از نظر عملکرد و بازدهی نسبت به سرور ابری برتری دارد.

همان‌طور که گفتیم هایبرید سرورها تمامی منابع سرور اختصاصی را در اختیار گرفته و به همین دلیل بسیار قدرتمند هستند. اما سرور ابری تنها برخی از منابع محدود سرورهای فضای ابری را در اختیار دارد که محدودتر است.

چه تفاوتی میان سرور هایبرید و سرور ابری وجود دارد؟

مقایسه از نظر مقیاس‌پذیری

برای درک بهتر تفاوت‌های میان سرور ابری و هایبرید سرورها باید این دو سرور را از نظر مقیاس‌پذیری هم بررسی کنید. منظور از مقیاس‌پذیری امکان ارتقا و تغییر منابع سرور است. باید گفت که سرور ابری و سرور هایبرید از نظر این معیار تفاوت‌های خاصی با یکدیگر ندارند.

اما باید گفت که سرور ابری کم در این موضوع سریع‌تر است. بااین‌حال شما می‌توانید در هر زمان کمتر از 24 ساعت منابع سرور را تغییر داده و در صورت نیاز آن را ارتقا دهید.

سخن پایانی

از محبوب‌ترین سرورهایی که می‌توان برای امور مختلف از آن‌ها بهره برد سرورهای هایبرید و سرورهای هایبرید هستند. این سرورهای فوق‌العاده محبوبیت زیادی داشته و از نظر ویژگی‌ها، آپشن‌های مختلفی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

سرور ابری در فضای رایانش ابری به کمک چندین سرور راه‌اندازی می‌شود؛ اما سرور هایبرید با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی KVM روی سرور اختصاصی پیاده‌سازی خواهد شد. تفاوت‌هایی میان این دو سرور وجود دارد که هم از نظر عملکرد و هم از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری هستند. در این مقاله از فاماسرور مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان این دو سرور وجود داشت را بررسی کردیم.

 

اشتراک گذاری

سرور هایبرید چه نوع سروری است؟

سرور هایبرید نوعی سرور مجازی است که به‌جای بهره‌گیری از بخشی از منابع سرور، تمامی منابع سرور اختصاصی را در اختیار خود قرار می‌دهد. به همین دلیل است که از آن به‌عنوان یکی از بهترین سرورها از نظر قدرت و از نظر مقیاس‌پذیری یاد می‌شود.

سرور ابری یا کلاد سرور چیست؟

کلاد سرور نوعی سرور است که در فضای رایانش ابری با کمک چندین سرور اختصاصی یکپارچه‌سازی شده راه‌اندازی می‌شود. به همین دلیل پایداری آن همیشگی بوده و آپ تایم بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.

کدام یک بهتر است؟ سرور ابری با هایبرید سرور؟

بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از سرورهای ابری یا هایبرید را انتخاب کنید. اگر سرعت و قدرت برای شما مهم است سرور هایبرید بهترین انتخاب است؛ اما اگر به دنبال پایداری همیشگی و هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید سرور ابری انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

منابع:

famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.