نویسنده: fema co
29 ژانویه 2024
0 68
انواع کدهای اعلام وضعیت HTTP

انواع کدهای اعلام وضعیت HTTP

اگر با وب‌سایت‌ها کارکرده باشید یا برنامه‌های مختلف تحت وب را توسعه داده باشید حتماً می‌دانید که ارتباط بین کلاینت و سرور با استفاده از پروتکل HTTP انجام می‌شود. HTTP مخفف Hyper Text Transfer Protocol بوده و به معنای پروتکل انتقال داده‌های چندگانه است. در واقع هر زمان که آدرس وب‌سایتی را در مرورگر خود وارد می‌کنید، درخواستی از سمت شما به سرور ارسال شده و سپس داده‌های سایت برای شما ارسال می‌شود.

این درخواست از طریق پروتکل http انتقال پیدا می‌کند. http برای این که بتواند توسعه وب‌سایت‌ها و خطایابی را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان راحت‌تر کند، از کدهای اعلام وضعیت استفاده می‌کند. این کدهای اعلام وضعیت کدهایی هستند که در دسته‌بندی‌های مختلف بوده و هر کدام در هر دسته‌ای معنای خاص خود را دارند.

اگر می‌خواهید با انواع کدهای اعلام وضعیت http آشنا شوید می‌توانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. در این مقاله آموزشی تمامی کدهای اعلام وضعیت http را با هم بررسی می‌کنیم تا علم شما دراین‌رابطه بیشتر شود.

دسته‌بندی انواع Errorهای مرورگر

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، کدهای اعلام وضعیت http به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از این کدها کدهای موفقیت درخواست، برخی کدهای خطر و برخی هم کدهای خطا هستند. دسته‌بندی این کدها به دسته‌های 200، 300، 400 و 500 تقسیم می‌شود. دسته‌بندی کدهای اعلام وضعیت http که به درخواست‌های موفق و معتبر اختصاص داده می‌شود کدهای دسته 200 هستند.

کدهای 300 برای انواع ریدایرکت بوده و در کدهای 400 نیز به خطاهای کاربر اختصاص داده می‌شود. در انتها نیز کدهای 500 به خطاهای سمت سرور اشاره کرده و معانی خاصی را به شما ارائه داده می‌شود. هر کدام از این کدها معناهای خاصی داشته و تعداد زیادی در هر کدام از این دسته‌ها قرار می‌گیرند.

خطاهای رایج در مرورگر

اگر بخواهیم خطاها و کدهای وضعیت رایج در http را با هم بررسی کنیم، بهتر است به طور کامل هر کدام از این کدها را به شما توضیح دهیم. مهم‌ترین این کدها عبارت‌اند از:

  • 200: نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن یک درخواست برای ارسال فایل مدنظر به کلاینت
  • 201: نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن درخواست ساخت فایل یا منبع جدید در سرور
  • 301: نشان‌دهنده ریدایرکت شدن به یک آدرس جدید به صورت دائم
  • 302: نشان‌دهنده ریدایرکت به یک آدرس جدید به صورت موقت
  • 304: نشان‌دهنده ریدایرکشن برای کش مرورگر. (استفاده از فایل‌های کش شده مانند عکس‌ها، فیلم‌ها و فایل‌های css برای افزایش سرعت لود صفحه)

Errorهای 400 تا 505 در مرورگر

دسته دیگری که از کدهای اعلام وضعیت http وجود دارد کدهای ارور یا خطا هستند. این کدها نشان‌دهنده وضعیت خطا بوده و در صورتی که آن‌ها را دریافت کردید باید بدانید که در ارسال یا دریافت درخواست خطایی به وجود آمده است. این کدها عبارت‌اند از:

  • 400: نشان‌دهنده معتبر نبودن آدرس درخواستی به سرور
  • 401: نشان‌دهنده نیاز بودن به وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی به آدرس
  • 403: نشان‌دهنده رد شدن دسترسی به آدرس
  • 404: نشان‌دهنده یافت نشدن فایل یا آدرس در مسیر ذکر شده
  • 500: نشان‌دهنده وقوع یک خطای داخلی سرور که معمولاً در مواقع به روزرسانی نرم افزار یا تغییر برخی تنظیمات رخ می‌دهد.
  • 502: نشان‌دهنده وقوع خطا در دروازه یا همان Gateway بین سرور و مرورگ که توانایی تکمیل درخواست و فرایند مد نظر شما را ندارد. (با چند بار تلاش از سمت کاربر رفع می‌شود)
  • 505: نشان‌دهنده پشتیبانی نشدن پروتکل http از سمت مرورگر در سرور مد نظر
انواع کدهای اعلام وضعیت HTTP

انواع کدهای اعلام وضعیت HTTP

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای استفاده از سرور یا توسعه وب‌سایت‌های مختلف در نظر داشته باشید کدهای خطای پروتکل http است. http یک پروتکل ایمن برای انتقال داده از مرورگر به سرور است که می‌توانید با استفاده از آن فایل‌های مختلف را بین مرورگر و سرور انتقال دهید.

این پروتکل برای افزایش سرعت توسعه و راحت شدن عیب‌یابی کدهای اعلام وضعیتی دارد که در صورت استفاده از امکانات توسعه در مرورگر، می‌توانید پس از ارسال درخواست آن‌ها را مشاهده کنید. هر کدام از این کدها نشان‌دهنده وضعیت موفقیت‌آمیز بودن، ریدایرکشن و خطا هستند. در این مقاله از تیم فاماسرور سعی کردیم تمامی کدهای اعلام وضعیت http را با هم بررسی کنیم تا آشنایی شما با این کدها بیشتر شود.

اشتراک گذاری

کد اعلام وضعیت HTTP چیست؟

کد اعلام وضعیت http یک نوع کد سه‌رقمی است که در چهار دسته 200، 300، 400 و 500 قرار می‌گیرد. هر کدام از این کدها نشان‌دهنده وضعیت خاص در ارسال درخواست به سرور و دریافت پاسخ هستند.

کاربرد کدهای اعلام وضعیت چه مواردی هستند؟

از مهم‌ترین کاربردهایی که کدهای اعلام وضعیت http به شما ارائه می‌دهند می‌توان به راحت شدن توسعه و خطایابی سرورهای مختلف اشاره کرد.

کد 505 در پاسخ HTTP چه معنایی دارد؟

کد اعلام خطای 505 نوعی کد است که در دسته خطاهای سرور قرار گرفته و زمانی اعلام می‌شود که پروتکل http استفاده شده در مرورگر از سمت سرور پشتیبانی نشود.

منابع:

famaserver

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.