نویسنده: fema co
16 مارس 2024
0 108
بهترین روش‌های کاهش زمان پاسخگویی سرور

بهترین روش‌های کاهش زمان پاسخگویی سرور

اهمیت سرعت سایت بسیار بالا است. درصورتی‌که می‌خواهید سایتی باکیفیت داشته و کاربران بسیار زیادی را به آن جذب کنید باید سرعت بارگذاری آن را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید. انجام این کار موجب می‌شود تا علاوه بر تأثیر در سئوی سایت، تجربه کاربری یا همان UX نیز بهبود پیدا کند. شما می‌توانید با روش‌های مختلفی زمان پاسخگویی را کاهش دهید. اگر می‌خواهید با این روش‌ها آشنا شوید پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مقاله آموزشی از فاماسرور ما را همراهی کنید.

معرفی TTFB

بسیاری از افراد با TTFB آشنا نبوده و نمی‌دانند که این مفهوم چقدر برای سایت و سئو مهم است. TTFB مخفف عبارت Time To First Byte بوده و زمانی است که اولین بایت از سمت سرور به شما ارسال می‌شود. در واقع می‌توان TTFB را همان مدت‌زمان پاسخگویی سرور به درخواست شما دانست.

هر چه میزان TTFB کمتر باشد سرعت انتقال فایل کمتر شده و سایت شما برای کاربران سریع‌تر بارگذاری می‌شود. استفاده از میزبانی سریع و باکیفیت می‌تواند تا حدود بسیار زیادی این معیار را برای شما کاهش دهد.

چرا TTFB مهم است؟

شاید این سوال هم در ذهن شما ایجاد شده باشد که چرا باید به TTFB اهمیت دهیم؟ در پاسخ باید گفت که مدت‌زمان پاسخگویی سایت رابطه عکس باکیفیت بارگذاری و خدمات سایت شما دارد. در واقع هر چه TTFB کمتر باشد، سرعت انتقال فایل از سرور به مرورگر کاربر بیشتر شده و کمتر زمانی برای مشاهده سایت شما زمان لازم دارد.

نکته مهم این است جا است که علاوه بر این معیار، موارد دیگری هم در سرعت سایت تأثیر دارند؛ اما شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا TTFB را به کمترین میزان ممکن برسانید. این کار خود قدمی بزرگ در سئوی سایت است.

اهمیت TTFB برای موتورهای جستجو

یکی از نکاتی که می‌تواند درک شما از اهمیت TTFB را بیشتر کند، بررسی اهمیت این معیار برای موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو قدرتمند مانند گوگل اهمیت زیادی به این موضوع داده و بسیار آن را جدی می‌گیرند. البته نمی‌توان به طور شفاف و دقیق ادعا کرد که گوگل به این معیار اهمیت می‌دهد؛ زیرا در اسناد سئوی گوگل به این موضوع اشاره مستقیم نشده است.

اما می‌توان گفت که به دلیل تأثیر این معیار در سرعت، گوگل بیشترین اهمیت را به آن می‌دهد. یکی از مهم‌ترین معیارهای رتبه‌بندی برای گوگل درنظرگرفتن میزان سرعت سایت است. این یعنی TTFB نیز در این موضوع موثر است.

اهمیت TTFB برای بازدیدکنندگان

مورد دیگری که می‌تواند نقش و اهمیت TTFB را در تهیه سرور به شما توضیح دهد اهمیت این معیار برای کاربران و بازدیدکنندگان است. کاربرانی که از سایت شما استفاده می‌کنند انتظار دارند در کمترین زمان ممکن محتوایی که در سایت وجود دارد را مشاهده کنند.

درصورتی‌که سرعت لود شدن سایت کم باشد، کاربر به‌راحتی نمی‌تواند آن را مشاهده کرده یا حتی قبل از لود شدن کامل از سایت خارج می‌شود. شما می‌توانید با کاهش داده میزان TTFB سرعت بارگذاری سایت را کمتر کنید.

TTFB مطلوب و کاربردهای آن

سوالی که بسیاری از کاربران دررابطه‌با TTFB از ما پرسیده‌اند این است که TTFB مطلوب چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ باید گفت که به نقل از Google Lighthouse، هر صفحه‌ای که کمتر از 600 میلی ثانیه اولین بایت را لود کند، سطح مطلوبی از TTFB را دارد.

TTFB که میزان آن بیشتر از 600 میلی ثانیه باشد معیار مطلوبی نبوده و نمی‌توان آن را سایت یا سروری سریع دانست. درصورتی‌که TTFB بین 300 تا 500 میلی ثانیه باشد، گوگل آن را معقول یا Reasonable در نظر می‌گیرد. اگر هم این میزان کمتر از 200 میلی ثانیه باشد، به عنوان Good TTFB شناخته می‌شود.

