نویسنده: fema co
11 ژانویه 2024
0 88
داکر چگونه کار می‌کند؟

داکر چگونه کار می‌کند؟

ابزارآلات مختلفی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، توسعه نرم‌افزار را راحت‌تر و بدون دردسر انجام دهید. داکر را می‌توان یکی از بهترین این ابزارها دانست. داکر یک ابزار بسیار قوی در دنیای برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزارها است که با کمک آن می‌توانید فضاهای مجازی‌سازی شده را برای ساختن برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف راه‌اندازی کنید.

 پلتفرم داکر یک پلتفرم متن‌باز است؛ یعنی روزبه‌روز توسط توسعه‌دهندگان مختلف در سرتاسر آپدیت شده و مشکلات آن برطرف می‌شود. نکته‌ای که باید درباره داکر بدانید نحوه عملکرد داکر است. اگر می‌خواهید با داکر کار کنید، باید بدانید که این پلتفرم فوق‌العاده کاربردی از چه بخش‌هایی تشکیل شده و چگونه کار می‌کند. به همین در این مقاله آموزشی برای شما نحوه کارکردن داکر را توضیح داده‌ایم. همراه ما باشید تا در ادامه به طور کامل با داکر آشنا شوید.

داکر (Docker) چیست؟در مقاله قبل در مورد داکر (Docker) چیست؟ صحبت کردیم.

 

 

داکر روی کدام سیستم‌عامل‌ها کار می‌کند؟

اولین سوالی که شاید پس از آشنایی با داکر برای توسعه‌دهندگان پیش بیاید این است که داکر روی کدام سیستم‌عامل‌ها کار می‌کند؟ نکته مثبت داکر این است که شما می‌توانید به‌راحتی از این ابزار در هر سیستم‌عاملی استفاده کنید. یعنی قابلیت نصب داکر هم روی ویندوز و هم روی مک و لینوکس انجام‌پذیر است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که به دلیل ساختار سیستم‌عامل لینوکس، داکر عملکرد سریع‌تر و بهتری را در نسخه‌های مختلف لینوکس به شما ارائه می‌دهد. در صورتی که هر کدام از توزیع‌های لینوکس را داشته باشید، داکر به‌راحتی روی آن‌ها نصب و عملکردی بهتر نسبت به ویندوز و مک به شما ارائه می‌دهد.

داکر چگونه کار می‌کند؟

داکر چگونه کار می‌کند؟

مفاهیم مختلف داکر

اگر می‌خواهید که بیشتر و دقیق‌تر با داکر آشنا شده و ببینید که این پلتفرم چگونه کار می‌کند، بهتر است مفاهیم مختلف این ابزار را بررسی کنید. بسیاری از افراد تازه‌کار فکر می‌کنند که داکر یک اپلیکیشنی است آماده که تنها با یک کلیک فضایی مجازی در اختیارشان قرار می‌دهد؛ اما هرگز این‌طور نیست. برای راه‌اندازی داکر باید مراحل مختلفی را رد کنید. در این مراحل با مفاهیم زیر روبرو خواهید شد:

1)   Daemon Docker

یکی از مفاهیم مهم داکر، Daemon است. اگر بخواهیم Daemon را به شما توضیح دهیم باید ابتدا از معماری داکر این موضوع را شروع کنیم. داکر از یک معماری موسوم به کلاینت سرور استفاده می‌کند. Daemon Docker مسئولیت این را دارد که اقدامات مربوط به کانتینرها را بر عهده گرفته و دستورها را از کلاینت داکر دریافت کند.

این کار از طریق CLI یا Rest APIها انجام می‌شود. Daemon Docker به طور پیش‌فرض به سوکت یونیکس Docker.sock گوش می‌دهد؛ به همین دلیل در صورتی که موردی برای دسترسی از راه دور به داکر را دارید، باید آن را از طریق پورت میزبانی در معرض دید قرار بدهید.

2)   Docker Image

مفهوم دیگری که در داکر اهمیت بسیار بالایی داکر، Docker Image است. Imageها در داکر بسیار اهمیت دارند؛ دلیل این موضوع این است که Imageها بلوک‌های سازنده داکر و کانتینرهای آن هستند که شامل کتابخانه‌های سیستم‌عامل و وابستگی‌های موردنیاز اجرای برنامه‌های مختلف می‌شوند. اگر می‌خواهید یک کانتینر داکر ایجاد کنید، باید ابتدا Image داکر را با استفاده از وابستگی‌ها و کتابخانه‌های موردنیاز ساخته و سپس به کانتینر ارائه دهید.

3)   Docker File

شاید فکر کنید که ساختن Image یا Container در داکر با استفاده از برنامه‌های خاص انجام می‌شود؛ اما باید گفت که این بخش‌ها با استفاده از کدهای مخصوصی ایجاد می‌شوند. این کدها در داکر فایل (Dockerfile) نوشته می‌شوند. داکر فایل، فایلی متنی است که حاوی کدهای دستوری در هر کدام از خطوطش است.

