نویسنده: fema co
15 فوریه 2024
0 76
مصرف منابع سرور با atop

مصرف منابع سرور با atop

اگر می‌خواهید به طور کامل و حرفه‌ای سرور خود را مدیریت کرده و پهنای باند آن را مدیریت کنید می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای مانیتورینگ آن استفاده کنید. یکی از کاربردی‌ترین این ابزارها atop است. این ابزار می‌تواند مصرف منابع سرور را در طول بازه‌های زمانی مختلف بررسی کرده و گزارشی حرفه‌ای به شما ارائه دهد. به طور مثال مصرف میزان رم، پردازنده، هارددیسک و… از مهم‌ترین معیارهای این ابزار هستند.

برای استفاده از این ابزار در سیستم‌عامل لینوکس باید آن را روی سرور لینوکسی خود نصب‌کرده و با دستوراتی خاص atop را راه‌اندازی کنید. پیشنهادی که برای شما داریم این است که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. در ادامه می‌خواهید ابزار رایگان atop را با هم بررسی کنیم.

 نصب atop بر روی CentOS

 برای این که بتوانید از ویژگی‌های atop استفاده کنید باید آن را روی سرور لینوکسی خود نصب کنید. نصب این ابزار روی هر کدام از توزیع‌های لینوکس ممکن بوده و محدودیتی از این نظر برای شما ندارد. با استفاده از نرم‌افزار putty و از طریق ssh به سرور خود متصل شده و از دستور زیر برای نصب atop استفاده کنید:

 

yum install atop

 

برای نصب این ابزار روی سرورهای دبیان و اوبونتو می‌توانید از دستورات زیر کمک بگیرید:

apt-get update

apt-get install atop

 

لازم به ذکر است که این ابزار عالی به‌صورت پیش‌فرض در سرورهای فاماسرور نصب بوده و می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

 راه‌اندازی atop

به‌منظور استفاده از atop کافی است از دستور زیر کمک بگیرید:

 

atop

 

می‌توانید از آپشن‌های مختلف این ابزار برای مرتب خروجی بر اساس یک منبع سخت‌افزاری خاص بهره بگیرید. از مهم‌ترین این آپشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • D- مرتب‌سازی بر اساس درگیری هارددیسک
  • M- مرتب‌سازی بر اساس درگیری رم
  • C- مرتب‌سازی بر اساس درگیری پردازنده
  • N- مرتب‌سازی بر اساس درگیری کارت شبکه
  • I- مرتب‌سازی بر اساس خطوط نمایش‌داده‌شده از مصرف منابع به جهت جلوگیری از طویل شدن لیست.

همچنین می‌توانید از ترکیب آپشن‌های ذکر شده خروجی خود را دقیق‌تر کنید.

 بررسی مصرف منابع در روزهای قبل به کمک ابزار atop

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های atop این است که توانایی ثبت و ذخیره میزان مصرف منابع سرور را دارد. این نرم‌افزار لاگ دقیق و کاملی از مصرف منابع را از زمان آغاز به کار سیستم در مسیر زیر به طور کامل ذخیره می‌کند:

 /var/log/atop/

 

در این مسیر فایل‌های لاگ شده ثبت و توسط atop بسته‌بندی‌شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از دستور زیر فایل را فراخوانی کرده و آن‌ها را برای روزها و ساعات گذشته بررسی کنید:

 

atop -r log_filename

 

شما می‌توانید با استفاده از آپشن T بازه زمانی نمایش منابع را تغییر داده و وضعیت سرور را در زمان موردنیاز چک کنید.

 سخن پایانی

atop را می‌توان بهترین ابزار برای مدیریت سرور نامید. این ابزار فوق‌العاده می‌تواند برای مانیتورینگ و چک‌کردن منابع مصرف شده در سرور در بازه‌های زمانی مشخص را برای شما انجام دهد. مزیت‌های زیادی برای استفاده از atop وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بررسی سرور از نظر سخت‌افزار و پهنای باند اشاره کرد. در این مقاله نصب و استفاده از atop را برای شما بررسی کردیم تا راحت‌تر از این ابزار فوق‌العاده بهره ببرید.

اشتراک گذاری

ابزار atop چیست؟

atop ابزاری است محبوب و فوق‌العاده که با نصب آن روی سرور می‌توانید منابع استفاده شده را در ساعات گذشته بررسی کنید.

چگونه atop را در CentOS نصب کنیم؟

می‌توانید به‌راحتی و با ورد کردن دستور # yum install atop این ابزار را در توزیع CentOS از سیستم‌عامل لینوکس نصب کنید.

چگونه مصرف منابع در روزهای قبل را به کمک atop بررسی کنیم؟

می‌توانید با واردشدن به مسیر /var/log/atop/ و واردکردن دستور atop -r log_filename # به‌راحتی منابع استفاده شده در بازه‌های زمانی مشخص را بررسی کنید.

 

منابع:

famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.