نویسنده: fema co
10 فوریه 2024
0 123
سرور اختصاصی چیست؟ مزایای استفاده از Dedicated Server

سرور اختصاصی چیست؟ مزایای استفاده از Dedicated Server

همه ما این را می‌دانیم که اگر بخواهیم از دنیای اینترنت استفاده کنیم و وب‌سایت‌ها یا خدماتی را در آن ارائه دهیم، نیازمند استفاده از سرورها هستیم. سرورها نوع‌ها و گونه‌های متفاوتی دارند که هر کدام می‌توانند کاربردهای مختلفی را به ما ارائه دهند.

از یکی از کاربردی‌ترین نوع‌های سرور، Dedicated Server یا همان سرور اختصاصی است. سرورهای اختصاصی همان‌طور که از نامشان مشخص است به‌صورت اختصاصی به یک کاربر ارائه شده و تمامی دسترسی‌ها و سخت‌افزار به یک شخص اختصاص داده می‌شود. با استفاده از این سرورها می‌توانید وب‌سایت‌های قدرتمندی را راه‌اندازی کرده و نگران سخت‌افزار یا پهنای باند نباشید.

برای تهیه سرورهای اختصاصی نیازمند بررسی نکات گوناگونی هستید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از تیم فاماسرور ما را همراهی کنید تا در ادامه به طور کامل نکاتی که برای خرید سرور اختصاصی و آشنایی با آن وجود دارد را بررسی کنیم.

مفهوم سرور

اولین چیزی که بهتر است بررسی شود مفهوم کلی سرور است. به‌طورکلی سرورها سیستم‌های کامپیوتری قدرتمندی هستند که از سخت‌افزارهای بسیار عالی و پهنای باند شبکه فوق‌العاده برخوردارند. سرورها با استفاده از شبکه به سرورهای دیگر متصل شده و داده‌های گوناگونی را انتقال می‌دهند.

این‌گونه است که شبکه بین‌المللی اینترنت راه‌اندازی می‌شود. درصورتی‌که یک سرور تهیه کنید، یعنی یکی از بلاک‌های شبکه اینترنت را در اختیار خود قرار داده و می‌توانید سایتی را درون آن راه‌اندازی کنید. البته کاربردهای بسیار گوناگونی برای استفاده از سرورها وجود دارد.

معرفی سرور اختصاصی

نوع‌های بسیار مختلفی از انواع سرورها وجود دارد که می‌توانید نسبت به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید. یکی از خاص‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نوع سرورها، سرور اختصاصی است. Dedicated Server نوعی سرور است که به‌صورت اختصاصی به یک نفر ارائه داده می‌شود.

برخلاف سرورهای اشتراکی که به قسمت‌های گوناگون تقسیم می‌شدند، سرورهای اختصاصی این‌گونه نبوده و تمامی منابع آن در اختیار یک کاربر خاص قرار می‌گیرد. از سخت‌افزار گرفته تا فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند. مهم‌ترین کاربرد این سرور، راه‌اندازی سایت‌های پر ترافیک و حرفه‌ای است.

سرور اختصاصی چیست؟ مزایای استفاده از Dedicated Server

سرور اختصاصی چیست؟ مزایای استفاده از Dedicated Server

ویژگی‌های سرور اختصاصی در یک نگاه

اگر می‌خواهید دقیق‌تر با سرورها آشنا شوید بهتر است ویژگی‌هایی که در یک سرور به‌صورت خاص وجود دارد را بررسی نمایید. هر کدام از این ویژگی‌ها می‌توانند یکی از نیازهای شما را پاسخ دهند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سرورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نام و اصطلاحات رایج: سرور اختصاصی، Dedicated Server و VDS
  • نحوه دسترسی به سرور: VNC، Putty و RDP (Remote Desktop Protocol)
  • IP: به شکل اختصاصی و ثابت
  • DNS: به شکل اختصاصی
  • نوع کنترل پنل: cPanel و DirectAdmin
  • سیستم‌عامل سرور: Windows، Linux و…
  • موقعیت دیتاسنتر: ایران و اروپا

نکته: نحوه استفاده از سرور های اختصاصی و سرور مجازی صرفا استفاده از آنها برای هاست نمیباشد و میتوان استفاده های دیگری مانند ترید , دانلود , استریم , سرور گیم , اجرا نرم افزار های مختلف میباشد.

