نویسنده: fema co
13 فوریه 2024
0 65
چگونه از ترافیک ناخواسته بر روی وب‌سایت خود جلوگیری کنیم؟

چگونه از ترافیک ناخواسته بر روی وب‌سایت خود جلوگیری کنیم؟

در صورتی که مدیریت سرورهای شلوغ و پر از ترافیک را برعهده داشته باشید، باید نکات زیادی را در نظر بگیرید که هزینه‌های نگهداری از سرور و بهینه‌سازی سرعت آن را برای شما تاحدامکان کاهش دهد. یکی از مشکلاتی که می‌تواند برای این سرورها مشکل‌ساز باشد، افزایش ناخواسته ترافیک روی هاست وب‌سایت‌های مختلف است. وب‌سایت‌های بزرگ که رسانه‌های مختلفی را درون خود منتشر می‌کنند، معمولاً دچار این مشکل شده و نمی‌دانند که چگونه باید آن را رفع کنند.

در واقع این مشکل به دلیل کپی‌کردن و استفاده بدون اجازه از رسانه‌های موجود در سایت شما است. به طور مثال افراد به‌جای این که رسانه‌ای مانند تصویر یا فیلم موجود در سایت شما را دانلود کرده و به اشتراک بگذارند، لینک آن را کپی کرده و در سایت‌های مختلف یا شبکه‌های اجتماعی متنوع قرار می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا بینندگان این ویدئو به‌جای استفاده از منابع وب‌سایت قرار داده شده، از منابع سایت شما و ترافیک سرور شما برای پخش‌شدن استفاده کند.

اگر می‌خواهید چنین مشکلی را برطرف کنید روش‌های مختلفی وجود دارد که این امر را برای شما ممکن می‌کند. با استفاده از این روش‌ها هزینه‌های نگهداری از سرور نیز کاهش خواهد یافت. روش‌هایی مانند استفاده از فایل htaccess برای این موضوع کاربردی هستند. همراه ما باشید تا در ادامه به طور کامل این موضوع را با هم بررسی کنیم.

بررسی راه‌حل برای تمامی CMSها

CMSها از مهم‌ترین مراکزی هستند که در آن‌ها از رسانه‌های مختلف استفاده می‌شود. به طور مثال CMS وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای معروف و محبوب است که قابلیت درج محتواهای تصویری زیادی در آن وجود دارد. به همین دلیل ممکن است افراد زیادی بدون اجازه شما از منابع این CMS و سروری که روی آن قرار گرفته برای درج محتواهای تصویری استفاده کنند.

این مشکل نه‌تنها در وردپرس بلکه در CMSهای دیگری مانند وی بولتین، جوملا و حتی فروشگاه پرستا شاپ نیز وجود دارد. راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به‌راحتی این مشکل را برطرف کرده و ترافیک سرور خود را کنترل کنید. از ساده‌ترین این راه‌حل‌ها که با استفاده از چندین خط کد ممکن می‌شود استفاده از فایل htaccess است.

این فایل درون دایرکتوری سایت شما روی هاست یا سرور قرار می‌گیرد و تنظیمات عمومی برای منابع مختلف سایت را کنترل می‌کند. شما می‌توانید با واردکردن برخی از دستورات درون این فایل مشکل افزایش ترافیک ناخواسته سایت خود را برطرف کرده و پهنای باند اشغال شده را آزاد کنید.

Image hotlinking چیست؟

قبل از این که رفع مشکل ترافیک ناخواسته در وب‌سایت را با هم بررسی کنیم، بهتر است با مفهوم تخصصی هات لینکینک یا همان hotlinking آشنا شوید. هات لینکینک شاید به‌ظاهر معنای بسیار سختی داشته باشد؛ اما معنی آن به‌سادگی یعنی استفاده از منابع سایت B در سایت A. سایت A یک سایت لیچر یا leeching site عنوان می‌شود که باعث افزایش بی‌مورد پهنای باند سایت B می‌شود. این امر می‌تواند با استفاده از رسانه‌های درج شده روی این سایت یا روش‌های دیگر انجام شود.