بهترین روش‌ها برای کاهش زمان Response Time

همان‌طور که گفتیم برای کاهش داده میزان TTFB، باید Response Time سایت را کاهش دهید. برای این کار باید امور مختلفی را در سرور و هاست انجام دهید. روش‌هایی که موجب کاهش TTFB می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

1. بررسی هاست

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای بهینه‌سازی TTFB و کاهش آن انجام دهید بررسی هاست است. هاست یا سرور محلی است که وظیفه میزبانی از سایت شما را برعهده دارد. هر چه سخت‌افزارهای استفاده شده در هاست قوی‌تر باشند، سرعت بارگذاری داده بیشتر شده و در نتیجه TTFB نیز کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این موضوع موارد دیگری مانند شبکه سرور و موقعیت مکانی آن هم در TTFB مؤثرند. سروری که در کشور خارجی قرار داشته باشد، زمان بیشتری برای بارگذاری داده نسبت به سرورهای داخل ایران نیاز دارد.

2. انتخاب دقیق وب سرور

پس از این که سروری مناسب و سریع برای سایت خود انتخاب کردید، بهتر است که وب سروری مناسب روی آن راه‌اندازی کنید. برای این که بتوانید از سرورهای قدرتمند جهت راه‌اندازی سایت یا سرویس‌های مختلف استفاده کنید، باید وب سروری روی آن نصب باشد که قابلیت کنترل و مدیریت سرور را به شما بدهد.

انتخاب وب سرور مناسب آن‌قدر هم سخت نبوده و می‌توانید با یک تحقیق ساده این کار را انجام دهید. پیشنهاد ما استفاده از وب سرور آپاچی یا همان Apache است. این وب سرور قدرت بالایی داشته و موجب بهینه‌شدن سرعت سرور و کاهش TTFB می‌شود.

بهترین روش‌های کاهش زمان پاسخگویی سرور

3. بهینه‌سازی وب سرور

شما باید همچنین وب سرور خود را نیز بهینه‌سازی کنید. برخی از افراد فکر می‌کنند که انتخاب وب سرور تنها مرحله مهم برای افزایش سرعت سرور است؛ اما به بهینه‌سازی آن نیز توجه داشته باشید. وب سرورها معمولاً از تنظیمات پیش‌فرضی بهره می‌برند که می‌توانند برای شرایط عمومی مناسب باشند؛ اما شما می‌توانید با تغییردادن آن‌ها، بهینه‌سازی را انجام دهید؛ بنابراین باید اطلاعات کامل از تنظیمات به دست آورده و سپس با استفاده از استراتژی‌های گوناگون آن‌ها را تغییر دهید.

4. کاهش کدهای اضافه

موردی بسیار مهم که در سئوی سایت تأثیر داشته و می‌تواند باعث کمترشدن میزان TTFB شود، وجود کدهای اضافی در سورس کد سایت است. درصورتی‌که از CMSها استفاده نکرده و می‌خواهید خودتان کدنویسی سایت را انجام دهید، باید کدها را به بهینه‌ترین شکل ممکن پیاده‌سازی کنید.

درصورتی‌که کدهای اضافه در سرور زیاد باشند، علاوه بر اشغال‌کردن فضای زیادی از سرور، پردازش را زمان برکرده و منابع بیشتری را برای لود شدن سایت اشغال می‌کنند. می‌توانید از معماری‌های خاص برای نوشتن کدها استفاده کرده و سپس از ابزارهایی برای بهینه‌سازی سایز آن‌ها بهره ببرید.

5. بهینه‌سازی پایگاه‌داده

علاوه بر کدها، بهینه‌کردن پایگاه‌داده یا همان دیتابیس سرور هم می‌توان در TTFB موثر باشد. همه ما این را می‌دانیم که دیتابیس منبعی بزرگ از تعداد بسیار زیادی داده است. هر چه تعداد کاربران سایت بیشتر شود، تعداد داده‌های ذخیره شده در دیتابیس افزایش پیدا کرده و در نتیجه آن کوئری‌های بیشتری هم به آن ارسال می‌شوند. چنین موضوعی علاوه بر افزایش حجم پایگاه‌داده باعث کاهش سرعت سایت می‌شود. به همین دلیل باید از روش‌های گوناگونی برای بهینه‌سازی دیتابیس استفاده کنید.

چگونه پایگاه‌داده را بهینه کنیم؟

مهم‌ترین روشی که می‌تواند موجب کاهش میزان TTFB و کاهش زمان پاسخگویی سرور شود، بهینه‌سازی دیتابیس است. موارد مختلفی وجود دارند که می‌توانید با پیاده‌سازی آن‌ها به‌راحتی سرعت بارگذاری سایت را بیشتر کنید. روش‌هایی که برای این کار وجود دارند عبارت‌اند از:

بهینه‌سازی شاخص‌ها (Indexes)

روشی که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بهینه‌سازی سرعت پایگاه‌داده و کاهش TTFB داشته باشد، بهینه‌سازی ایندکس یا همان شاخص‌های دیتابیس است. ایندکس‌ها بخش مهمی از پایگاه‌داده را تشکیل می‌دهند. در واقع ایندکس همان ستون اصلی داده‌ها بوده و از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود.

