نویسنده: fema co
5 مارس 2024
0 92
بررسی تفاوت VPS با VPN

بررسی تفاوت VPS با VPN

به‌احتمال زیاد تابه‌حال نام VPS را شنیده‌اید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که VPS با VPN مشابه بوده یا حداکثر تفاوت بسیار کمی با آن دارد؛ اما باید گفت که هر کدام از این موارد مفاهیمی جداگانه بوده و کاربردهای خاص خود را دارند.

VPS سرور مجازی و VPN شبکه خصوصی مجازی است. می‌توانید با استفاده از این موارد کاربردهای بسیاری را برای امور مختلف دریافت کنید. همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله از تیم فاماسرور نکاتی که دررابطه‌با تفاوت‌های VPN و VPS وجود دارد را بررسی کنیم.

معرفی VPS (Virtual Private Server)

اول‌ازهمه بگذارید VPSها را به شما معرفی کنیم. VPS یا Virtual Private Network نوعی سرور است که به‌صورت مجازی‌سازی شده به‌دست‌آمده است. این سرور به‌صورت اختصاصی بوده و نسبت به سرورهای فیزیکی اختصاصی مزایای بیشتری دارد.

از مهم‌ترین این مزیت‌ها می‌توان به استفاده راحت‌تر و هزینه کمتر آن اشاره کرد. در واقع سرور مجازی را با استفاده از تکنولوژی‌های مجازی‌سازی مانند VMWare درست کرده و در اختیار کاربران گوناگون قرار می‌دهند. می‌توانید از این سرورها به‌عنوان واسطه‌ای برای اتصال سریع‌تر به سرویس‌های داخلی و خارجی استفاده کنید.

مثالی برای درک عملکرد و ساختار سرور مجازی

برای این که بتوانید راحت‌تر نحوه عملکرد سرور مجازی را درک کنید باید مثالی به شما ارائه دهیم. یک زمین‌ساختمانی که در آن ساختمانی 8 واحدی وجود دارد را در نظر بگیرید. این ساختمان را می‌توان همان سرور و هر کدام از واحدهای آن را سرور مجازی دانست.

مهندس ساختمان سازی هم که این ساختمان را طراحی کرده و ساخته است هم می‌توانید به جای تکنولوژی مجازی‌سازی در نظر بگیرید. می‌توان گفت که همانند این ساختمان، سرور مجازی بخشی از یک سرور بزرگ‌تر و قوی بوده و قدرتی عالی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بررسی تفاوت VPS با VPN

مزایای استفاده از سرور مجازی

سوالی که در این قسمت به وجود می‌آید این است که استفاده از سرور مجازی چه مزایایی برای ما دارد؟ از مهم‌ترین مزایای این سرورها می‌توان به این مورد اشاره کرد که شما به یک سرور اختصاصی دسترسی دارید. درست است که این سرور با سرورهای اختصاصی فیزیکی متفاوت است؛ اما باز هم کاربردهای مشابه با یک سرور کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید برای راه‌اندازی یک فضای ایزوله جهت انجام امور مختلف و راه‌اندازی وب‌سایت‌ها از سرور مجازی استفاده کنید.

چرا باید سرور مجازی یا VPS بخریم؟

خرید سرور مجازی یا همان VPS امروزه به امری مهم و محبوب تشکیل شده است. می‌توانید با بهره‌گیری از این سرورها مزایای زیادی در اختیار داشته باشید. مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

  • بهره‌گیری از IP ثابت و اختصاصی از هر کشور و منطقه دلخواه
  • قابلیت اتصال با استفاده از تلفن همراه و تبلت
  • دسترسی به روت ادمین و تغییر تنظیمات سرور
  • نصب انواع نرم‌افزارها و ابزارها در سرور
  • ارتقای سخت‌افزاری در کمترین زمان
  • پشتیبانی 24 ساعته فعال
  • قابلیت میزبانی از چندین وب سایت

