نویسنده: fema co
13 فوریه 2024
0 80
چگونه به کمک iftop و netHogs پهنای باند را در سرور لینوکس مانیتور کنیم؟

چگونه به کمک iftop و netHogs پهنای باند را در سرور لینوکس مانیتور کنیم؟

اگر به دنبال این هستید که به شکلی حرفه‌ای سرور لینوکسی خود را کنترل کنید، باید از ابزارهای مختلفی برای این کار بهره ببرید. یکی از مهم‌ترین این ابزارها دستور top است. زمانی که دستور top را در خط فرمان لینوکس وارد می‌کنید، پردازش‌های فعالی که روی سرور یا سیستم لینوکسی در حال انجام هستند را به شما نمایش می‌دهد.

داده‌هایی که توسط این فرمان به شما ارائه می‌شود می‌تواند در مدیریت سرور بسیار کاربردی باشند. اما مشکل اینجا است که دستور top معمولاً تمام داده‌هایی که برای مدیریت سرور به آن‌ها نیاز دارید را به شما نمایش نمی‌دهد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از نرم‌افزارهای کاربردی به نام iftop و netHogs برای مانیتورکردن پهنای باند سرور خود استفاده کنید. اگر با نحوه استفاده از این نرم‌افزارها آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌شود تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. در ادامه به بررسی دقیق نحوه کار و کاربردهای این ابزارآلات خواهیم پرداخت.

Iftop چیست؟

یکی از کاربردی‌ترین ابزارآلاتی که می‌توانید برای مانیتورکردن پهنای باند سرور استفاده کنید، نرم‌افزار iftop است. این نرم‌افزار فوق‌العاده کاربردی ابزارهای مختلفی را برای بررسی پردازش‌های سرور لینوکسی به شما ارائه می‌دهد. در واقع می‌توانید با استفاده از iftop به‌راحتی جزئیات انتقال داده‌ای که روی شبکه سرور انجام می‌شود را بررسی کنید.

دقت این نرم‌افزار به‌اندازه‌ای بالا است که می‌تواند داده‌های مهمی را با جزئیاتی عالی به شما ارائه دهد. این نرم‌افزار توسط پشتیبان‌های حرفه‌ای سرور استفاده می‌شود تا با کمک آن بتوانند به‌راحتی سرور را آنالیز کرده و عملکرد آن را زیر نظر بگیرند. شما می‌توانید به‌راحتی این نرم‌افزار را نصب و استفاده کنید. اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که iftop دقیقاً چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای iftop

قبل از این که از iftop برای مانیتورکردن پهنای باند سرور استفاده کنید بهتر است بدانید که این نرم‌افزار چه کاربردهایی دارد. بررسی این موارد می‌تواند آشنایی شما با نحوه کار iftop را بیشتر کند. از مهم‌ترین کاربردهای iftop می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مانیتورکردن داده‌های انتقالی به سرور
  • مشاهده پردازش‌های مختلفی که در سرور انجام می‌شوند.
  • بررسی دقیق با جزئیات پردازش‌ها برای کاربران فعال
  • و…

مراحل نصب iftop روی سرور

اگر می‌خواهید نرم‌افزار iftop را نصب‌کرده و از آن برای مانیتورکردن پهنای باند سرور استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود که مراحل این کار را به شکل زیر انجام دهید:

  • در اولین مرحله باید نرم‌افزار iftop را روی سرور خود نصب کنید. برای این کار می‌توانید از دستور زیر کمک بگیرید تا iftop در سیستم‌عامل CentOS نصب شود. توجه داشته باشید که ریپو مدنظر باید از iftop پشتیبانی کند.
yum install iftop

 

  • در صورتی که می‌خواهید iftop را در سیستم‌عامل ubuntu نصب کنید، باید از دستور زیر کمک بگیرید:
sudo apt-get install iftop

 

  • پس از نصب iftop، بایدی دستور را در شل وارد کنید:
iftop -i eth0 -B

 

  • توجه داشته باشید که نام اینترفیس شبکه باید منطبق با کارت شبکه شما باشد. شما می‌توانید با واردکردن دستور -B داده‌ها را به‌صورت بایت مشاهده کنید. همچنین واردکردن دستور h راهنمایی کامل برای دستورات این نرم‌افزار را به شما ارائه می‌دهد.