تفاوت‌های سرور مجازی با سرور اختصاصی

نکته بسیار مهمی که باید دررابطه‌با سرورهای اختصاصی بررسی کنید این است که این سرورها چه تفاوتی با سرور مجازی دارند. باید گفت که سرور مجازی یکی دیگر از نوع‌های محبوبی است که میان انواع سرورها قرار گرفته است.

تفاوت‌هایی میان این سرور و سرورهای اختصاصی وجود دارد. باید گفت که سرور مجازی با استفاده از یک تکنولوژی مجازی‌سازی روی سرور راه‌اندازی می‌شود؛ این یعنی بخشی محدود از یک سرور کامل. اما سرور اختصاصی تمامی منابع سرور فیزیکی را اشغال کرده و از آن خود می‌کند.

پهنای باند در سرور اختصاصی

یکی از ویژگی‌های عالی که موجب شده افراد زیادی به دنبال تهیه سرور اختصاصی باشند پهنای باند در این سرور است. پهنای باند یا Bandwidth مفهومی مهم در سرورها است. هر چه پهنای باند یک سرور بزرگ‌تر و عریض‌تر باشد می‌تواند هم‌زمان داده‌های سنگین‌تر و حجیم‌تری را انتقال داده و سرعت ارتباط با آن بیشتر شود.

این معیار بر ساس مگابایت بر ثانیه MB/s یا گیگابایت بر ثانیه GB/s اندازه‌گیری می‌شود. اگر سایتی شلوغ داشته و می‌خواهید با بالاترین سرعت داده‌ها را انتقال دهید، باید از پهنای باند عریضی برای این کار استفاده کنید.

سرور اختصاصی

ترافیک در سرور اختصاصی

مفهوم دیگری که در سرورها وجود دارد ترافیک است. ترافیک مفهومی است که به پهنای باند مربوط بوده و با آن رابطه مستقیم دارد. منظور از ترافیک سایت، ترافیک کاربرانی است که در آن مشغول پردازش هستند. هر کدام از کاربران حجم مشخصی از سخت‌افزار سرور را به خود اختصاص می‌دهند.

در صورت افزایش کاربران نیازمند داشتن ترافیک بیشتری برای سایت خواهید بود. بسیاری از هاست‌ها ترافیک نامحدود را به شما ارائه می‌دهند تا کاربران نامحدودی در سایت شما قرار بگیرند. در سرورهای اختصاصی نیز باید نسبت به نیاز خود میزان ترافیک مشخصی را انتخاب کنید.

دیتاسنتر در سرور اختصاصی به چه معنا است؟

نکته بسیار مهمی که باید برای تهیه سرورهای اختصاصی و هر نوع سرور دیگر بررسی کنید دیتاسنتر است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، سرورها سیستم‌های کامپیوتری بسیار قوی هستند که علاوه بر قدرت بالای پردازش، از شبکه قدرتمندی استفاده می‌کنند.

این یعنی مصرف برق و تولید گرما در آن‌ها بسیار بالا بوده و نیازمند یک سیستم شبکه حرفه‌ای هستند. این موارد را نمی‌توان در هر جایی پیدا کرد؛ به همین دلیل Data Center یا همان مرکز داده راه‌اندازی شده است تا سرورهای قوی درون آن قرار گرفته و به بهترین شکل کار کنند.