چرا باید سرور مجازی یا VPS بخریم؟

 

معرفی VPN (Virtual private network)

در سمت دیگر این مقایسه VPNها قرار دارند. وی‌پی‌ان ها را می‌توان از محبوب‌ترین ابزارهای اتصال به شبکه بین‌المللی اینترنت دانست. بسیاری از افراد برای کاربردهای ساده و حتی کاربردهای حرفه‌ای از این ابزار بهره می‌برند. VPN یا Virtual Private Network نوعی شبکه اختصاصی اما مجازی است که برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که وی پی اس سرور بوده و وی‌پی‌ان شبکه است؛ یعنی در ماهیت این دو نوع تفاوت‌های مختلفی وجود دارد. با کمک وی‌پی‌ان می‌توانید داده‌های خود را رمزنگاری کرده و تحت یک شبکه خصوصی به سرویس‌های مختلف متصل شوید.

معرفی VPN (Virtual private network)

مزایای خرید VPN

شاید با خودتان بگویید که چرا باید یک VPN باکیفیت و حرفه‌ای بخریم؟ در پاسخ باید گفت که یک وی‌پی‌ان حرفه‌ای مزایایی دارد که در وی‌پی‌ان های رایگان وجود ندارد. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر آی پی به طور کامل و از بین بردن محدودیت‌های جغرافیایی
  • رمزگذاری اطلاعات و بهبود امنیت آن‌ها
  • پنهان‌کردن تاریخچه ولگردی شما به طور کامل

مزایای خرید VPN

معایب استفاده از VPN

باید این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر مزایای جذاب و فوق‌العاده، استفاده از VPNها معایبی را هم به شما ارائه می‌دهد. باید این معایب را بدانید تا از رخ‌دادن مشکلات جدی جلوگیری کنید. معایب استفاده از VPN عبارت‌اند از:

1.    کُندشدن و کاهش سرعت اینترنت

یکی از مهم‌ترین عیب‌هایی که با تهیه و استفاده از VPN نصیب شما می‌شود این است که اتصال شما کُندتر خواهد شد. بسیاری از افرادی که VPN خریداری کرده‌اند می‌دانند که استفاده از آن موجب کاهش سرعت اینترنت و اتصال به شبکه‌های بین‌المللی می‌شود. اما باید گفت که این موضوع دلیلی منطقی دارد.

وی‌پی‌ان یک‌لایه امنیتی به شبکه شما اضافه کرده و این موضوع باعث می‌شود تا سرعت اینترنت کمی کاهش پیدا کند؛ اما از طرف دیگر امنیت آن بیشتر خواهد شد. این‌گونه دیگر نیازی نیست نگران لورفتن اطلاعات یا نفوذ هکرها به شبکه اطلاعات خود باشید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود در اتصال به درگاه‌های پرداخت بین‌المللی از وی‌پی‌ان باکیفیت بهره ببرید.

2.    امکان نفوذ تروجان یا KeyLogger به سیستم‌عامل

عیب دیگری که با استفاده از انواع VPNها نصیب شما می‌شود این است که تروجان‌ها و KeyLoggerها می‌توانند به سیستم‌عامل کامپیوتر یا موبایل شما نفوذ کنند. تروجان‌ها با ذخیره‌سازی نام کاربری، رمزهای عبور و اطلاعات مهم شما در اتصال به سرویس‌های گوناگون احتمال افشاشدن آن‌ها را بیشتر می‌کنند.

این یعنی سو استفاده از اطلاعات شما با اتصال به VPN بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که همیشه پیشنهاد می‌شود از وی‌پی‌ان های قوی و حرفه‌ای استفاده کنید. بسیاری از وی‌پی‌ان های رایگان امنیت کمی داشته و به‌سادگی اطلاعات شما در شبکه آن‌ها لو می‌رود.

