نویسنده: fema co
2 جولای 2024
0 178
آپاچی چیست؟ مرور مفصلی بر وب‌سرور آپاچی

آپاچی چیست؟ مرور مفصلی بر وب‌سرور آپاچی

امتیاز به post

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که باید برای استفاده از سرورها تهیه کنید، وب سرور است. بسیاری از افراد با وب سرورها آشنایی نداشته و نمی‌دانند که این ابزار فوق‌العاده چه کاربردهایی دارد. وب سرور در واقع ابزاری است که برای مدیریت سرور استفاده می‌شود.

هرچه وب سرور بهینه‌تر بوده و قدرت بیشتری داشته باشد، می‌تواند سرعت پردازش‌های سرور را بیشتر کرده و داده‌ها را نیز سریع‌تر انتقال دهد. وب سرور آپاچی یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین وب سروری است که در میان دیگر ابزارها استفاده می‌شود. همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله از فاماسرور به طور کامل وب سرورها را با هم بررسی کنیم.

قبلتر در مورد نصب apache در سیستم  عامل centos پرداختیم.

معرفی وب سرور آپاچی

یکی از محبوب‌ترین ابزارهایی که برای راه‌اندازی سرور اختصاصی خود به آن نیاز دارید وب سرور آپاچی است. آپاچی یکی از قدرتمندترین وب سرورها بوده و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. این وب سرور کاملاً رایگان بوده و نیازی نیست برای تهیه یا راه‌اندازی آن هزینه‌ای بپردازید.

می‌توانید برای راه‌اندازی وب‌سایت‌های برنامه‌نویسی شده یا نصب CMSهای گوناگون از این وب سرور کمک بگیرید. آپاچی به شما کمک می‌کند پایگاه‌داده را بهینه کرده و به‌راحتی حساب‌های ایمیل را مدیریت کنید.

وب سرور چیست؟

قبل از این که بیشتر درباره وب سرور آپاچی با هم صحبت کنیم و ویژگی‌های این وب سرور را به شما ارائه دهیم، بهتر است کمی بیشتر فلسفه وب سرورها را بررسی کنیم. وب سرورها را می‌توان ابزاری مهم برای راه‌اندازی سرورها دانست.

فرقی نمی‌کند که از چه سروری استفاده می‌کنید؛ از سرورهای دیتابیس گرفته تا سرور ایمیل، سرور فایل‌ها و… نیازمند ابزاری برای مدیریت هستند. درصورتی‌که وب سرور روی سرور شما نصب نباشد، نمی‌توانید آن را بر بستر اینترنت سوار کرده و از آن استفاده کنید.

مهم‌ترین چالش‌های وب سرور

در استفاده از وب سرورها چالش‌هایی وجود دارد که باید بررسی کنید. در واقع این چالش‌ها برای خود وب سرور بوده و نیازی نیست با آن دست‌وپنجه نرم کنید. وب سرورها وظیفه این را دارند که به طور کامل ارتباط شما با دنیای اینترنت را برقرار کنند.

در واقع زمانی که کاربران مختلف به سرور شما درخواست داده و می‌خواهند که محتوای آن را مشاهده کنند، باید از سد وب سرور عبور کرده و توسط آن کنترل شوند. همچنین زبان‌های برنامه‌نویسی برای پردازش کدهای خود نیازمند استفاده از وب سروری عالی و سازگار هستند.

 

5 نکته مهم برای شناخت بهتر عملکرد وب سرور آپاچی

برای این که بتوانید راحت‌تر و دقیق‌تر با وب سرور آپاچی آشنا شوید، باید 5 نکته اساسی دررابطه‌با این وب سرور را بررسی کنید. از مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وب سرور فیزیکی نبوده و تنها نرم‌افزاری است که روی سرور نصب می‌شود.
  • وظیفه اصلی سرور مدیریت اتصال کاربران و ارتباط آن‌ها از طریق مرورگر با سرور است.
  • وب سرور آپاچی با تمامی نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها از جمله ویندوز تا یونیکس سازگار است.
  • آپاچی متن‌باز بوده و می‌توانید نسبت به کاربرد خود آن را شخصی‌سازی کنید.
  • وب سرور آپاچی ماژولار بوده و ابزارهای گوناگونی برای آن منتشر شده است. می‌توانید از این ابزارها برای امنیت و ذخیره‌سازی داده‌های مختلف استفاده کنید.

مقایسه آپاچی با دیگر وب سرورها

نکته مهمی که وجود دارد این است که وب سرور آپاچی تنها وب سرور موجود نبوده و نمونه‌های دیگری نیز از وب سرورها در دنیای اینترنت وجود دارند. برای آشنایی دقیق‌تر با Apache پیشنهاد می‌کنیم که تفاوت این وب سرور با دیگر نمونه‌ها را بررسی کنید. این نمونه‌ها شامل موارد زیر هستند:

1.  آپاچی و NGINX

وب سرور انجین اکس یا همان NGINX از دیگر وب سرورهای محبوبی است که در میان نمونه‌های دیگر وجود دارد. می‌توانید این نرم افزار را در سیستم‌عامل‌های مختلف نصب‌کرده و به‌راحتی از آن برای امور گوناگون بهره ببرید.