دیتاسنتر

شرایط نگهداری از سرورهای اختصاصی

در بخش قبلی گفتیم که سرورها نیازمند قرارگیری در یک دیتاسنتر حرفه‌ای هستند؛ اما یک دیتاسنتر چه ویژگی‌هایی دارد که توانسته شرایط نگهداری سرور اختصاصی را برطرف کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های دیتاسنتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای برق پرقدرت و بدون محدودیت
  • استفاده از بهترین سیستم‌های خنک‌کننده
  • فضای ایزوله و مقاوم در برابر گردوغبار و رطوبت
  • بهره‌گیری از عایق‌بندی‌های حرفه‌ای برای جلوگیری از درز نویز سرورها
  • استفاده از قوی‌ترین کابل‌ها و سوئیچ‌های شبکه
  • و…

انواع تجهیزات شبکه در سرور اختصاصی

باید این نکته را بدانید که سرورهای اختصاصی از تجهیزات شبکه خاص خود بهره می‌برند. این تجهیزات برای سرورها مهم بوده و می‌تواند نحوه استفاده از آن را تغییر دهد. از مهم‌ترین ابزارآلاتی که برای شبکه این سرورها نیاز دارید شامل کارت شبکه، روترها (Router)، سوئیچ (Switch) و دیواره آتش (Firewall) هستند.

این تجهیزات برای دیتاسنترها به‌صورت کلی استفاده می‌شوند و نیازی نیست برای بهره‌گیری از آن‌ها هزینه‌ای بپردازید. اما اگر می‌خواهید چندین سرور تهیه کرده و از تجهیزات شبکه اختصاصی بهره ببرید، باید هزینه میزبانی Colocation تجهیزات شبکه را بر اساس Unit بپردازید.

رک (Rack) چیست و چه کاربردی دارد؟

به‌احتمال زیاد اگر با رک آشنایی نداشته باشید حتماً آن را دیده‌اید. رک یا همان Rack یک فضای اختصاصی و ایمن برای نگهداری از سرورها است. زمانی که می‌خواهید چندین سرور را به‌صورت سریالی نصب‌کرده و از تجهیزات شبکه یکسان و سیستم خنک‌کننده بهره ببرید، می‌توانید از رک استفاده کنید. رک یک فضای فلزی است که چهارچوبی قوی داشته و از اندازه 4U تا 42U موجود است.

اندازه 4 Unit آن به‌صورت دیواری نصب شده و 4 سرور سریالی درون آن جا می‌گیرند. در مدل‌های ایستاده یا همان 42 Unit، 42 عدد یونیت کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که از فن‌های مخصوص برای خنک سازی دربی شیشه ای یا فلزی برای محافظت برخوردار هستند.

رک (Rack) چیست؟

رک (Rack) چیست؟

کاربردهای سرور اختصاصی

مورد بسیار مهمی که می‌تواند آشنایی شما با سرورهای اختصاصی را مشخص کند، کاربردهای این سرورها است. Dediccated Server کاربردهای گوناگونی دارد. شما می‌توانید با استفاده از این سرورها به‌راحتی امور مختلفی را انجام داده و بیشترین قدرت و ظرفیت را دریافت کنید. از مهم‌ترین این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب و راه‌اندازی سرورهای اینترنتی
  • استفاده به‌عنوان پایگاه‌داده شرکت‌های بزرگ
  • راه‌اندازی وب‌سایت‌های بزرگ و حرفه‌ای
  • استفاده برای اتوماسیون‌های اداری
  • قابلیت دسترسی به تنظیمات خاص سرور بدون محدودیت

انواع سرورهای اختصاصی

نکته‌ای مهم که باید دررابطه‌با سرورهای اختصاصی بدانید این است که این سرورها نوع‌های مختلفی دارند. از هر کدام از انواع سرورهای اختصاصی می‌توانند نیاز مشخصی را برطرف کنند. این نوع‌ها نسبت به معیارهای گوناگونی با هم متفاوت هستند. از مهم‌ترین انواع سرورهای اختصاصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سرور اختصاصی ویندوز

یکی از انواع سرورهای اختصاصی که می‌توانید تهیه کنید، سرورهای ویندوزی هستند. همان‌طور که می‌دانید ویندوز یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌عامل‌ها است. این سیستم‌عامل هم در کامپیوترهای شخصی و هم در سرورها کاربرد دارد. می‌توانید با استفاده از سرور اختصاصی ویندوزی به‌راحتی تکنولوژی‌های مایکروسافت را پیاده‌سازی کنید.

از وب‌سایت‌های ASP.net گرفته تا سرویس‌های Azur و… . از طرف دیگر این سرورها به دلیل بهره‌گیری از ویندوز ابزار RDP را به‌صورت پیش‌فرض و به‌روز درون خود دارا هستند. پس می‌توانید بدون هیچ نگرانی از این سرور استفاده کنید.

