نویسنده: fema co
11 ژانویه 2024
0 88
تفاوت‌های مهم داکر با سرور مجازی

تفاوت‌های مهم داکر با سرور مجازی

سرور مجازی و داکر، دو مورد از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که در حوزه برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار مورداستفاده قرار می‌گیرند. این دو ابزار خاص از نظر کاربری تقریباً به هم شبیه هستند. یعنی شما می‌توانید با استفاده از داکر و سرور مجازی برنامه‌های مختلف را توسعه داده و از سیستم‌عامل اصلی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود جدا باشید. تفاوت‌های مختلفی بین این دو پلتفرم وجود دارد که موجب شده مشتریانشان نسبت به هم نیز متفاوت شود. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر شما را با داکر و تفاوت آن با ماشین مجازی آشنا کنیم.

شما میتوانید مقالات معرفی داکر و داکر چونه کار میکند را در مقالات قبلی مطالعه بفرمایید.

تفاوت‌های مهم داکر با سرور مجازی

تفاوت‌های مهم داکر با سرور مجازی

تفاوت داکر با سرور مجازی چگونه است؟

برخلاف باور بسیاری از افراد، داکر و سرور مجازی تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند. این موضوع باعث شده تا کاربردهای آن‌ها نیز در برخی از شرایط نسبت به هم فرق کند. از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان داکر و سرور مجازی وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.قابلیت مجازی‌سازی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان سرور مجازی و داکر وجود دارد این است که قابلیت مجازی‌سازی در این دو پلتفرم به‌صورت متفاوتی انجام می‌گیرد. به‌طورکلی مجازی‌سازی در این سیستم‌ها به شکلی یکسان است؛ اما سطح مجازی‌سازی‌شان با هم فرق دارد.

در سرور مجازی مجازی‌سازی در سطح سخت‌افزاری انجام شده و یک سیستم‌عامل مجازی به‌صورت کامل در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما در کانتینر داکر، تنها یک‌لایه نرم‌افزاری ایجاد شده و به شما یک فضای مجازی بدون سیستم‌عامل می‌دهد.

2.سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف

سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف، از مهم‌ترین تفاوت‌هایی است که می‌توانید بین سرور مجازی و داکر مشاهده کنید. سرور مجازی بدون هیچ محدودیتی روی هر سیستم‌عاملی اجرا می‌شود. مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که سرور مجازی سیستم‌عامل مخصوص به خود را ایجاد کرده و به سیستم پایه وابسته نیست.

ما در داکر این موضوع فرق دارد. از آن جایی که داکر تنها یک‌لایه نرم‌افزاری ایجاد می‌کند، عملکرد آن در ویندوز و مک در برخی از مواقع دچار مشکل می‌شود؛ البته سازگاری آن با توزیع‌های مختلف لینوکس بسیار عالی عمل می‌کند.

3. اندازه و حجم

اگر داکر و سرور مجازی را بخواهیم دقیق‌تر با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که داکر اندازه و حجم متفاوتی نسبت به سرور مجازی دارد. کانتینرهای داکر حجم بسیار کمی دارند. در واقع شما می‌توانید در چندین ثانیه و با نوشتن یک داکر فایل چندخطی، کانتینری با حجم کم ایجاد کنید.

این کانتینر با وجود چندین کتابخانه و وابستگی تنها چند ده مگ حجم خواهد داشت؛ اما سرور مجازی حجم بسیار بیشتری دارد. سرور مجازی به طور کامل یک سیستم‌عامل جداگانه برای شما راه‌اندازی می‌کند؛ به همین دلیل حجم بسیار بیشتری از داکر دارد.

تفاوت‌های مهم داکر با سرور مجازی

4. امنیت

امنیت بحثی بسیار مهم در توسعه برنامه‌ها و سایت‌های مختلف است. در صورتی که می‌خواهید از داکر یا سرور مجازی برای توسعه نرم‌افزار استفاده کنید، باید ببینید که کدام یک در این بحث قوی‌تر هستند. از نظر امنیت می‌توان ماشین مجازی را برنده این بخش دانست.

زیرا سرور مجازی یک فضای ایزوله با یک سیستم‌عامل اختصاصی برای شما ایجاد می‌کند که دسترسی به آن از بیرون بسیار سخت خواهد بود؛ این در حالی است که کانتینر از لایه نرم‌افزاری روی سیستم‌عاملی مشترک استفاده می‌کند که آسیب‌پذیری آن را بالاتر می‌برد.

5.سرعت راه‌اندازی

مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان میان داکر و سرور مجازی به آن اشاره کرد، تفاوت در سرعت راه‌اندازی است. سرعت راه‌اندازی داکر بسیار سریع است. در واقع شما می‌توانید در چند ثانیه و با نوشتن چندین خط کد ساده در داکر فایل، یک Image داکر تولید کرده و با کمک آن کانتینر خود را ایجاد کنید. اما سرور مجازی به دلیل این که یک فضای اختصاصی با یک سیستم‌عامل اختصاصی و ایزوله ایجاد می‌کند، باید از سخت‌افزار زیادی بهره برده و به همین دلیل زمان بیشتری نیز به راه‌اندازی نیاز خواهد داشت.

