نویسنده: fema co
4 فوریه 2024
0 59
پیداکردن فایل‌ها حجیم در سرور لینوکس با کمک دستور

پیداکردن فایل‌ها حجیم در سرور لینوکس با کمک دستور

یکی از بدترین مشکلاتی که ممکن است برای سرورهای مختلف رخ دهد، کاهش سرعت سرور است. کاهش سرعت سرور یکی از مشکلاتی که می‌تواند موجب کاهش سرعت لود شدن سایت و نارضایتی کاربران آن شود. از طرف دیگر این موضوع می‌تواند در سئوی وب‌سایت شما نیز مؤثر باشد. پس حتماً به‌سرعت سرور خود توجه داشته باشید.

دلیلی که ممکن است موجب کندشدن سرور شود وجودداشتن فایل‌های حجیم درون سرور است. اگر سرور شما لینوکسی است می‌توانید با استفاده از دستورات مختلف به‌راحتی فایل‌های حجیم را پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا به طور کامل پیداکردن فایل‌های حجیم در سرور لینوکسی را بررسی کنیم.

پیداکردن فایل‌ها حجیم در سرور لینوکس با کمک دستور

پیداکردن فایل‌ها حجیم در سرور لینوکس با کمک دستور

وجود فایل‌های حجیم در سرور لینوکس

شرایط مختلفی وجود دارد که می‌توان به این مشکل موجب شود. برای این که بتوانید فایل‌های حجیم در سرور لینوکسی خود را پیدا کنید، بهتر است ابتدا با استفاده یکی از روش‌های زیر به سرور متصل شوید:

  • اتصال از طریق SSH
  • استفاده از ابزار اتصال به دسکتاپ VNC
  • استفاده از روش راه‌اندازی سیستم‌عامل نجات از طریق سرور

پس از این که با استفاده یکی از روش‌های بالا به سرور لینوکسی خود متصل شدید باید با استفاده از دستور df -h وضعیت کلی هارددیسک سرور را بررسی کنید. آپشن h باعث می‌شود تا خروج کنسول human readable یا همان قابل خواندن برای انسان شده و اطلاعات را با مگابایت و گیگابایت نشان دهد. خروجی دستوری که در بالا به آن اشاره کردیم با یک ستون به‌عنوان %Use ارائه می‌شود که درصد فضای استفاده شده از هارددیسک سرور را نمایش می‌دهد.

درصورتی‌که این دستور را بررسی کرده و با مشاهده خروجی به این نتیجه رسیدید که هارد بیش از اندازه اشغال شده است، باید به گام بعدی بروید تا بدانید که کدام پوشه بیشترین فضا را اشغال کرده است. به همین دلیل باید دستورات زیر را به ترتیب وارد کنید:

cd /

du -hsx * | sort -rh | head -10

دستوری که در خط دوم به شما ارائه داده‌ایم به ترتیب فضای همه پوشه‌ها و زیرپوشه‌هایشان را محاسبه و نمایش می‌دهد. سپس خروجی را بر اساس فضای اشغال شده به‌صورت نزولی مرتب کرده و 10 آیتم ابتدایی از لیست را به شما نمایش می‌دهد. می‌توانید در دستور به جای عدد 10 اعدادی دیگر قرار دهید تا تعداد پوشه‌ها در خروجی را تنظیم کنید.

 

روشی برای حذف فایل‌های حجیم از سرور لینوکس

حال که با استفاده از روش‌های مرحله قبل توانستیم پوشه‌های حجیم در سرور لینوکسی را پیدا کنیم بهتر است روشی را برای حذف این فایل‌ها در نظر بگیریم. می‌توانید برای حذف فایل‌ها از دستور  rm -f file_name و حذف پوشه‌ها از دستور rm -rf dir_name استفاده کنید.

البته باز هم به شما هشدار می‌دهیم که این دستورات را با آگاهی کامل انجام دهید؛ زیرا غیرقابل‌بازگشت بوده و فایل‌ها را به طور کامل از هارددیسک حذف می‌کند. شما می‌توانید با بررسی بیشتر تردید خود دررابطه‌با اجرای این دستورات را از بین ببرید تا از خطراتی که سرور شما را تهدید می‌کند، دور باشید. می‌توانید پس از حذف مرتباً از دستور  df -h برای تست‌کردن خروجی استفاده کنید.