این وب سرور ویژگی‌های مختلفی مانند متن‌باز بودن، رایگان بودن، سریع و انعطاف‌پذیربودن و… را درون خود جای‌داده است. شما می‌توانید در وب‌سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند از NGINX استفاده کنید. این وب سرور در ترافیک‌های بالا عملکرد بهتری نسبت به آپاچی از خود نشان می‌دهد.

2. آپاچی و Tomcat

نمونه‌ای دیگر که از وب سرورهای محبوب می‌توانیم به شما معرفی کنیم وب سرور تامکت یا همان Tomcat است. این وب سرور عالی محبوبیت زیادی داشته و توسط تیم توسعه‌دهنده آپاچی منتشر شده است. تفاوتی که تامکت با آپاچی دارد این است که نمی‌توانید از آن برای بارگذاری وب‌سایت‌های استاتیک با استفاده از جاوا بهره ببرد.

در واقع این وب سرور مخصوص وب‌سایت‌های پویا یا داینامیک بوده و می‌تواند کدهای مختلف را اجرا کند. این وب سرور قابلیت‌های محدودترین نسبت به آپاچی داشته و قابلیت شخصی‌سازی کمتری دارد.

مزایای وب سرور آپاچی

شاید از خودتان بپرسید که چرا باید از وب سرور آپاچی استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که آپاچی مزایای عالی دارد که در هیچ وب سروری پیدا نمی‌شود. از مهم‌ترین مزایای این وب سرور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای اهداف تجاری و رایگان
  • ایمنی فوق‌العاده بالا
  • به‌روزرسانی‌های منظم
  • رابط کاربری فوق‌العاده ساده و کاربرپسند
  • راه‌اندازی وب‌سایت‌های وردپرسی به‌راحتی و بدو نیاز به تنظیمات خاص
  • و…

برخی از معایب آپاچی

نکته‌ای مهم که دررابطه‌با وب سرور آپاچی وجود داشته و کاربران باید از آن مطلع باشند این است که این وب سرور عیب‌هایی نیز دارد. باید معایب وب سرور آپاچی را بررسی کنید تا ببینید که آیا این برنامه برای مدیریت سرور شما مناسب است یا خیر. از مهم‌ترین این عیب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت استفاده از این نرم افزار برای وب‌سایت‌های ترافیک بالا، عملکرد آن به مشکل خواهد خورد.
  • در صورت تغییر کانفیگ‌های وب سرور آپاچی امکان دارد تا امنیت آن را دچار مشکل کنید.

سخن پایانی

یکی از بهترین وب سرورهایی که می‌توانید برای مدیریت سرور از آن استفاده کنید، نرم افزار آپاچی است. Apache یکی از قدرتمندترین وب سرورها بوده و نسبت به دیگر نرم افزارهای مدیریت سرور مزایایی عالی دارد. وب سرورها به‌طورکلی وظیفه ارتباط کاربر از طریق مرورگر به سرور را داشته و می‌توانند کامپایل کدهای برنامه‌نویسی را نیز بر عهده بگیرند.

آپاچی مزایا و معایب مختلفی داشته و نسبت به دیگر وب سرورهای معروف تفاوت‌هایی نیز دارد. تمامی این نکات را در این مقاله از فاماسرور با هم بررسی کردیم تا دقیق‌تر با این ابزار آشنا شوید.

اشتراک گذاری

چه کاربردهایی برای وب سرور آپاچی وجود دارد؟

از مهم‌ترین کاربردهایی که برای وب سرور آپاچی وجود دارد می‌توان به استفاده از آن برای دریافت فایل‌های متنی، عکس‌ها، صفحات وب و… از سرور اشاره کرد.

امنیت وب سرور آپاچی چگونه است؟

باید گفت که وب سرور آپاچی یکی از بهترین وب سرورها بوده و امنیت فوق‌العاده قوی دارد. البته درصورتی‌که پیکربندی آن را تغییر دهید ممکن است امنیت آن را با مشکل مواجه کنید.

چرا برای استفاده از زبان برنامه‌نویسی php به وب سرور آپاچی نیاز داریم؟

زبان برنامه‌نویسی  php به طور پیش‌فرض از وب سرورهای آپاچی استفاده می‌کنند. دلیل این موضوع نیز این است که آپاچی برای این زبان بهینه‌سازی‌شده و می‌توانید به کمک آن پایگاه‌داده MySQL را مدیریت کنید.

منابع:

famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست ویندوز

    هاست های ویندوز فاماسرور میزبانی شده در ایران و هلند میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.

خروج از نسخه موبایل