نویسنده: fema co
25 فوریه 2024
0 89
مقایسه سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

مقایسه سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

برای این که بتوانید وب‌سایت‌ها را در شبکه بین‌المللی اینترنت راه‌اندازی کنید نیازمند این است که یک سرور یا هاست مناسب تهیه کنید. سرور اختصاصی و هاست اشتراکی را می‌توان از بهترین انتخاب‌ها برای میزبانی سایت دانست.

اما نکته مهم این است که کدام یک برای این کار بهتر است؟ در پاسخ باید گفت که سرور اختصاصی و هاست اشتراکی تفاوت‌های گوناگونی با یکدیگر دارند. همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله از فاماسرور نکات مهم برای تهیه این سرورها را با هم بررسی کنیم.

هاست اشتراکی چیست؟

یکی از بهترین انتخاب‌هایی که برای تهیه فضای میزبانی در اختیار دارید، هاست‌های اشتراکی هستند. هاست اشتراکی یا همان Sharing Host نوعی هاست است که در سرورهای اشتراکی راه‌اندازی می‌شود. سرورهای اشتراکی نوعی سرور هستند که به بخش‌های گوناگونی تقسیم شده و می‌توانند برای راه‌اندازی هاست‌های گوناگون استفاده شوند.

به کمک هاست اشتراکی می‌توانید با پرداخت هزینه کم سایت خود را در فضای اینترنت آنلاین کرده و به‌راحتی از کاربردهای آن بهره ببرید. می‌توانید نسبت به نیاز خود یکی از انواع مدل‌های هاست اشتراکی با منابع سخت‌افزاری موردنیاز را تهیه کنید.

مقایسه سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

مقایسه سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

سرور اختصاصی چیست؟

در مقابل‌هاست اشتراکی سرورهای اختصاصی قرار گرفته‌اند. سرور اختصاصی یا Dedicated Server نوعی سرور است که به طور کامل در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد. این یعنی برخلاف هاست اشتراکی که سرور آن به بخش‌های کوچکی تقسیم شده، سرور اختصاصی یک بخش یکپارچه و کاملاً اختصاصی برای کاربر است.

سرعت و قدرت پردازشی که در این سرور وجود دارد کم‌نظیر بوده و می‌تواند برای سایت‌های بزرگ و شلوغ مورداستفاده قرار بگیرد. می‌توانید این سرور را اجاره کرده یا یکی را به طور کامل خریداری کنید.

تفاوت‌های سرور اختصاصی و هاست اشتراکی از نظر منابع و امنیت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای تهیه هاست اشتراکی بررسی کنید تفاوت‌هایی است که این هاست نسبت به سرور اختصاصی از نظر سخت‌افزار و منابع دارد. همان‌طور که گفتیم هاست اشتراکی بخش کوچکی از یک سرور بزرگ است؛ اما سرور اختصاصی خود یک سرور کامل بوده و تمامی منابع را در اختیار دارد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که سرعت شبکه و سرعت پردازش داده‌های سنگین توسط سرور اختصاصی بسیار بیشتر است. از نظر امنیت نیز از آن جایی که سرور اختصاصی به کاربر تعلق می‌گیرد، امکان پیاده‌سازی تنظیمات گوناگونی را ارائه می‌دهد که در هاست اشتراکی وجود نخواهد داشت.

تأثیر استفاده از هاست اشتراکی در رتبه سایت

قبل از این که هاست اشتراکی تهیه کرده و وب سایت خود را در آن راه‌اندازی کنید، باید تأثیر استفاده از این هاست را در رتبه سایت بررسی کنید. منظور از رتبه سایت همان سئوی آن است. شاید برایتان سوال باشد که هاست چگونه می‌تواند در این موضوع موثر باشد؟

باید گفت که این موضوع به شکل مستقیم نیست. هاست نمی‌تواند به طور مستقیم در سئو تأثیر بگذارد. اما هر چه قدرت آن بیشتر باشد، سرعت بارگذاری سایت سریع‌تر شده و کاربر رضایت بیشتری خواهد داشت. این موضوع موجب بهبود سئوی سایت خواهد شد.