2. سرور اختصاصی لینوکس

نوع دیگری که از سرورهای اختصاصی وجود داشته و از نظر سیستم‌عامل با دیگر سرورها متفاوت است، سرور اختصاصی لینوکس است. لینوکس یکی از سیستم‌عامل‌های محبوب و پر استفاده است که به‌عنوان ایمن‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم‌عامل شناخته می‌شود.

می‌توانید روی هر سروری توزیع‌های گوناگون لینوکس را نصب‌کرده و از امکانات آن استفاده کنید. این سیستم‌عامل ایمنی بالایی داشته و قابلیت شخصی‌سازی تنظیمات ایمنی زیادی را به شما ارائه می‌دهد. از طرف دیگر قابلیت نصب بسیاری از ابزارهای Hosting و امنیتی روی آن راحت‌تر و سریع‌تر است.

3. سرور اختصاصی برمتال

اگر بخواهیم سراغ دیگر دسته‌بندی‌های سرور اختصاصی برویم باید بگوییم که سرورهای اختصاصی از نظر تکنولوژی ساخت نیز به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. سرورهای برمتال از آن نوع سرورها هستند که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را پیکربندی کرده و به‌تمامی تنظیمات سرور دسترسی داشته باشید.

سرور اختصاصی برمتال محدودیتی برای شما ایجاد نکرده و تمامی منابع را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مجموع اگر به یک سرور قدرتمند نیاز دارید و می‌خواهید تمامی تنظیمات آن را شخصی‌سازی کنید، سرور برمتال انتخابی عالی برای شما است.

4. هایبرید سرورها

یکی از انواع سرورهای اختصاصی که محبوبیت زیادی دارد، سرورهای هایبرید یا چندگانه هستند. Hybrid Server نوعی سرور است که با کمک تکنولوژی مجازی‌سازی، سرور اختصاصی و سرور ابری را با هم ترکیب کرده است.

این سرور از نظر قدرت همانند سرور اختصاصی بوده و به طور کامل در اختیار کاربر مدنظر قرار می‌گیرد. از طرف دیگر این نوع سرور انعطاف‌پذیری، شخصی‌سازی و آپ تایم فوق‌العاده سرورهای ابری را دارد. به همین دلیل می‌توان آن را بهترین انتخاب برای تهیه یک سرور عالی دانست.

5. ماکرو سرور

در برخی از شرایط نیازمند پردازش بسیار دقیق و قوی هستید. به طور مثال وب‌سایت‌هایی که خدمات ارز دیجیتال، NFTها و چارت‌های قیمتی را ارائه می‌دهند نیازمند پردازش قوی و سریع هستند. برای این که بتوانید با کمترین هزینه از یک سرور اختصاصی برای این امور استفاده کنید، ماکرو سرور را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ماکرو سرورها با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی پیاده‌سازی شده‌اند. این نوع سرورها می‌توانند به شکلی عالی پردازش‌های قوی و پیچیده را انجام داده و نیاز شما را برطرف کنند. همچنین هزینه تهیه آن‌ها نیز کمتر است.

6. سرورهای اختصاصی IBM

اگر به دنبال یک سرور فوق‌العاده قدرتمند، باکیفیت و قوی هستید، سرورهای اختصاصی شرکت IBM را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همان‌طور که مشخص است موقعیت این سرور خارج از کشور است؛ اما تمامی قطعات آن توسط شرکت IBM تولید شده است.

IBM یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده قطعات کامپیوتری، شبکه و سخت‌افزارهای کوانتومی است که به‌عنوان اولین تولیدکننده پردازنده شناخته می‌شود. سرورهای اختصاصی این شرکت کمی گران‌قیمت هستند؛ اما به‌عنوان بهترین انتخاب برای یک سرور حرفه‌ای و خاص شناخته می‌شوند.