یعنی شما دستوراتی که برای ساخت Image نیاز دارید را به‌صورت خط‌به‌خط در داکر فایل وارد کرده و سپس آن را اجرا می‌کنید. دستوراتی که در داکر فایل می‌نویسید، Image را به‌صورت لایه‌لایه درست می‌کنند؛ در واقع هر کدام از دستورات داکر فایل، یک‌لایه عملکرد برای Image محسوب می‌شوند.

4)   Docker Registry

داکر رجیستری یا همان Docker Registry یک مخزن بسیار مهم در داکر است که درون آن Imageها قرار می‌گیرند. رجیستری داکر می‌تواند به‌صورت خصوصی یا عمومی ایجاد شود. به طور مثال شرکت توسعه‌دهنده داکر، یک رجیستری عمومی به نام Docker Hub ارائه داده است که درون آن پر از Imageهای آماده و کاربردی برای توسعه‌دهندگان است. شما می‌توانید Imageهای موردنیاز خود را با یک دستور ساده از رجیستری داکر دریافت کرده و در کانتینر از آن استفاده کنید.

5)   Docker Container

کانتینر داکر یک عضو مهم از داکر است که به‌صورت شیئی تغییرناپذیر ساخته می‌شود؛ یعنی شما نمی‌توانید حین اجرا یا استفاده از کانتینر، آن را تغییر دهید. Docker Container با استفاده از Imageها ساخته می‌شود. البته بهتر است این را هم بدانید که می‌توانید با بسته‌بندی کانتینرها، آن‌ها را به یک Image دیگر تبدیل کرده و برای ساخت کانتینرهای بزرگ‌تر استفاده کنید.

کانتینر در داکر دارای 4 حالت راه‌اندازی (Setup)، متوقف (Stop)، اجرا (Commit) و خاتمه (Terminate) است. این نکته را هم بهتر است بدانید که می‌توانید با اتصال چندین کانتینر به یکدیگر یک برنامه با معماری چندلایه طراحی کنید. امروزه با روی کار آمدن ابزارهای مختلفی مانند Kubernetes، میزبانی برنامه‌های مختلف مقیاس‌پذیر داکر راحت‌تر شده است.

آیا می‌توان از داکر بک‌آپ گرفت؟

یک سوالی که بسیاری از توسعه‌دهندگان دررابطه‌با نحوه کار داکر از ما می‌پرسند این است که آیا می‌توان از داکر یا برنامه‌های مبتنی بر آن بک‌آپ گرفت یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که ابزارهای مختلفی برای بک‌آپ گرفتن از برنامه‌های مبتنی بر داکر در اختیار شما قرار گرفته‌اند.

به طور مثال Snapshooter یک ابزار حرفه‌ای است که برای بک‌آپ‌گیری از تمامی داده‌های مربوط به برنامه مبتنی بر داکر استفاده می‌شود. این ابزار کاربردهای مختلفی را به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای برای بازیابی ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

داکر را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در دنیای برنامه‌نویسی و توسعه برنامه‌ها دانست. این ابزار آمده تا بتواند محدودیت‌هایی که در سیستم‌های مختلف وجود دارد را از بین برده و فضای توسعه نرم‌افزار را به‌صورت یکسان برای همه تأمین کند.

داکر از لایه‌های دستوری مختلفی تشکیل شده است. نحوه کارکردن این ابزار به شکلی خاص بوده و مفاهیمی مهم در آن وجود دارد. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین مفاهیم داکر را با هم بررسی نماییم تا شما را بیشتر با این پلتفرم کاربردی آشنا کنیم.

 

داکر چگونه کار می‌کند – فاماسرور

 

اشتراک گذاری

داکر روی کدام سیستم‌عامل‌ها کار می‌کند؟

شما می‌توانید به‌راحتی از این ابزار در هر سیستم‌عاملی استفاده کنید. یعنی قابلیت نصب داکر هم روی ویندوز و هم روی مک و لینوکس انجام‌پذیر است.

آیا داکر روی ویندوز سرعت پایینی دارد؟

به دلیل ساختار سیستم‌عامل لینوکس، داکر عملکرد سریع‌تر و بهتری را در نسخه‌های مختلف لینوکس به شما ارائه می‌دهد. در صورتی که هر کدام از توزیع‌های لینوکس را داشته باشید، داکر به‌راحتی روی آن‌ها نصب و عملکردی بهتر نسبت به ویندوز و مک به شما ارائه می‌دهد.

آیا می‌توان از داکر بک‌آپ گرفت؟

ابزارهای مختلفی برای بک‌آپ گرفتن از برنامه‌های مبتنی بر داکر در اختیار شما قرار گرفته‌اند.

منابع:

فاماسرور

Google

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.