حل مشکل هات لینکینک با استفاده از htaccess

حال که با هات لینکینک آشنا شدید، بهتر است برویم سراغ حل این مشکل. در صورتی که شاهد افزایش ترافیک و اشغال‌شدن ناخواسته پهنای باند سایت یا سرور مدنظر خود شدید، بهتر است این نکته را بدانید که امکان استفاده از روش هات لینکینک روی سرور شما بسیار بالا است. در صورتی که تمایل دارید استفاده بی‌اجازه از تصاویر و عکس‌های سایت یا سرور خود در سایت‌های دیگر را مسدود کنید، پیشنهاد تیم فنی فاماسرور این است که از کدهای مخصوصی درون فایل htaccess استفاده کنید.

همان‌طور که گفتیم فایل htaccess یک فایل بسیار مهم در دایرکتوری سایت شما است که می‌تواند کاربردهای مختلفی را به شما ارائه دهد. این فایل در پوشه public_html قرار داشته و یک فایل متنی خام است. شما می‌توانید با استفاده پنل مدیریت سرور وارد این دایرکتوری شده و با زدن گزینه ویرایش روی این فایل کد دستوری زیر را وارد کنید:

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_REFERER}! ^$

RewriteCond %{HTTP_REFERER}! ^http(s)?:// (www.)?your-site.com [NC]

RewriteCond %{HTTP_REFERER}! ^http(s)?:// (www.)?your-other-domain.com [NC]

RewriteRule . (jpg|jpeg|png|gif)$ http://my-site.com/images/preventhotlink.png [NC,R,L]

 

پس از واردکردن دستور بالا و ذخیره فایل، وب‌سایت شما در برابر هات لینکینگ مقاوم بوده و دیگر سایت‌ها نمی‌توانند بی‌اجازه از محتوای تصویری شما استفاده کنند.

نکات مهم

  • در خط سوم، آدرس دامنه سایت خود را با your-site.com و بدون www جایگزین کنید.
  • در خط چهارم، در صورتی که دامنه دیگری نیز به‌صورت پارک شده و یا پوینتر روی سرویس شما وجود دارد، می‌توانید جهت اجازه دسترسی نام آن را به‌جای عبارت your-other-domain.com جایگزین کنید.
  • با اجرای خط پنجم، تمامی تصاویر کپی شده در سایت‌های دیگر که از سایت شما استفاده کرده‌اند، با تصویر مشخص شده در این خط جایگزین می‌شوند. به همین خاطر می‌توانید آدرس دقیق تصویر دلخواه خود را در این قیمت قرار دهید.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در وب‌سایت‌های مختلف به وجود بیاید، افزایش ترافیک ناخواسته سایت است. این مشکل دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن هات لینکینگ است. هات لینکینگ یعنی وب سایتی بدون اجازه شما تصاویر و فیلم‌ها از طریق لینکی که روی سرور شما قرار گرفته کپی و روی سایت خود قرار دهد. در این مقاله سعی کردیم با بررسی نکات و روش‌هایی این مشکل را برای شما برطرف کنیم. شما می‌توانید با استفاده از مراحل ذکر شده ترافیک ناخواسته سرور خود را کاهش دهید.

اشتراک گذاری

ترافیک ناخواسته چگونه ایجاد می‌شود؟

ترافیک ناخواسته سایت می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. مانند کپی‌کردن لینک محتواهای تصویری سایت شما درون سایت‌های دیگر و استفاده از منابع سرور شما.

چگونه ترافیک ناخواسته را برای CMSها برطرف کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید ترافیک ناخواسته برای انواع CMSها را برطرف کنید، می‌توانید با اعمال تغییراتی روی فایل htaccess این موضوع را برطرف کنید.

هات لینکینک چیست و چگونه رفع می‌شود؟

هات لینکینک روشی است که افراد با کپی‌کردن آدرس فایلی روی سرور سایت شما، آن را درون سایت خود قرار داده و از منابع سرور شما استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از برخی دستورات اجازه این کار را رد کرده و حتی به‌جای رسانه‌های کپی شده رسانه‌ای را درون سایت آن‌ها جایگزین کنید.

منابع:

فاماسرور

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.