نویسنده: fema co
3 فوریه 2024
0 81
پروتکل سرویس ایمیل POP3 , IMAP

پروتکل سرویس ایمیل POP3 , IMAP

سرویس‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای این که بتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند از وب میل‌ها برای ارسال و دریافت ایمیل با استفاده از سرور اختصاصی خود بهره می‌برند. علاوه بر استفاده از وب میل، پروتکل‌های ارسال ایمیل نیز بسیار مهم است. در واقع برخی از پروتکل‌ها سرعت و امنیت بیشتری دارند و همین موضوع هم باعث شده تا استفاده از پروتکل‌های POP3 و IMAP بیشتر شود.

کسب‌وکارهای حرفه‌ای از این دو پروتکل برای ارسال ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند و دلیل این موضوع مزایای مختلف این پروتکل‌ها است. همراه ما باشید تا در ادامه به طور کامل پروتکل‌های IMAP و POP3 را با هم بررسی کنیم و تفاوت‌هایی که میان این دو وجود دارد را به شما ارائه دهیم.

معرفی پروتکل POP3 / POP

پروتکل POP3 یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین پروتکل‌هایی است که برای ارسال ایمیل از طریق سرور وجود دارد. POP مخفف عبارت Post Office Protocol است که POP3 نسخه سوم آن بوده و توسط افراد و شرکت‌های زیادی استفاده می‌شود.

این پروتکل در سال 1985 تشکیل شده و به روزرسانی‌های متعددی روی آن اعمال شده است. بسیاری از سیستم‌ها هنوز هم که هنوز از این پروتکل برای دریافت و ارسال ایمیل‌ها استفاده می‌کنند؛ اما باید گفت که POP3 همانند گرشته محبوب نیست. اگر می‌خواهید به طور کامل با POP و روش کار آن در نسخه سوم آشنا شوید، دریافت و نمایش ایمیل در این پروتکل به شکل زیر است:

  • برقراری ارتباطی بین سرویس‌گیرنده و سرور ایمیل
  • دانلود همه ایمیل‌ها از سرور به همراه پیوست توسط سرویس‌گیرنده
  • ذخیره‌سازی ایمیل‌ها در دستگاهی که ارتباط را آغاز کرده است.
  • حذف ایمیل‌ها به‌صورت پیش‌فرض از سرور پست الکترونیکی
  • پایان‌یافتن انتقال

این نکته را هم بهتر است بدانید که POP4 نیز به دنیای ایمیل‌ها وارد شده است؛ اما این نسخه فقط به‌عنوان پسوندی برای POP بوده و پیشرفت چندانی از سال 2003 نداشته است. POP3 انتقال امن را از طریق SSL/TSL آغاز می‌کند و از پورت 110 برای گوش دادن استفاده می‌کند.

پروتکل سرویس ایمیل POP3 , IMAP

پروتکل سرویس ایمیل POP3 , IMAP

معرفی پروتکل IMAP / IMAP4

از دیگر پروتکل‌هایی که می‌توان برای ارسال و دریافت ایمیل‌های مختلف از آن بهره برد، پروتکل ایمیل IMAP است. IMAP4 یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های این پروتکل است که چهارمین نسخه از آن است. IMAP را به‌عنوان دومین پروتکل اصلی برای دریافت ایمیل‌ها می‌شناسند. این پروتکل نسبت به POP نوپا است؛ اما نمی‌توان گفت که در راه‌اندازی آن از نوآوری‌های کاملاً جدید استفاده شده است.

این پروتکل برای اولین‌بار در سال 1986 توسعه یافته که آخرین نسخه و ویرایش چهارم آن در دهه 1990 وارد دنیای تکنولوژی شد. روش کار پروتکل IMAP نسبت به پروتکل POP متفاوت است. شما می‌توانید با بررسی این روش کار به طور کامل با IMAP آشنا شوید. این روش کار به شکل زیر است:

  • برقراری ارتباط بین سرویس‌گیرنده و سرور ایمیل
  • ذخیره‌شدن محتوای درخواستی پس از واکشی و کش شدن؛ به طور مثال کش شدن فهرستی از ایمیل‌های جدید
  • اعمال تغییرات اعمال شده روی ایمیل توسط کاربر؛ به طور مثال حذف و بایگانی و علامت‌زدن به‌عنوان خوانده شده
  • پایان‌یافتن انتقال توسط پروتکل

توجه کنید که ایمیل در این روش از سرور دریافت نشده و تنها زمانی واکشی می‌شوند که کاربر بخواهد آن‌ها را مطالعه کند.