تفاوت‌های مهم داکر با سرور مجازی

6.پشتیبانی از سیستم‌عامل

از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان داکر و سرور مجازی وجود دارد پشتیبانی از سیستم‌عامل است. در سرور مجازی، سیستم‌عامل مهمان یا همان Guest OS، در بالای سیستم‌عامل‌هاست یا همان Host OS قرار می‌گیرد. این امر موجب می‌شود تا سرور مجازی از هر دو سیستم‌عامل استفاده کرده و سازگاری خوبی میان این دو برقرار کند.

اما در داکر تنها از یک سیستم‌عامل اشتراکی استفاده می‌شود که آن هم سیستم‌عامل‌هاست است. این یعنی اجرای چندین برنامه در یک سیستم‌عامل مناسب داکر بوده و اجرای یک برنامه در چندین سیستم‌عامل مناسب سرور مجازی است.

7.امکان جابه‌جایی

اما آخرین عامل تفاوت میان سرور مجازی و داکر امکان جابه‌جایی این دو پلتفرم است. جابه‌جایی مهم‌ترین عامل در هر پلتفرم و بسته‌های نرم‌افزاری است که می‌تواند به توسعه‌دهنده امکان استفاده از بسته در سیستم‌ها و فضای مختلف را می‌دهد.

داکر را می‌توانید به‌راحتی انتقال دهید؛ زیرا این ابزار به‌صورت بسته‌ای از وابستگی‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد. از طرف دیگر جابه‌جایی سرور مجازی بسیار سخت و زمان بر است. دلیل این موضوع اختصاصی‌بودن سیستم‌عامل سرور مجازی است.

داکر یا سرور مجازی؟ کدام یک بهتر است؟

حال که تمامی تفاوت‌ها میان سرور مجازی و داکر را بررسی کردیم، بهتر است بدانیم که کدام یک برای استفاده بهتر هستند. هر کدام از این سیستم‌ها امکانات و کاربردهای خاصی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند؛ بنابراین شما باید نسبت به نیاز خود یکی را انتخاب کنید. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال استقرار طولانی‌مدت یک برنامه یا زیر ساخت نیستند و به دنبال مصرف منابع کم در سیستم هستند، می‌توانند از داکر استفاده کنند.

از طرف دیگر برای راه‌اندازی و استقرار برنامه‌های خاص به‌صورت طولانی‌مدت و تأمین امنیت آن به بهترین شکل، پیشنهاد می‌شود که از سرور مجازی استفاده شود. به‌طورمثال برنامه‌‌های سازمانی که به ایمنی بالا و پلتفرمی ایزوله برای راه‌اندازی نیاز دارند، نیازمند سرور مجازی هستند.

سخن پایانی

سرور مجازی و داکر از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار می‌گیرد. این ابزارهای فوق‌العاده کاربردهای بسیار زیادی دارند؛ اما تفاوت‌هایی که میان این دو وجود دارد، انتخاب را سخت می‌کند.

به همین دلیل سعی کردیم در این مقاله به شکلی کامل و حرفه‌ای، مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان داکر و سرور مجازی بود را برای شما توضیح دهیم. با مطالعه این موارد می‌توانید یکی از این پلتفرم‌ها را برای توسعه برنامه‌های مختلف انتخاب کنید.

تفاوت‌های مهم داکر با سرور مجازی –  فاماسرور

اشتراک گذاری

تفاوت داکر با ماشین مجازی چگونه است؟

برخلاف باور بسیاری از افراد، داکر و ماشین مجازی تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند. این موضوع باعث شده تا کاربردهای آن‌ها نیز در برخی از شرایط نسبت به هم فرق کند.

مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان میان داکر و سرور مجازی چیست؟

مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان میان داکر و سرور مجازی به آن اشاره کرد، تفاوت در سرعت راه‌اندازی است. سرعت راه‌اندازی داکر بسیار سریع است. در واقع شما می‌توانید در چند ثانیه و با نوشتن چندین خط کد ساده در داکر فایل، یک Image داکر تولید کرده و با کمک آن کانتینر خود را ایجاد کنید. اما سرور مجازی به دلیل این که یک فضای اختصاصی با یک سیستم‌عامل اختصاصی و ایزوله ایجاد می‌کند، باید از سخت‌افزار زیادی بهره برده و به همین دلیل زمان بیشتری نیز به راه‌اندازی نیاز خواهد داشت.

 

منابع:

google – فاماسرور

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست دانلود

    هاست دانلود

    هاست های دانلود فاماسرور میزبانی شده در دیتاسنتر های لول 1 ایران میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.