نویسنده: fema co
29 نوامبر 2022
0 455
آموزش تنظیم ip در میکروتیک

آموزش تنظیم ip در میکروتیک

در این مقاله به نحوه آموزش تنظیم ip در میکروتیک میپردازیم و در حالت های ترمینال ( دستوری)  این مرحله را به اتمام میرسانیم .

 

میکروتیک

MiktoTik یا به واژگان ( میکروتیک) یک شرکت تولید کننده سیستم عامل بر پایه لینوکس بود که در گذر زمان به تولید سخت افزار هایی در حوزه شبکه مانند , روتر , سوییچ , سکتور , روتر سوییچ و دستگاه های سخت افزاری مبتنی بر شبکه وارد شد.

میکروتیک امروزه یکی از مهمترین گزینه های برای پیدا سازی شبکه های بزرگ و کوچک میباشد و متخصصین شبکه علاقه زیادی به این نرم افزار , سخت افزار یا سیستم عامل دارند.

یکی از بزرگترین موارد برگ برنده برای این شرکت سینک کردن سیستم عامل میکروتیک در سخت افزار های خود بود که سنکروم بسیار خوبی برای هماهنگی و کارایی نرم افزاری و سخت افزاری را تولید میکرد.

میکروتیک به 2 دسته تقسیم میشوند یک نسخه های سخت افزاری و دیگری نسخه های مجازی مانند سرور مجازی میکروتیک که سیستم عامل آن روی مجازی ساز نصب و سرویس میدهد.

 

آموزش تنظیم ip در میکروتیک

در نسخه سخت افزاری که همه چیز گواه و روشن است و در نهایت با راه اندازی مجدد یا Reastart سخت افزاری تنظیمات به حالت کارخانه بازگردانده میشود و آیپی های رننج 192.168.88.1 برای این ماشین ها تعیین میشود و یا میتوان از طریق مک آدرس ست شده روی کارت شبکه ها و اتر های سخت افزار ها به ان متصل شد.

اما در نسخه نرم افزاری نصب میکروتیک کمی متفاوت تر میباشد و اگر آموزش نصب میکروتیک در مجازی ساز ESXI یا آموزش کانفیگ روتر هتزنر را دیده باشید به آن پی خواهید برد .

سریعترین راه و روش اتصال به کنسول میکروتیک بعد از نصب آن است و طبق این آموزش میتوانیم با چند خط دستور آیپی خود را ست و سپس با نرم افزار Winbox به آن متصل شویم.

 

در مقاله آموزش نصب میکروتیک با Deploy مشاهده کردیم که وقی یک ماشین مجازی میکروتیک را نصب میکنیم عملا باید در آن شبکه باشیم و اگر در آن شبکه به ویندوز یا نرم افزار winbox دسترسی داشتیم میتواینم توسط مک آدرس به آن متصل شویم ولی در اینجا و مجازی ساز ها کمی متفاوت میباشد.

 

اتصال به کنسول میکروتیک

در مرحله اول برای دستورات و .. باید به کنسول میکروتیک در مجازی ساز متصل شویم.

این سرور مجازی میکروتیک خام میباشد و با نام کاربری admin  و بدون کلمه عبو میتوانیم به آن متصل شویم سپس با وارد کردن دستور زیر یکبار ماشین مجازی را به تنظیمات اولیه کارخانه باز میگردانیم.

آموزش تنظیم ip در میکروتیک

آموزش تنظیم ip در میکروتیک

بعد از وارد کردن دستور بالا نیاز به تایید با تایپ کلید y داریم که بعد از کلیک روی کلید y ماشین مجازی ریست و به تنظیمات اولیه باز میگردد.

 

سپس مجدد به آن با نام کاربری admin وارد میشویم و در قسمت کلمه عبور چیزی تایپ نمیکنیم و اینتر میزنیم تا وارد کنسول شویم.

 

نکته: قصد ما در این آموزش تنظیم یک آیپی لوکال با ادرس 192.168.10.45 در یک رنج 255 آیپی یا 24 میباشد و در /24 سابنت ما 255.255.255.0 و نتورک ما 192.168.1.0 و همچنین آدرس درگاه یا گتوی ما 192.168.10.1 میباشد و به همین ترتیب شما نیز میتوانید با جایگزاری آیپی و اطلاعات صحیح به همین روال آدرس آیپی را در میکروتیک تنظیم کنیم.

 

دستور زیر را تایپ میکنیم تا آیپی ما در اتر ما ست شود.

نکه: در روتر های مجازی یا chr تنها 1 اتر وجود دارد در صورتی که نیاز به اتر های بیشتری دارید میتوانید در تنظیمات شبکه آن را افزوده کنید. و در صورتی که نام اتر را نمیدانید بعد از = میتوانید از کلید Tab استفاده نمایید.

آموزش تنظیم ip در میکروتیک

آموزش تنظیم ip در میکروتیک

ip address add address=192.168.10.45 netmask=255.255.255.0 network=192.168.10.0 interface=ether1

 

 

 

سپس با دستور زیر به منوی آیپی و گزینه روتر رفته و گیتوی این سابنت را درج میکنیم.

 

ip route add gateway=192.168.10.1

 

 

 

بعد از اینکه آیپی شبکه سرور ما آنلاین شد باید مک آدرس را یکبار ریست کنیم تا از مک آدرس جدید استفاده شود.

آموزش تنظیم ip در میکروتیک

آموزش تنظیم ip در میکروتیک

interface ethernet reset-mac-address

 

 

 

نکته: بعد از وارد کردن دستور بالا از شما یک عدد درخاست میشود و در صورتی که سرور مجازی شما 1 اتر دارد بصورت پیشفرض شماره اتر یک عدد 0 میباشد و باید 0 را وارد کنیم در غیر اینصورت به ترتیب اتر ها اتر 1 =0 , اتر 2=1 و…

کار تمام است و میتوانید با آدرس آیپی درج شده و مشخصات admin و کلمه عبور خالی وارد شوید.

نکته: بعد از وارد شدن حتا از منوی system  و گزینه users اقدام به ایجاد نام کاربری جدید و حذف کاربری admin  نمایید . و همچنین از منوی ip و گزینه سرویس تمامیه سرویس ها بجز وینباکس را غیر فعال و پورت وینباکس را نیز تغییر دهید.

 

آموزش تنظیم ip در میکروتیک  –  فاماسرور

اشتراک گذاری

آیا میتوان از میکروتیک در رنج های مختلف استفاده کرد؟

بله , میکروتیک یک ابزار تحت شبکه , سیستم عامل تحت شبکه و تولید کننده بزرگ تجهیزات شبکه ای وایرلس و … میباشد که در اصل شبکه های بزرگ بر پایه میکروتیک و سیسکو بنا شده اند.

آیا میتوان در میکروتیک چند آدرس شبکه داشت؟

بله همانگونه که یک سرور مجازی یا ماشین مجازی میتواند چند آیپی داشته باشد میکروتیک نیز اینچنین است ولی گذرگاه یا گیتوی عبور ترافیک کمی تفاوت دارد.

برای امنیت میکروتیک چه راه کاری وجود دارد؟

مهمترین ان غیر فعال کردن یوزر admin و ایجاد نام کاربری جدید با کلمه عبور قوی است. در صورتی که به سرویس های تحت وب و تلنت و … نیازی ندارید از منوی سرویس بجز وینباکس تمامیه سرویس های اتصال را مسدود کنید و پورت Winbox را نیز تعویض کنید.

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.