نویسنده: fema co
5 مارس 2024
0 147
چگونه منابع هاست خود را بهینه کنیم؟

چگونه منابع هاست خود را بهینه کنیم؟

Rate this post

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای مراقبت و نگهداری از هاست خود انجام دهید بهینه‌کردن هاست است. درصورتی‌که به دنبال سریع نگه‌داشتن‌هاست و سایت خود هستید باید آن را به بهترین شکل بهینه کرده و فایل‌های اضافی را از بین ببرید. روش‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد.

از بهره‌گیری Caching گرفته تا استفاده از فیلترهای اسپم و… . می‌توانید با استفاده ار هر کدام این روش‌ها به‌راحتی هاست را بهینه کرده و نگران کاهش سرعت آن نباشید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از فاماسرور ما را همراه کنید تا تمامی نکات و روش‌هایی که برای بهینه‌کردن هاست وجود دارد را بررسی کنیم.

پاک‌سازی منابع Third-Party

یکی از بهترین راهکارهایی که برای بهینه‌سازی هاست و استفاده درست از منابع آن پیشروی خود دارید پاک‌سازی منابع Third-Party است. منابع Third-Party یا منبع خارجی را می‌توان فایل‌هایی دانست که روی سرور یا هاست شما قرار ندارند. این منابع در یک هاست خارجی قرار داشته و شما برای نمایش آن‌ها از لینک استفاده کرده‌اید.

برای این که سرعت نمایش تصاویر و رسانه‌ها به کاربر زیاد شود، هاست بخشی از رسانه‌ها را در این بخش نگهداری می‌کند که موجب اشغال فضای ذخیره‌سازی و کاهش سرعت می‌شود. با پاک‌سازی این منابع می‌توانید به‌راحتی سرعت سایت را بیشتر کنید.

استفاده از راهکار Caching

از راهکارهای دیگری که می‌تواند به افزایش سرعت لود شدن سایت و بهینه‌شدن آن برای کاربر اشاره کرد استفاده از Caching است. کشینگ یا همان کش کردن داده‌های موقت می‌تواند موجب سریع‌تر شدن ارسال داده‌ها شود. به طور مثال می‌توانید استایل شیت‌ها یا همان فایل‌های استایل سایت را درون مرورگر کاربر کش کنید تا در بازدید بعدی منابع برای ارسال این استایل‌ها استفاده نشوند. در صورت انجام این کار سرعت بارگذاری سایت هم برای کاربر بیشتر می‌شود و هم سرعت‌هاست افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از فیلترهای اسپم

بهره‌گیری از فیلترهای اسپم را می‌توان یکی دیگر از راهکارهای بهینه‌کردن هاست دانست. می‌توانید با این کار به‌راحتی از ورود کامنت‌ها و ایمیل‌های اسپم به سایت و هاست جلوگیری کرده و حجم بسیار زیادی از پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی را آزاد کنید.

درج نظرات اسپم یا ریلود کردن مداوم و پشت‌سرهم سایت تنها از دست ربات‌های خاص بر میاید. برای این که از رخ‌دادن چنین مشکل‌هایی جلوگیری کنیم می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Captcha استفاده کنید. این ابزار با تشخیص ربات‌ها از طریق معیارهای مختلف می‌تواند IP آن‌ها را بلاک کرده یا از ارسال درخواست به سرور جلوگیری کند.

بهینه‌کردن پایگاه‌داده

یکی از مواردی که بیشترین تأثیر را در سرعت سایت دارد پایگاه‌داده است. هر چه درخواست یا کوئری به پایگاه‌داده بیشتر باشد و این کوئری‌ها پردازش سنگین‌تری نیاز داشته باشند، سرعت سایت کم شده و هاست از حالت بهینه خارج خواهد شد.

درصورتی‌که می‌خواهید این مشکل را برطرف کنید باید کوئری‌ها و درخواست‌هایی که به پایگاه‌داده ارسال می‌شود را بررسی کنید. می‌توانید از این طریق کوئری‌های زمان بر و سنگین را تشخیص داده و آن‌ها را غیرفعال را درست کنید.

نظارت بر کاربران

برای بهینه‌سازی هاست باید روی کاربران سایت خود نیز توجه داشته باشید. به طور مثال کاربری که صرفاً قصد شلوغ‌کردن هاست و اشغال پهنای باند را دارد باید به طور کامل IP آن مسدود شده و اجازه دسترسی به هاست داده نشود.