فیلترکردن داده‌ها در iftop

شما می‌توانید علاوه بر نمایش داده‌ها و مانیتورکردن پهنای باند سرور با iftop، از آن برای فیلترکردن داده‌ها نیز استفاده کنید. می‌توانید به کمک دستور -f این کار را انجام دهید. برخی از فرمت‌های پشتیبانی شده این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • dst host host
  • src host host
  • dst net net
  • src net net
  • dst port port
  • src port port
  • dst portrange start-end
  • src portrange start-end
  • gateway gateway
  • ip proto protocol

به طور مثال اگر می‌خواهید ترافیکی که سرور شما به سایت گوگل روی کارت شبکه eth0 دارا را ببینید، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

iftop -i eth0 -f “dst host google.com”

 

کل ترافیک ssh خود روی wlan0 را نیز می‌توانید با استفاده از دستور زیر مشاهده کنید:

iftop -i wlan0 -f “dst port 22″

 

نرم‌افزار netHogs چیست؟

از دیگر نرم‌افزارهایی که می‌تواند کاربردهای یکسانی مانند iftop به شما ارائه دهد می‌توان به نرم‌افزار netHogs اشاره کرد. پس از این که مدتی با نرم‌افزار iftop کار کردید آشنایی با نرم‌افزار netHogs برای شما خالی‌ازلطف نخواهد بود. برخلاف iftop که با استفاده از آی پی مقصد یا مبدأ زیر پهنای باند را به شما ارائه می‌دهد، netHogs بر اساس پردازش‌های فعال روی سرور این کار را انجام می‌دهد. این نرم‌افزار ساده‌تر و سریع‌تر از iftop عمل کرده و به‌راحتی با استفاده از دستور زیر نصب می‌شود:

nethogs eth1

 

در صورتی که نت هاگز روی سرور شما فعال باشد، می‌توانید با استفاده از کلید m می‌توانید واجد حجم داده‌ها را به شکل بایت، کیلوبایت و مگابایت تغییر دهید. سرعت نمایش این نرم‌افزار و مانیتورکردن پهنای باند سرور در آن بیشتر از iftop بوده و همین موضوع بزرگ‌ترین مزیت آن محسوب می‌شود.

سخن پایانی

یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند شما را در مدیریت سرور کمک کرده و کاربردهای فوق‌العاده به شما ارائه دهد نرم‌افزار iftop است. این نرم‌افزار می‌تواند به شکلی دقیق مانیتورکردن پهنای باند سرور را برای شما انجام دهد.

البته به‌غیراز iftop نرم‌افزار دیگری به نام netHogs نیز در اختیار شما قرار گرفته که این کار را حتی با سرعت بیشتری نیز انجام می‌دهد. در این مقاله سعی کردیم به شکلی دقیق نوه استفاده از این نرم‌افزارها را با هم بررسی کنیم. می‌توانید با دستورات ذکر شده به‌سرعت این نرم‌افزارها را در سرور لینوکسی خود نصب نمایید.

اشتراک گذاری

iftop چیست و چه کاربردهایی دارد؟

iftop یک نرم‌افزار کاربردی است که به شما قابلیت مانیتورکردن داده‌ها و پهنای باند در سرور لینوکسی را می‌دهد. این نرم‌افزار می‌تواند در مشاهده ریز پردازش‌ها و داده‌های انتقالی در سرور به شما کمک فوق‌العاده‌ای کند.

چگونه iftop را در سرور نصب کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید iftop را در سرور لینوکسی خود نصب کنید، باید نسبت به توزیع لینوکس از دستورات مختلفی بهره ببرید. این دستورات در مقاله ذکر شده‌اند.

فرمت iftop در خط فرمان چگونه است؟

iftop از فرمتی جداگانه برای دستورات خود استفاده می‌کند. فرمت این دستورات از نوع pcap-filter بوده و در خط فرمان شل باید به این شکل نوشته شوند.

منابع:

famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.