نویسنده: fema co
3 فوریه 2024
0 64
پیداکردن مشخصات سخت‌افزار سرور لینوکس

پیداکردن مشخصات سخت‌افزار سرور لینوکس

درصورتی‌که می‌خواهید سروری را تهیه کنید باید به مشخصات آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. مشخصات فنی سرورهای مختلف می‌تواند کاربردهای سرور را به طور کامل تغییر دهد. سرورها می‌توانند با سخت‌افزارهای مختلف قدرتی متفاوت ایجاد کرده و وب‌سایت‌ها یا خدمات اینترنتی متفاوت را ارائه دهند.

یکی از مشکلات کاربران دررابطه‌با استفاده از سرورهای لینوکسی این است که این سرورها کندی سرعت داشته و وب‌سایت را با سرعت کم لود می‌کنند. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن سخت‌افزار سرور است.

اگر می‌خواهید سخت‌افزار سرور لینوکسی خود را بررسی کنید، ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که کاربردهایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. همراه ما باشید تا در ادامه محبوب‌ترین این ابزارها را با هم بررسی کنیم.

بررسی سخت‌افزار سرور لینوکس به کمک ابزارهای مختلف

سخت‌افزار سرورهای لینوکسی زمان تهیه آن‌ها بسیار اهمیت دارد. عمده سرورهایی که در دنیای اینترنت وجود دارند سرورهای لینوکسی هستند. سرورهای لینوکسی سریع‌ترین سرورها در میان هاست‌ها و سرورهایی هستند که در شرکت‌های خدمات الکترونیکی ارائه می‌شوند.

درصورتی‌که سرعت سرور لینوکسی شما کاهش پیدا کرده باشد می‌توانید با استفاده از ابزارهایی که در ادامه بررسی می‌کنیم سخت‌افزارهای مختلف مانند سخت‌افزار شبکه سرور خود را بررسی کنید. این ابزارها شامل موارد زیر هستند:

ابزار iftop

یکی از معروف‌ترین و بهترین ابزارهایی که می‌توانید با استفاده از آن سخت‌افزار سرور لینوکسی خود را به‌راحتی بررسی و کنترل کنید ابزار iftop است. iftop این امکان را به شما می‌دهد تا وضعیت شبکه سرور لینوکسی را به شکلی دقیق بررسی کنید. با واردکردن دستور iftop در محیط خط فرمان سرور لینوکسی، پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که در بخش بزرگ پنجره می‌توانید ارتباطات ورودی و خروجی را نسبت به نام سرور یا آی آن مشاهده نمایید.

در این پنجره سمت راست میانگین پهنای باند در 2، 10 و 40 ثانیه اخیر را به شما نمایش می‌دهد. مجموع مقادیر نمایش داده شده در این بخش نیز در انتهای پنجره سمت راست به شما نمایش داده می‌شوند. این امر باعث شده تا بسیاری از افراد برای مانیتورینگ پهنای باند سرور از iftop استفاده کنند. این ابزار می‌تواند به شما امکان بررسی ظن حمله به سرور را نیز بدهد.

ابزار iftop

ابزار iftop

ابزار htop

در کنار ابزار iftop ابزار دیگری نیز وجود دارد که به‌عنوان یک ابزار کاربردی و خاص شناخته می‌شود. این ابزار فوق‌العاده htop نام دارد که با استفاده از آن می‌توانید شرایط رم و پردازنده سرور خود را بررسی کنید. اگر بخواهیم با مثالی این ابزار را برای شما توضیح دهیم، htop ابزاری مانند task manager ویندوز است. در تسک منیجر ویندوز شما می‌توانید انواع برنامه‌هایی است که از پردازنده و رم استفاده می‌کنند را مشاهده کنید.

این برنامه به‌صورت گرافیکی اطلاعات دقیقی را به شما ارائه می‌دهد. در عوض htop در خط فرمان و با خروجی‌های قابل خواندن اطلاعات رم و فضای swap را در کنار مصرف پردازنده به شما ارائه می‌دهد. موارد دیگری مانند زمان روشن بودن سیستم، شمارش پردازنده، کاربر اجراکننده دستور، درصد پردازنده، درصد رم و… نیز به شما نمایش داده می‌شوند.