به طور مثال برخی از کاربران نظرات بی‌معنی یا طولانی قرار می‌دهند که موجب اشغال پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی سرور می‌شود. می‌توانید برای این کار از فیلترهایی مانند محدودکردن کاراکتر نظرات یا محدودیت درخواست کاربر استفاده کنید.

شناسایی فایل‌ها و پوشه‌های حجیم

کار دیگری که انجام آن می‌تواند موجب بهینه‌سازی هاست و افزایش سرعت سایت شما شود، شناسایی فایل‌ها و پوشه‌هایی است که حجم بسیار بالایی دارند. در بسیاری مواقع مشاهده می‌شود که هاست حجم زیادی از فضای ذخیره‌سازی خود را اشغال کرده است.

این کار موجب کاهش سرعت‌هاست شده و می‌تواند در نتیجه تجربه استفاده کاربر را با مشکل مواجه کند. می‌توانید با استفاده از دستورات و ابزارهای خاص فایل‌ها و پوشه‌های سنگین را شناسایی کرده و در صورت عدم نیاز آن‌ها را پاک کنید.

انتخاب بهترین CMS

وظیفه شما به‌عنوان یک طراح سایت و مدیر هاست این است که بهترین سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS را برای سایت خود انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از نمونه‌های مختلفی استفاده کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که باید به حجم CMS و ابزارهای موردنیاز آن نیز توجه کنید.

در برخی از شرایط CMS حجم بالایی داشته و افزونه‌ها و ابزارهای جانبی آن نیز فضای زیادی را اشغال می‌کنند. به همین دلیل باید از سبک‌ترین و سریع‌ترین CMS  برای راه‌اندازی سایت مدنظر بهره ببرید.

محبوب‌ترین CMSها

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را برای استفاده از CMSها کسب کنید باید بهترین سیستم مدیریت محتوا را برای سایت خود انتخاب کنید. CMSهای گوناگونی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد.

هر کدام از این سیستم‌های مدیریت محتوا حجم مشخص خود را داشته و می‌توانند امکاناتی عالی به شما ارائه دهند. در کنار این CMSها می‌توانید از ابزارها و پلاگین‌های بهینه‌ساز نیز استفاده کنید تا حجم سایت را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.

به‌روزرسانی مداوم سایت

از مهم‌ترین کارهایی که باید برای بهینه‌سازی سایت انجام دهید به‌روزرسانی مداوم آن است. بهینه بودن سایت تنها به آزاد بودن پهنای باند یا داشتن فضای ذخیره‌سازی زیاد نیست. باید به امنیت سایت نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در شرایطی برخی از ابزارها و پلاگین‌ها دچار باگ امنیتی شده و اولین راه‌حل برای جلوگیری از مشکل به‌روز کردن پلاگین یا ابزار است. درصورتی‌که از CMSها استفاده می‌کنید باید آن‌ها را به‌روز نگه دارید. اگر هم از تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی بهره می‌برید، باید با درج برخی از کدها و تغییر در بخش‌هایی امنیت‌هاست را تأمین کنید.

نظارت بر افزونه‌های سایت

یکی از نکات مهمی که بسیاری از افراد برای بهینه‌سازی هاست به آن توجهی ندارند نظارت روی افزونه‌های سایت است. درصورتی‌که از CMS برای سایت خود استفاده می‌کنید نیازمند ابزارهایی به نام پلاگین هستید تا نیازهای شما را برطرف کرده و امکاناتی عالی به سایت اضافه کنند. اما باید از نصب بیش از اندازه افزونه‌ها نیز جلوگیری کنید. این کار باعث پر شدن فضای ذخیره‌سازی و کاهش سرعت سایت می‌شود. تنها افزونه‌های ضروری را نصب‌کرده و مواردی که نیاز ندارید را حذف کنید.

ثبت فایل‌های لاگ

بهترین راه‌حلی که می‌تواند به شما در بهینه‌کردن سایت و هاست کمک کند ثبت فایل‌های لاگ و رخدادها است. فایل لاگ داده‌های بسیار زیادی را درون خود قرار می‌دهد. از انواع دستورات و کوئری‌های دیتابیس گرفته تا درخواست دانلود و آپلود فایل روی سرور.