7. سرور اختصاصی Hosting

سرور اختصاصی هاستینگ را می‌توان از دیگر نوع‌های کاربردی Dedicated Serverها دانست. این نوع سرور فوق‌العاده کاربردی و عالی می‌تواند نیازهای شما را به بهترین شکل برطرف کند. سرور اختصاصی را می‌توانید به بخش‌های گوناگونی تقسیم‌بندی کرده و از هر کدام آن به‌عنوان یک هاست برای خدمات مجزا یا سایت جداگانه استفاده کنید.

سرور اختصاصی هاستینگ برای پیاده‌سازی هاست بهینه‌سازی‌شده و برای شرکت‌های بزرگ و هاستینگ انتخابی مناسب است. می‌توانید از سرور اختصاصی هاستینگ برای راه‌اندازی سرور مجازی نیز استفاده کنید.

اهمیت موقعیت جغرافیایی در انتخاب سرور اختصاصی

اگر می‌خواهید سرور اختصاصی تهیه کنید، باید به موقعیت جغرافیایی سرور توجه ویژه‌ای داشته باشید. این معیار هم در قیمت و هم در کاربرد سرور بیشترین تأثیر را داشته و می‌تواند به شکلی عالی برای شما کاربردی باشد. هر چه سرور در موقعیت نزدیک‌تری به شما و کاربران سایت قرار گرفته باشد، سرعت انتقال داده‌های آن بیشتر خواهد شد.

این موضوع به دلیل استفاده از خدمات شبکه داخلی است. اما اگر سرور در خارج از کشور باشد، سرعت انتقال داده آن کمتر شده و همچنین حجم داده بیشتری را برای انتقال مصرف می‌کند؛ این موضوع به دلیل سیاست خدمات‌دهی اپراتورها است.

معروف‌ترین سرورهای اختصاصی خارجی

به‌طورکلی سرورهای اختصاصی به دودسته ایران و خارج تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام برای یک کاربرد خاص مناسب هستند. اگر قصد تهیه سرور خارجی دارید باید بدانید که کدام یک انتخاب مناسب‌تری برای شما هستند. از بهترین سرورهای خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرور اختصاصی آلمان
  • سرور اختصاصی آمریکا
  • سرور اختصاصی ترکیه
  • سرور اختصاصی هلند
  • سرور اختصاصی انگلیس
  • سرور اختصاصی فرانسه
  • سرور اختصاصی کانادا
  • سرور اختصاصی نیجریه
  • سرور اختصاصی مکزیک
  • سرور اختصاصی ایتالیا
  • سرور اختصاصی سوئد
  • و…

سرور اختصاصی ایران یا خارج؟ کدام یک بهتر است؟

سوالی که بسیاری از کاربران دررابطه‌با موقعیت جغرافیایی سرورهای اختصاصی از ما می‌پرسند این است که کدام یک از این سرورها برای ما مناسب هستند. شما باید معیارهای گوناگونی را برای این کار بررسی کنید. قیمت سرور اختصاصی ایران نسبت به سرورهای خارجی کمتر بوده و دلیل این موضوع تفاوت ارزی است.

از طرف دیگر سرورهای ایرانی با برخی از محدودیت‌ها در اینترنت بین‌الملل روبرو هستند. اگر می‌خواهید این محدودیت‌ها را دور بزنید، می‌توانید با کمک سرور خارجی IP خود را تغییر داده و از این خدمات بهره ببرید.

ولی در قوانین مالیاتی و الزام استفاده از آیپی ایرانی برای ارایه درگاه پرداخت , نیاز اساسی برای سایت هایی که پردازش سنگینی دارند و میزبانان آنها سرور های خارجی بوده , انتخاب سرور اختصاصی ایران گزینه اول میباشد.