در بررسی‌های انجام شده در سرورهای مختلف گاهی مشاهده شده که پوشه‌هایی با نام‌های temp و log با حجم‌های بسیار زیادی در سرور وجود داشته باشند. پیشنهاد ما این است که تا جای امکان پوشه‌های لاگ را حذف نکنید؛ زیرا لاگ‌هایی درون این پوشه وجود دارد که می‌تواند به خطایابی یا ردیابی خرابکاری‌های مختلف کمک کند.

استفاده از دستور فایند فایل‌های حجیم در سرور لینوکس

روشی که می‌تواند شما را به پیداکردن فایل‌های حجمی در سرور لینوکسی کمک کند استفاده از دستور فایند است.

find /tmp -type f -mtime +7 | xargs rm -f

دستوری که در بالا آن را ذکر کرده‌ایم از دو بخش کلی تشکیل شده است. در اولین بخش این دستور به‌وسیله دستور find در پوشه /temp به جستجوی فایل‌های مختلف می‌پردازید. این دستور تمام فایل‌هایی که آخرین تغییراتشان در هفته اخیر انجام شده را نمایش می‌دهد. Mtime

به معنی modification بوده و عدد 7 پس از آن نیز به معنای تعداد روزهای مورد نظر ما است. نقش علامت + در این میان این است که فایل‌های قدیمی‌تر از یک هفته را پیدا و به ما نمایش دهد. در بخش دوم دستوری که ذکر کردیم، خروجی قسمت اول را به دست حذف کننده rm -f می‌سپارد تا با کمک آن تمامی فایل قدیمی‌تر از یک هفته با سرعت بالا پاک شوند.

پیشنهاد متخصصان فاماسرور به شما این است که از تاریخ‌های بزرگ‌تر برای حذف است. پس از هربار حذف خروجی df -h را کنترل کرده و فرایند را تا جایی ادامه دهید تا به فضای مطلوب هارددیسک سرور خود برسید.

سخن پایانی

مشکلی که می‌تواند موجب کندشدن سرعت سرور شما شود، وجود برخی فایل‌ها و پوشه‌های حجیم در سرور است. در برخی از شرایط ممکن است که فایل‌هایی حجیم درون سرور ایجاد شوند که موجب کندشدن سرعت آن شده و در نتیجه استفاده از سرور را سخت کنند.

برای پیداکردن و حذف‌کردن این فایل‌ها در سرورهای لینوکسی روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله آموزشی بهترین روش برای پیداکردن فایل‌های حجیم در سرور لینوکسی را بررسی کردیم تا شما بتوانید سرور خود را به‌وسیله آن بهینه کنید.

اشتراک گذاری

برای پاک‌سازی فایل‌های حجیم در سرور لینوکس از چه روشی برای اتصال استفاده کنیم؟

روش‌هایی مانند استفاده از SSH و اتصال VNC وجود دارند که می‌توانند شما را به سرور لینوکسی متصل کنند.

پس از اتصال به سرور لینوکسی چه کاری انجام دهیم؟

در اولین گام پس از اتصال به سرور با استفاده از دستور df -h وضعیت هارددیسک را باید چک کنید تا از فضای اشغال شده هارددیسک مطلع شوید.

با کدام دستور می‌توان برای حذف فایل‌ها و پوشه‌ها اقدام کرد؟

می‌توانید با واردکردن دستور rm -f file_name فایل‌های مدنظر و با واردکردن دستور  rm -rf dir_name پوشه‌های مدنظر خود را به‌راحتی پاک کنید.

با کدام دستور می‌توان محاسبه فضای پوشه‌ها و زیر پوشه‌ها را انجام داد؟

اگر به دنبال محاسبه فضای پوشه هستید می‌توانید با واردکردن دستور du -hsx * | sort -rh | head -10 به‌راحتی فضای همه پوشه‌ها و زیر پوشه‌ها را محاسبه و به‌صورت نزولی مرتب کنید.

منابع:

فاماسرور

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.