پروتکل سرویس ایمیل POP3 , IMAP

پروتکل سرویس ایمیل POP3 , IMAP

تفاوت POP3 و IMAP چیست؟

نکته بسیاری مهمی که باید دررابطه‌با پروتکل‌های POP3 و IMAP4 بدانید این است که این دو پروتکل با هم تفاوت‌های مختلفی دارند. این تفاوت‌ها به شکل زیر هستند. با بررسی این تفاوت‌ها می‌توانید درک کنید که کدام یک از این پروتکل‌ها برای شما مناسب هستند.

IMAPPOP3
نگهداری ایمیل روی سرورهانگهداری ایمیل در دستگاه‌های محلی
ذخیره تغییرات و همگام‌سازی در هر دستگاهتغییرات ایجاد شده در دستگاه‌های دیگر اعمال نمی‌شوند.
بدون محدودیت برای دسترسی دستگاه‌های مختلف به ایمیلدسترسی تنها با استفاده از یک دستگاه
خواندن عنوان ایمیل بدون نیاز به دانلود آننیازمند دانلود ایمیل برای مطالعه
نیازمند اتصال به اینترنت برای خواندن محتوای ایمیلدر صورت دانلودشدن ایمیل از قبل نیازمند اینترنت نیست
سازماندهی ایمیل‌ها به‌صورت آزادانه در هر دستگاهیعدم پشتیبانی از سازماندهی ایمیل‌ها
پیاده‌سازی پیچیده‌تر و خطر ایجاد باگپیاده‌سازی ساده‌تر و سریع‌تر
بررسی تفاوت POP3 با IMAP

بررسی تفاوت POP3 با IMAP

 

IMAP در مقابل POP3؛ کدام پروتکل را باید انتخاب کنید؟

شما باید نسبت به نیاز خود یکی از پروتکل‌های IMAP و POP3 را انتخاب کنید. هر کدام از این پروتکل‌ها برای نیازهای خاصی استفاده می‌شوند.

  • استفاده از IMAP:
  • برای همگام‌سازی ایمیل در دستگاه‌های مختلف
  • مجهز بودن به اینترنت پایدار و همیشگی
  • وجود فضای ذخیره‌سازی کافی در سرور
  • وجود نگرانی برای ازدست‌دادن اطلاعات مهم و تهیه نسخه پشتیبان
  • استفاده از POP3:
  • دارای اتصال اینترنت محدود
  • دریافت ایمیل به‌صورت یکجا روی یک دستگاه
  • وجود حجم زیاد از ایمیل‌ها و نگرانی برای فضای ذخیره‌سازی ابری
  • ذخیره‌سازی ایمیل در دستگاه محلی

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای راه‌اندازی یک سرویس ایمیل برای کسب‌وکار خود در نظر بگیرید، انتخاب یک پروتکل مناسب برای ایمیل است. دو نوع از محبوب‌ترین پروتکل‌هایی که برای ارسال و دریافت ایمیل‌ها استفاده می‌شوند، پروتکل‌های IMAP و POP3 هستند.

این دو پروتکل مزایا و معایب خاص خود را داشته و در موارد بسیاری با هم تفاوت دارند. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل و حرفه‌ای تمامی تفاوت‌های این دو پروتکل را بررسی کنیم. در انتها نیز شرایط استفاده از هر کدام را ارائه کرده‌ایم تا نسبت به نیاز خود یکی از این پروتکل‌ها را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری

آیا می‌توانیم هم‌زمان از هر دو پروتکل IMAP و POP3 استفاده کنیم؟

خیر؛ نمی‌توانید به طور هم‌زمان روی یک حساب ایمیل حتی در دو دستگاه مختلف به‌صورت هم‌زمان از پروتکل‌های POP3 و IMAP استفاده کنید. زیرا ساختار ذخیره‌سازی ایمیل در هر کدام از این پروتکل‌ها متفاوت است.

تفاوت اصلی بین POP3 و IMAP چیست؟

مهم‌ترین تفاوتی که میان پروتکل‌های POP3 و IMAP وجود دارد این است که این است که POP3 ایمیل را به طور مستقیم از سرور دانلود و سپس از سرور حذف می‌کند؛ اما IMAP پیام‌ها را در سرور ذخیره و بین چندین دستگاه همگام‌سازی ایجاد می‌کند.

آیا می‌توانیم در صندوق‌های ایمیل IMAP یا POP3 را انتخاب کنیم؟

شما می‌توانید با ورود به تنظیمات سرویس ارائه‌دهنده ایمیل یکی از پروتکل‌های IMAP و POP3 را برای دریافت ایمیل‌ها استفاده کنید.

منابع:

فاماسرور

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.