ویژگی‌های سخت‌افزاری سرور اختصاصی

بررسی ویژگی‌های سخت‌افزاری سرورهای اختصاصی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای تهیه این سرور انجام دهید. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره کرد:

  • استفاده از قوی‌ترین و گران‌ترین پردازنده شرکت Intel یعنی پردازنده‌های سری E
  • استفاده از 3 ترابایت حافظه RAM برای پردازش تمامی داده‌ها از هر کاربر
  • بهره‌گیری از جدیدترین نوع‌های فضای ذخیره‌سازی شامل SAS، SSD و NVME که سرعت بالایی در خواندن و نوشتن داده دارند
  • بهره‌گیری از کنترلر هارد یا همان RAID Controller
  • استفاده از 4 پورت شبکه و بهره‌گیری از شبکه فیبرنوری در صورت نیاز
  • استفاده از 2 عدد منبع تغذیه قدرتمند برای تأمین برق مورد نیاز سرور

سرور اختصاصی چیست؟ مزایای استفاده از Dedicated Server

چگونه یک سرور اختصاصی تهیه کنیم؟

برای این که بتوانید به بهترین شکل از سرورهای اختصاصی استفاده کنید، باید با روشی خاص این سرورها را تهیه کنید. می‌توانید با بهره‌گیری از روش‌های مختلفی این سرور را تهیه کرده و از آپشن‌های آن استفاده کنید. این روش‌ها به شکل زیر هستند:

خرید سرور

یکی از روش‌های تهیه سرور اختصاصی خرید سرور است. در این روش شما یکبار هزینه تهیه یک سرور حرفه‌ای را می‌پردازید. این هزینه بسیار بالا است؛ اما فقط یکبار بوده و تنها نیازمند هزینه ماهانه Colocation تجهیزات شبکه است.

اجاره‌کردن سرور

روش دیگری که برای تهیه سرور اختصاصی وجود دارد اجاره‌کردن سرور است. در این صورت شما برای خرید اولیه سرور هزینه‌ای پرداخت نکرده و نیازمند نیروی متخصص برای مدیریت آن نیستید. تنها باید به‌صورت ماهیانه هزینه اجاره آن را به شرکت ارائه‌دهنده بپردازید.

شبکه سرور اختصاصی به چه شکل کار می‌کند؟

شبکه سرورهای اختصاصی به‌صورت اشتراکی در دیتاسنترها قرار گرفته است. زمانی که سروری در دیتاسنتر راه‌اندازی می‌شود، باید شبکه این سرور به شبکه مرکز داده متصل شده و این کار هزینه Colocation خواهد داشت.

در سرور اختصاصی از کارت شبکه قدرتمندی استفاده می‌شود که دارای 4 عدد پورت شبکه بوده و می‌تواند داده‌های حجیم را به‌سرعت انتقال دهد. اگر می‌خواهید از پورت‌های بیشتر یا شبکه فیبر نوری استفاده کنید باید کارت شبکه مخصوصی را نصب کنید که هزینه بیشتری خواهد داشت.

نحوه افزایش امنیت در سرور اختصاصی

برای این که راحت‌تر از سرور اختصاصی استفاده کنید، باید امنیت این سرورها را به طور کامل افزایش داده و تقویت کنید. برای این کار روش‌های گوناگونی وجود دارد. برای این کار باید لایه‌های مختلف امنیت را بررسی کنید. این لایه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • لایه اول: شبکه و تجهیزات آن
  • لایه دوم: سیستم‌عامل سرور و سرویس‌های نرم‌افزاری
  • لایه سوم: پشتیبان‌گیری از داده‌های گوناگون سرور
  • لایه چهارم: مانیتورینگ شبکه و پردازش‌های سرور

با بررسی این لایه‌ها می‌توانید امنیت سرور را به طور کامل تأمین کنید.

امنیت شبکه در سرور اختصاصی

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین لایه‌های ایمنی در سرورهای اختصاصی، شبکه است. درصورتی‌که اولین لایه از ایمنی سرور یعنی امنیت شبکه برقرار نباشد، سرور شما در خطر بوده و هر چه ابزارهای قوی هم استفاده کنید نمی‌توانید آن را در برابر حملات مقاوم کنید.

این موضوع در هر کدام از روش‌های تهیه سرور متفاوت است. اگر یک سرور اختصاصی اجاره کنید، امنیت شبکه آن برعهده شما نبوده و نمی‌توانید کار زیادی انجام دهید. اما در صورت خرید سرور اختصاصی می‌توانید تجهیزات شبکه مدنظر خود را استفاده کنید تا امنیت آن را به بهترین شکل تأمین کرده باشید.