ابزار htop

ابزار htop

ابزار free

ابزاری دیگر که برای بررسی سخت‌افزار و وضعیت شبکه در سرورهای لینوکسی می‌تواند کاربردها و اطلاعاتی عالی را به شما نمایش دهد ابزار free است. شاید فکر کنید که منظور از این ابزار رایگان است؛ اما باید گفت که free به معنای فضای آزاد نیز هستند. در واقع می‌توان نام ابزار free را به طور کامل با کاربردهای آن مرتبط دانست.

با استفاده از ابزار free می‌توانید وضعیت سخت‌افزاری سرور لینوکس مانند گزارش‌های فضای آزاد رم و swap را دریافت کنید. این ابزار با استفاده از دستورات مختلفی کارکرده و داده را به‌صورت مرتب شده و قابل خواندن به شما ارائه می‌دهد.

اگر بخواهیم خروجی این دستور را بررسی کنیم باید بگوییم که دو بخش از آن برای ما کارایی دارند؛ بخش اول دو عدد مقابل -/+ buffers/cache: است که یکی از آن‌ها مقدار آزاد و آن یکی دیگر نیز فضای در حال استفاده از رم را نمایش می‌دهد. قسمت دوم که گفتیم کارایی مهمی برای ما دارد، عدد مقابل Swap: است که مقدار کل فضای swap را به کاربر سرور نمایش می‌دهد. این مقدار شامل فضای آزاد و فضای اشغال شده است.

ابزار free

ابزار free

ابزار mpstat

اما آخرین ابزار که می‌خواهیم در این آموزش برای پیداکردن مشخصات سخت‌افزاری سرور لینوکسی بررسی کنیم، ابزار mpstat است. این ابزار فوق‌العاده کاربردی با دو عدد مقابل خود و به طور مثال mpstat 5 6 استفاده می‌شود. در این نام اولین عدد نمایش‌دهنده زمان انتظار برای اجرای مجدد دستور و عدد دوم نیز تعداد دفعات اجرای دستور را به شما اعلام می‌کند.

به طور مثال اگر می‌خواهید 6 گزارش با فواصل 5 ثانیه ای را دریافت کنید، باید چنین دستوری را در خط فرمان لینوکس خود وارد کنید. شما می‌توانید برای تکمیل گزارش‌های حاصل از این ابزار از atop هم استفاده کنید که در وبلاگ‌های مجزای فاماسرور آن را بررسی کرده ایم.

ابزار mpstat

ابزار mpstat

سخن پایانی

بررسی سخت‌افزار در سرورهای لینوکسی از مهم‌ترین کارهایی است که مدیران سرور باید انجام دهند. این دستورات می‌توانند به شما در درک وضعیت سخت‌افزاری و وضعیت شبکه سرور کمک کرده و مدیریت آن را برای شما راحت‌تر کنند.

در این مقاله آموزشی سعی کردیم تا تمامی نکاتی که دررابطه‌با محبوب‌ترین این دستورات وجود دارد را با هم بررسی کنیم. حال می‌توانید با دانشی کامل از این دستورات بهره برده و در زمان موردنیاز سخت‌افزار و شبکه سرور را بررسی کنید.

اشتراک گذاری

ابزار پیشنهادی فاماسرور برای بررسی وضعیت شبکه لینوکس چیست؟

اگر از متخصصان فاماسرور برای انتخاب بهترین ابزار جهت بررسی وضعیت شبکه لینوکس مشاوره می‌خواهید، پیشنهاد ما استفاده از ابزار کاربردی و پیشرفته iftop است که داده‌های مهمی را به شما ارائه می‌دهد.

htop چه وظیفه‌ای دارد؟

htop یکی از مهم‌ترین ابزارهای بررسی وضعیت سخت‌افزار است که وظیفه آن بررسی شرایط رم و پردازنده در سرور لینوکسی است. این ابزار به بررسی وضعیت سخت‌افزار در زمان پردازش‌های مهم کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند.

ابزار free چه وظیفه‌ای را روی دوش خود دارد؟

ابزار free ابزاری قوی و کاربردی است که وظیفه آن ارائه گزارشاتی برای مقداری فضای آزاد رم و swap است. با بررسی خروجی این ابزار اطلاعاتی مفید دریافت خواهید کرد.

منابع:

famaserver

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.