می‌توانید با مطالعه این فایل‌ها ببینید که در چه شرایطی سایت شما به مشکل خورده یا کدام مورد از آن اشغال شده است. ابزارهای گوناگونی وجود دارند که می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها دقیق‌ترین فایل لاگ و مانیتورینگ‌هاست را دریافت کنید.

بررسی منابع سایت

در انتها پیشنهادی که برای شما داریم این است که حتماً مناسب سایت را بررسی کنید. با چک‌کردن منابع سخت‌افزاری هاست می‌توانید به‌راحتی ببینید که مشکل از چه چیزی است. در صورت کمبود در هر کدام از منابع مانند رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و… در خواست ارتقای آن را داده و عملکرد سایت را بهبود دهید. به طور مثال اگر سایت شما دچار کمبود فضای رم شده می‌توانید با درخواست به شرکت ارائه‌دهنده میزان بیشتری رم به آن اختصاص دهید.

سخن پایانی

هاست‌ها را باید از مهم‌ترین ابزارها برای راه‌اندازی سایت‌های گوناگون دانست. درصورتی‌که از هاست استفاده می‌کنید باید آن را به بهترین شکل بهینه نگه داشته و سرعت آن را در بالاترین حد نگه دارید. این کار هم در تجربه کاربر و هم در بهینه‌سازی سئوی سایت موثر است.

نکات و راهکارهای فراوانی برای این کار وجود دارند. می‌توانید با بهره‌گیری از نکاتی که در این مقاله با هم بررسی کردیم به‌راحتی هر سایت و هاست را بهینه کرده و مشکلی در استفاده از آن نداشته باشید. فاماسرور بهترین خدمات هاستینگ را با قیمت عالی و بهترین خدمات بهینه‌سازی ارائه می‌دهد.

اشتراک گذاری

چگونه‌هاست خود را بهینه کنیم؟

برای بهینه‌سازی هاست می‌توانید از روش‌های گوناگونی مانند استفاده از Caching، پاک‌سازی داده‌های Third-Party، بهینه‌سازی پایگاه‌داده و… استفاده کنید.

بهترین CMS کدام است؟

بهترین و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا که می‌توانید از آن برای بهینه‌کردن سایت و هاست آن استفاده کنید وردپرس است که هم سریع بوده و هم حجم کمی دارد.

آیا استفاده از فیلتر اسپم در بهینه‌سازی هاست موثر است؟

بله؛ درصورتی‌که از ابزارهای گوناگونی برای فیلترکردن اسپم‌ها استفاده کنید نه‌تنها پهنای باند سایت اشغال نمی‌شود؛ بلکه حجم بسیار زیادی از فضای ذخیره‌سازی نیز آزاد خواهد ماند.

منابع:

famaserver.com

مقالات مرتبط این مطلب پیشنهاد می شود

خدمات فاما سرور

  • سرور مجازی

    سرور مجازی یکی از سرویس های پر استفاده و مقرون بصرفه برای کسب و کارهای کوچک و خدمات سایر در ضمینه IT و شبکه میباشد که توان پشتیبانی از 128 هسته و 512 گیگ رم را دارد.

  • سرور اختصاصی

    سرور های اختصاصی فاماسرور از دو گروه نسل جدید و پردازش سنگین استفاده میشود که میتوانید تا 155 گیگاهرتز پردازش و تا 1.5 ترابایت رم را در اختیار داشته باشید.

  • بیگ بلوباتن

    سرور بیگ بلوباتن اختصاصی و مجازی یکی از خدمات , برای استفاده از کلاس های آموزشی , جلسات و ... بصورت دوطرفه و با کیفیت تضمین شده میباشد.

  • هاست لینوکس

    در هاست لینوکس با منابع گوناگون امکان میزبانی از سایت های بزرگ و پر بازدید نیز وجود دارد و میتوان از مزایا و خدمات آن استفاده کرد.

  • هاست ویندوز

    هاست های ویندوز فاماسرور میزبانی شده در ایران و هلند میباشد که با سخت افزار ها و استوریج های نسل جدید میزبانی و پشتیبانی میشوند.

  • ثبت دامنه

    ثبت دامنه های بین المللی , دامنه ir و دامنه های با پسوند های مختلف در فاماسرور پشتیبانی میشوند.

خروج از نسخه موبایل