برخی از نکات امنیتی برای سرور اختصاصی

نکاتی وجود دارند که می‌توانند در امنیت سرور اختصاصی بسیار موثر باشند. از مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از 2 شبکه جداگانه برای دسترسی به سرور و پشتیبان‌گیری از آن
  • محدودکردن دسترسی در فایروال
  • استفاده از VPN برای دسته‌بندی دسترسی‌ها
  • جلوگیری از حملات DDOS و DOS
  • بهره‌گیری از IPS و IDS برای مقاومت در برابر حملات شبکه
  • بهره‌گیری از CDNهای اختصاصی یا عمومی

پشتیبان‌گیری سرور اختصاصی

پشتیبان‌گیری یا همان Backup از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای افزایش ایمنی سرور خود انجام دهید. سرورها می‌توانند ابزارهای گوناگونی را برای این کار در اختیار شما قرار دهند. می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند RAID به‌راحتی داده‌ها را تقسیم‌بندی کرده و الگوریتم خاص خود را برای ثبت داده‌ها استفاده کنید. این تکنولوژی می‌تواند به‌راحتی از داده‌های سرور نسخه پشتیبان تهیه کرده و در صورت ازدست‌رفتن داده‌ها به‌سرعت از نسخه پشتیبان استفاده کند. برای این کار باید از متخصص RAID کمک بگیرید.

معیارهای تهیه سرور اختصاصی

یکی از موارد بسیار مهم برای تهیه سرور اختصاصی، بررسی معیارهایی است که هم در کاربرد و هم در قیمت سرور موثر هستند. از مهم‌ترین معیارهایی که در قیمت و کاربرد سرور اختصاصی تأثیر دارند می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

1. بررسی پردازنده و رم

یکی از مهم‌ترین معیارها که باید برای خریداری‌کردن سرور اختصاصی بررسی کنید، پردازنده و رم سرور است. درصورتی‌که به فکر اجاره سرور هستید باید این موارد را بررسی کرده و نسبت به نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

اگر قصد راه‌اندازی سرویس حرفه‌ای و سنگینی را دارید، باید از میزان رم و پردازنده قوی‌تری استفاده کنید. معمولاً از 3 ترابایت RAM در سرورهای اختصاصی استفاده می‌شود. از طرف دیگر پردازنده‌های سری E اینتل نیز برای این سرورها مناسب بوده و تعداد هسته‌های زیادی را برای پردازش به شما ارائه می‌دهند.

2. میزان مناسب فضای ذخیره‌سازی

میزان فضای ذخیره‌سازی سرور نیز از معیارهای مهم در آن است. نه‌تنها در سرورهای اختصاصی بلکه در هاست‌ها نیز این معیار بسیار اهمیت دارد. می‌توانید با بهره‌گیری از سرور اختصاصی به‌راحتی داده‌های گوناگونی را ذخیره کنید.

اما باید این فضا به شکل بهینه‌ای تهیه شده باشد. استفاده از حداقل 10 ترابایت فضا برای این سرورها می‌تواند انتخابی عالی برای سایت‌های بزرگ باشد. به طور مثال اگر وب سایت آموزشی حرفه‌ای راه‌اندازی می‌کنید، باید فضای زیادی را برای ذخیره‌سازی رسانه‌ها در نظر بگیرید.

3. پهنای باند بالا

مورد دیگری که باید برای تهیه سرور اختصاصی بررسی کنید میزان پهنای باندی است که شبکه سرور در اختیار شما قرار می‌دهد. این موضوع تنها در صورتی باید بررسی شود که قصد اجاره سرور را دارید؛ در صورت خرید سرور می‌توانید تجهیزات شبکه خاص خود را نصب‌کرده و پهنای باند نامحدودی در نظر بگیرید.

هر چه پهنای باند بیشتر باشد، ترافیک بیشتری از کاربران می‌توانند سرعت انتقال داده بیشتری را برای ارتباط با سرور دریافت کنند. پس اگر به سروری حرفه‌ای نیاز دارید، باید بیشترین پهنای باند را برای آن در نظر داشته باشید.