خطرات استفاده از VPN

باید این نکته را بدانید که خطرات استفاده از VPN نامعتبر و بی‌کیفیت بسیار مهم است. باید این خطرات را بررسی کرده و تا جای ممکن از آن‌ها دوری کنید. مهم‌ترین خطرات بهره‌گیری از وی‌پی‌ان ها شامل موارد زیر هستند:

  • وجود قطع‌ووصلی زیاد و عملکرد ناصحیح که امکان بلاک شدن حساب کاربری یا آی پی در سرویس‌های خارجی را بیشتر می‌کند.
  • مسدود بودن IP بسیاری از وی‌پی‌ان ها در وب‌سایت‌های خاص
  • افزایش مصرف باتری گوشی تلفن همراه و داغ‌کردن در برخی شرایط

 

خطرات استفاده از VPN

تفاوت‌های VPN با VPS

حال که به طور کامل با هر کدام از مفاهیم VPN و VPS آشنا شدیم بهتر است ببینیم که چه تفاوت‌هایی به‌صورت جزئی میان این دو وجود دارد. همان‌طور که اشاره کردیم وی‌پی‌ان ها شبکه‌هایی اختصاصی برای اتصال به اینترنت و وب‌گردی هستند.

تنها کاربرد این شبکه تغییر آی پی و دورزدن تحریم‌ها است. اما سرور مجازی علاوه بر این کار آی پی ثابت اتصال از طریق موقعیت‌های جغرافیایی داخلی و خارجی را به شما ارائه داده و در کنار این‌ها می‌توانید از آن برای میزبانی وب‌سایت‌ها نیز استفاده کنید.

خرید بهترین VPS از فاماسرور

اگر به دنبال خرید بهترین VPS برای خدمات اینترنتی یا راه‌اندازی وب‌سایت‌های مختلف هستید پیشنهاد می‌شود که از فاماسرور این سرویس را تهیه کنید. VPSهای فاماسرور کیفیت بالایی داشته و از جدیدترین تکنولوژی‌های مجازی‌سازی برای راه‌اندازی آن‌ها استفاده شده است.

همچنین قیمت آن‌ها پایین‌تر از بسیاری شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات است. می‌توانید با خرید سرویس از فاماسرور از خدماتی مانند پشتیبانی 24 ساعته و عیب یابی سرور استفاده کنید. متخصصین فاماسرور همه روزه آماده ارائه خدمات به شما مشتریان هستند.

سخن پایانی

از بهترین و محبوب‌ترین سرویس‌هایی که در دنیای اینترنت ارائه می‌شود می‌توان به VPS و VPN اشاره کرد. شاید فکر کنید که این دو سرویس با هم یکی هستند؛ اما باید گفت که وی‌پی‌ان یک شبکه اختصاصی اتصال به اینترنت و وی پی اس سروری مجازی برای بهره‌گیری از آی پی ثابت است.

می‌توانید با کمک کاربردهای هر کدام از این سرویس‌ها به‌راحتی خدمات گوناگونی را به ثمر برسانید. در این مقاله آموزشی از فاماسرور نکاتی که برای درک تفاوت میان سرور مجازی و وی‌پی‌ان وجود داشت را با هم بررسی کردیم.

اشتراک گذاری

کدام یک بهتر است؟ VPN یا VPS؟

هر کدام از خدمات VPS و VPN کاربردهای خاص خود را دارند. اما برای اتصال به صرافی‌های خارجی یا ثبت‌نام خودرو سرور مجازی انتخاب مطمئن‌تری است.

برای چه از VPS استفاده می‌شود؟

دلیلی که بسیاری از افراد از VPS استفاده می‌کنند این است که سرعت اینترنت به کمک آن بسیار بیشتر شده و یک IP ثابت و اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای ترید یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده از VPS بهتر است یا VPN؟

بهتر است برای خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از VPSها استفاده کنید؛ زیرا آی پی آن‌ها ثابت بوده و برخلاف وی‌پی‌ان سرعت کم یا قطعی بالا ندارند.

منابع:

famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.