مزایا و معایب استفاده از هاست اشتراکی نسبت به سرور اختصاصی

هاست اشتراکی مزایا و معایبی را نسبت به سرور اختصاصی دارد. از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا:

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر
  • دارای سیستم بک‌آپ‌گیری خودکار
  • بدون نیاز به تنظیم و کانفیگ سرور
  • عدم نیاز به نصب ابزارها و برنامه‌های مختلف
  • نیازنداشتن به آموزش استفاده از سرور
  • دارای کنترل پنل آماده و سریع

معایب:

  • سرعت پردازش پایین‌تر
  • نداشتن دسترسی کامل به روت سرور
  • عدم وجود قابلیت اتصال از طریق SSH
  • اشتراک‌گذاری منابع سرور میان چندین سایت

 

مزایا و معایب استفاده از هاست اشتراکی نسبت به سرور اختصاصی

تأثیر استفاده از سرور اختصاصی در رتبه سایت

نکته‌ای مهم که هر کسی به‌عنوان توسعه‌دهنده حرفه‌ای سایت باید قبل از تهیه سرور اختصاصی بداند تأثیر این سرور در سئوی سایت است. باید گفت که سرور اختصاصی همانند هاست اشتراکی تأثیر مستقیمی در سئو نداشته و نمی‌تواند رتبه سایت را بیشتر کند.

اما هر چه سرعت این سرور بیشتر باشد، قدرت بارگذاری سریع‌تر سایت بیشتر شده و سرعت استفاده از آن توسط کاربر نیز بالا می‌رود. این موضوع برای سئو بیشترین اهمیت را داشته و می‌تواند موجب افزایش رتبه سایت شود.

مزایا و معایب استفاده از سرور اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی

باید گفت که سرور اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی مزایا و معایبی دارد. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

مزایا:

  • سرعت بسیار بالا
  • امنیت کامل و شخصی‌سازی‌شده
  • منابع سخت‌افزاری و شبکه اختصاصی
  • مدیریت سرور به‌صورت اختصاصی
  • دسترسی مدیر به روت سرور
  • قابلیت غیرفعال‌کردن سرور
  • شخصی‌سازی منابع در هر زمان
  • میزبانی از چندین سرویس و سایت به‌صورت هم‌زمان

معایب:

  • قیمت و هزینه راه‌اندازی بالا
  • نیازمند یادگیری برخی از آموزش‌ها برای تنظیم سرور
  • مدیریت کامل فایل‌ها در سرور
  • استفاده از نرم افزارهای خاص برای بک‌آپ‌گیری
  • آشنابودن با سیستم‌عامل‌ها لینوکس و ویندوز

مزایا و معایب استفاده از سرور اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی

آیا استفاده از سرور اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی باعث بهبود سئوی سایت می‌شود؟

سوالی که بسیاری از کاربران دررابطه‌با استفاده از سرور اختصاصی و هاست اشتراکی می‌پرسند این است که کدام یک برای سئو بهتر است؟ در پاسخ باید گفت که سرور اختصاصی انتخاب بهتری برای سئو است. زیرا سرعت پردازش در سرور اختصاصی بسیار بیشتر بوده و همچنین پهنای باند آن نیز بالاتر است. این موضوع باعث شده تا کاربران زیادی بتوانند به طور هم‌زمان از سایت استفاده کرده و با کاهش سرعت یا حتی غیرفعال‌شدن سایت روبرو نشوند.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید وب‌سایتی راه‌اندازی کرده و به کمک آن خدماتی را ارائه دهید می‌توانید از هاست اشتراکی یا سرور اختصاصی استفاده کنید. هاست‌های اشتراکی در واقع بخش کوچکی از سرور بزرگ‌تر بوده و سخت‌افزارهای محدودی دارند. از طرف دیگر سرور اختصاصی خود یک سرور جداگانه است که به طور کامل به یک کاربر ارائه داده می‌شود.

این یعنی قدرت پردازش بسیار بالایی دارد. تفاوت‌های گوناگونی وجود دارد که قبل از تهیه هر کدام از این سرویس‌ها باید بررسی کنید. از مهم‌ترین این تفاوت‌ها می‌توان به قیمت، قدرت پردازشی، پهنای باند، تأثیر در سئو و… اشاره کرد. در این مقاله از فاماسرور تمامی تفاوت‌هایی که میان این دو سرویس وجود داشت را بررسی کردیم.

اشتراک گذاری

هاست اشتراکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

هاست اشتراکی که یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین هاست‌ها است سخت‌افزارهای محدودی دارد؛ اما قابلیت‌های پشتیبان‌گیری اتوماتیک، کنترل پنل کاربردی و استفاده راحت را دارا است.

پردازش در سرور اختصاصی به چه شکل است؟

پردازش‌هایی که وارد سرور اختصاصی می‌شوند به‌سرعت انجام خواهند شد؛ زیرا تمامی منابع قدرتمند سرور به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

برای وب سایت فروشگاه کوچک سرور اختصاصی بهتر است یا هاست اشتراکی؟

برای راه‌اندازی یک وب سایت فروشگاهی کوچک نیازی به تهیه سرور اختصاصی نیست. می‌توانید با یک هاست اشتراکی قوی تعداد زیادی از کاربران را هندل کرده و سفارش‌ها را پردازش کنید.

منابع:

famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.