4.خدمات‌دهی شرکت ارائه‌دهنده

آخرین معیاری که پیشنهاد می‌شود برای تهیه سرور اختصاصی بررسی کنید، کیفیت خدمات‌دهی شرکت ارائه‌دهنده سرور است. درصورتی‌که بخواهید سرور را اجاره کنید، باید این کار را از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده انجام بدهید.

هر چه شرکت ارائه‌دهنده حرفه‌ای‌تر و باتجربه‌تر باشد، می‌توانید خدمات بهتری را از آن‌ها دریافت کنید. از مهم‌ترین این خدمات می‌توان به پشتیبان‌گیری از داده‌های سرور، بررسی امنیت شبکه و عملکرد فیزیکی سرور، تأمین بهترین تجهیزات شبکه، رفع مشکلات احتمالی سرور و… اشاره کرد.

سخن پایانی

سرور اختصاصی را می‌توان یکی از بهترین انواع سرورها دانست. همان‌طور که از نام Dedicated Server مشخص است، این سرور به‌صورت کاملاً اختصاصی به یک شخص یا کاربر ارائه داده می‌شود. این یعنی تمامی منابع سخت‌افزاری و شبکه سرور تحت اختیار یک شخص خواهد بود.

می‌توانید برای راه‌اندازی سرویس‌های قدرتمند و سایت‌های شلوغ و حرفه‌ای از سرورهای اختصاصی استفاده کنید. در این مقاله از تیم فاماسرور تمامی چیزهایی که باید درباره سرور اختصاصی و کاربردهای آن می‌دانستید را با هم بررسی کردیم.

اشتراک گذاری

سرور چیست؟

بطورکلی سرورها سیستم‌های کامپیوتری قدرتمندی هستند که از سخت‌افزارهای بسیار عالی و پهنای باند شبکه فوق‌العاده برخوردارند. سرورها با استفاده از شبکه به سرورهای دیگر متصل شده و داده‌های گوناگونی را انتقال می‌دهند.

این‌گونه است که شبکه بین‌المللی اینترنت راه‌اندازی می‌شود. درصورتی‌که یک سرور تهیه کنید، یعنی یکی از بلاک‌های شبکه اینترنت را در اختیار خود قرار داده و می‌توانید سایتی را درون آن راه‌اندازی کنید. البته کاربردهای بسیار گوناگونی برای استفاده از سرورها وجود دارد.

 

سرور اختصاصی چیست؟

Dedicated Server یا همان سرور اختصاصی نوعی سرور است که به‌صورت اختصاصی استفاده شده و از آن برای راه‌اندازی هاست اشتراکی بهره نمی‌برند.

سرور اختصاصی ایران بهتر است یا خارج؟

سرور اختصاصی ایران سرعت انتقال داده در شبکه بیشتری را دارد؛ اما از طرف دیگر قدرت پردازش در سرورهای خارجی یا عدم وجود محدودیت‌های اینترنت بین‌الملل در این سرورها بیشتر دیده می‌شود.

چه کاربرانی باید از سرور اختصاصی استفاده کنند؟

کاربرانی که به دنبال سروری قوی برای سایت یا سرویس بزرگ و شلوغ خود هستند باید سراغ سرور اختصاصی بیایند.

چه تفاوتی بین سرور اختصاصی و سرور مجازی وجود دارد؟

سرور مجازی با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی روی سرور اختصاصی پیاده‌سازی می‌شود. این یعنی VPS بخشی از VDS است.

 

سرور اختصاصی برمتال چیست؟

اگر بخواهیم سراغ دیگر دسته‌بندی‌های سرور اختصاصی برویم باید بگوییم که سرورهای اختصاصی از نظر تکنولوژی ساخت نیز به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. سرورهای برمتال از آن نوع سرورها هستند که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را پیکربندی کرده و به‌تمامی تنظیمات سرور دسترسی داشته باشید.

سرور اختصاصی برمتال محدودیتی برای شما ایجاد نکرده و تمامی منابع را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مجموع اگر به یک سرور قدرتمند نیاز دارید و می‌خواهید تمامی تنظیمات آن را شخصی‌سازی کنید، سرور برمتال انتخابی عالی برای شما است.

منابع:

فاماسرور

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.