هر چه ایندکس‌های بیشتری در پایگاه‌داده وجود داشته باشد، داده‌های شما بیشتر بوده و حجم آن بزرگ‌تر خواهد شد. به همین دلیل باید تا جای امکان تعداد ایندکس‌ها را کاهش داده یا آن‌ها را بهینه نگه دارید.

تخمین رشد

استفاده از روش تخمین سرعت رشد، یکی از بهترین راهکارها برای بهینه‌سازی پایگاه‌داده است. می‌توانید با استفاده از این روش به‌راحتی سرعت ذخیره‌سازی ایندکس‌ها را بیشتر کنید. در واقع زمانی که به پایگاه‌داده، اطلاعات ارسال می‌شود، این پایگاه فرایند Indexing را آغاز کرده و داده را برای شما Index می‌کند.

در صورت افزایش درخواست‌ها اثر مخرب بر کوئری‌ها مانند DML ایجاد می‌شود. می‌توانید برای رفع این مشکل گپ‌های زمانی را شناسایی کرده و آن را برای ایندکس‌ها مشخص کنید. چنین کاری تأثیر زیادی در TTFB دارد.

چگونه پایگاه‌داده را بهینه کنیم؟

تقسیم‌بندی ذخیره‌سازی

استفاده از روش تقسیم‌بندی ذخیره‌سازی هم می‌تواند در کاهش TTFB موثر باشد. با انجام این کار می‌توانید سرعت بارگذاری داده‌ها را بیشتر کرده و کوئری‌هایی که به پایگاه‌داده ارسال می‌شود را سریع‌تر پاسخ دهید. این کار را می‌توانید با استفاده از خوشه‌بندی پایگاه‌داده یا همان Database Clustering پیاده‌سازی کنید.

در این روش پایگاه‌داده میان خوشه‌ها یا کلاسترهای مختلف تقسیم شده و پردازش هر بخش به عهده یک خوشه می‌شود. این خوشه‌ها می‌توانند در سرورهای مختلف قرار بگیرند و امنیت اطلاعات را بیشتر کنند.

محدودیت کلیدهای خارجی

استفاده از کلیدهای خارجی روشی است که در پایگاه‌های داده استفاده می‌شود. Foreign Key Constraint یا همان محدودکردن کلیدهای خارجی روشی فوق‌العاده موثر برای حفظ یکپارچگی داده‌ها و بهینه‌سازی عملکرد دیتابیس است.

در صورت انجام این روش منحرف‌سازی تمرکز از یکپارچگی داده‌ها را بهبود داده و می‌توانید در Application Layer به‌راحتی فرایند یکپارچه‌سازی داده‌ها را انجام دهید. این کار بسیار ساده بوده و در چندین مرحله کوتاه انجام می‌گیرد؛ اما نتیجه آن به‌اندازه‌ای شگفت‌انگیز میزان TTFB را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

معیارهای گوناگونی هستند که در تجربه کاربری استفاده از سایت و سئوی آن تأثیر دارند؛ اما مهم‌ترین آن‌ها سرعت بارگذاری سایت است. هر چه زمان پاسخگویی سایت کمتر بوده و سریع‌تر داده‌ها را به کاربران نمایش دهد، می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر محتوا را به کاربر نمایش دهید. معیاری که می‌توانید برای اندازه‌گیری سرعت سایت استفاده کنید TTFB است.

این معیار نشان‌دهنده مدت‌زمان ارسال اولین بایت از سمت سرور بوده و هرچه بیشتر باشد، نشان‌دهنده کمتر بودن سرعت سرور است. در این مقاله بهترین روش‌هایی که برای کاهش TTFB وجود داشت را با هم بررسی کردیم. می‌توانید سریع‌ترین سرورها که کمترین میزان TTFB را دارند با قیمتی مقرون‌به‌صرفه از فاماسرور تهیه کنید.

اشتراک گذاری

TTFB چیست؟

TTFB معیاری است که برای اندازه‌گیری سرعت بارگذاری داده‌ها از سرور اندازه‌گیری می‌شود. هر چه TTFB کمتر باشد، سرعت سرور بیشتر بوده و اولین بایت را سریع‌تر ارسال می‌کند.

ارتباط TTFB با موتور جستجو در چیست؟

TTFB   معیاری است که برای موتورهای جستجو بسیار مهم بوده و از آن برای مشخص‌کردن سرعت بارگذاری سایت استفاده می‌کنند. کم‌بودن این معیار موجب بیشترشدن سرعت سایت می‌شود.

چرا باید به TTFB توجه ویژه‌ای داشته باشیم؟

دلیل این که باید به TTFB توجه ویژه‌ای داشته باشیم این است که با کاهش آن می‌توانید تجربه کاربر از کار با سایت را راحت‌تر کنید.

منابع:

famaserver

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.